رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور معتقد است، کارگران با "قراردادهای سفید امضا" همه حق و حقوق آینده را از خود سلب می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۶۳۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹ 28 November 2015
رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور معتقد است، کارگران با "قراردادهای سفید امضا" همه حق و حقوق آینده را از خود سلب می‌کنند.

اولیاء علی بیگی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، قراردادهای سفید امضا را یکی از چالش‌های مهم جوامع کارگری دانست که اگر چه بسیار کم شده، اما هنوز کارفرمایانی وجود دارند که قراردادهای سفید امضا با کارگران می‌بندند.

وی با بیان اینکه قراردهای سفید امضا از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ممنوع اعلام شده، تاکید کرد: این امر باعث کاهش تعداد قراردادهای سفید امضا شده، اما هنوز هم چنین قراردادهایی وجود دارد.

به گفته این مسئول، همه قراردادهای سفید امضا از دل قراردادهای موقت بیرون می‌آیند.

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با بیان اینکه خلا قانونی در خصوص مقابله با قراردادهای موقت و سفید امضا وجود ندارد، عنوان کرد: مهمترین دلیل وجود اینگونه قراردادها بی توجهی به قانون کار و عدم اجرای دقیق آن است.

علی بیگی شرایط بحرانی کار و نبود شغل را از دیگر دلایل رواج قراردادهای سفید امضا دانست و ادامه داد: کارگران به دلیل شرایط نامناسب مالی حاضرند کار با هر شرایط و قراردادی را بپذیرند.

وی در خصوص انواع قراردادهای سفید امضا نیز یادآوری کرد: در یک نوع از این قراردادها زمان آغاز به کار قید شده اما زمان پایان کار مشخص نیست و از همین رو قرارداد به دلخواه کارفرما هر لحظه ممکن است به صورت یکطرفه نقض شود.

عدم امنیت شغلی و کاهش بازدهی کارگران

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور اظهار کرد: نوع دیگر قرارداد وقتی است که کافرما روی کاغذ سفید از کارگر امضا می‌گیرد، کاغذی که هیچ متنی در آن وجود ندارد.

علی بیگی تاکید کرد: در این نوع قرارداد کارفرما می‌تواند در زمان پایان کار هرآنچه که بخواهد در قرارداد قید کند، از جمله اینکه کارگر همه حق و حقوق، مزایا و سنوات خود را دریافت کرده است.

وی با اشاره به اینکه این نوع قرارداد باعث می‌شود کارگر همه حق و حقوق آینده را از خود سلب کند، خاطرنشان کرد: اگر کارگران بخواهند به مراجع حل اختلاف اداره کار هم در خصوص قراردادشان شکایت کنند راه به جایی نمی‌برند، چون خود آنها در ابتدا قرارداد را امضا و تایید کرده اند.

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور راه مقابله با این نوع قراردادها را افزایش بازرسی و نظارت خصوصا در کارگاه‌های کوچک دانست و تصریح کرد: این نوع قرارداد از سوی وزارت کار ممنوع است و با افراد متخلف برخورد خواهد شد.

علی بیگی عدم امنیت شغلی و کاهش بازدهی کارگران را از مهمترین پیامد قراردادهای سفید امضا دانست و تاکید کرد: در نهایت وقتی که کارگر دل به کار ندهد خود کارفرما متضرر خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار