وزیر نفت، بیژن زنگنه، به خبرنگاران گفته است: ایران در نظر دارد صادرات نفت خامش را با برداشتن تحریم ها دو برابر کند، که مقامات رسمی انتظار دارند زودتر از سال 2016 این اتفاق بیفتد. ایران در نظر دارد صادرات روزانه 500000 بشکه ی اضافی نفت را از 6 ماه بعد شروع کند.
کد خبر: ۱۳۷۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۳ 01 December 2015
ایران پس از برداشتن تحریم ها و توافق هسته ای می کوشد علی رغم قیمت های پایین نفت، سهم بازارش را پس بگیرد و روزانه 500000 بشکه نفت بیشتر صادر خواهد کرد.

وزیر نفت، بیژن زنگنه، به خبرنگاران گفته است: ایران در نظر دارد صادرات نفت خامش را با برداشتن تحریم ها دو برابر کند، که مقامات رسمی انتظار دارند زودتر از سال 2016 این اتفاق بیفتد. ایران در نظر دارد صادرات روزانه 500000 بشکه ی اضافی نفت را از 6 ماه بعد شروع کند. ایران در حال حاظر روزانه 1.1 میلیون بشکه نفت خام صادر می کند و امیدوار است به دوره ی پیش از تحریم ها به سطح 2.2 میلیون بشکه، آخرین دستاورد 2012، برگردد. اکنون کل تولید ایران در هر روز 3.1 میلیون بشکه است.

به گفته ی زنگنه: " صادرات ما در مدت زمان کوتاهی بعد از برداشتن تحریم ها، دو برابر خواهد شد." زنگنه با اشاره به دیگر صادر کنندگان نفت گفت: " ما نگران فروش 500000 بشکه نفت نیستیم. به خواست خدا آن را محقق خواهیم کرد، و ما نباید نگران قیمت ها باشیم، دیگران باید باشند. ایران تحت هیچ شرایطی سهم بازار فروش خودش را واگذار نخواهد کرد. ما به دنبال اجازه ی کسی برای استفاده از حقوقمان نیستیم."
قیمت نفت از نیمه ی سال گذشته بسیار سقوط کرد، و نزدیک به 40 دلار در هر بشکه شد. تحریم های بین المللی بر صنعت نفت ایران در سال 2012 به علت برنامه ی هسته ای بحث برانگیز آن، تنگ تر شد. جوامع غربی مدت طولانی به اینکه ایران مخفیانه به دنبال سلاح هسته ای است و رد این اتهامات از جانب تهران، بنابر صلح آمیز بودنش، مشکوک بودند.

بر اساس توافق بدست آمده در ماه جولای با ایالات متحد آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین، ایران فعالیت های هسته ای خود را در ازای لغو تحریم ها، محدود خواهد کرد.
ایران در حال حاضر یک مدل قرارداد جدید برای پروژه های نفت و گاز طبیعی را تصویب کرده است و جزییات بیشتر در مورد شرایط قرارداد جدید، ماه آینده به منظور جست و جو برای جذب سرمایه گذاران خارجی مورد نیاز، افشا می شود.

ایران، شنبه جلسه ای متشکل از مجمع کشورهای صادر کننده ی گاز (GECF) را میزبانی خواهد کرد، که شامل تولید کنندگان عمده از جمله روسیه، قطر و الجزایر خواهد بود. ایران سومین تولید کننده ی بزرگ بعد از ایالات متحد آمریکا و روسیه است.
زنگنه گفت: ایران امیدوار است به قطب منطقه ای گاز و صادرات آن به همسایگان خود تبدیل شود. ایران در سال 2014 ، 172 میلیارد متر مکعب گاز تولید کرده است و به دنبال این است که تولید خود را دو برابر کند، و به 365 میلیارد متر مکعب در طی دو سال برساند.


منبع :  سایت بازده
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار