کد خبر: ۱۳۹۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۰ 15 March 2015

طالقان تجلی جلوه های باشکوه طبیعی 

نام طالقان به واسطه شخصیت های دینی و فرهنگی برای هموطنان و بسیاری ازایران شناسان آشناست، منطقه ای مرتفع با طبیعتی دلنواز بر بام استان البرزخودنمایی می کند.

طالقان تجلی جلوه های باشکوه طبیعی و تاریخی ایران

چندسالی است هوای کم بارش بسیاری از مناطق کشور از جمله استان البرز را تحت تاثیر قرار داده اما طالقان به لطف ارتفاع بلندش توانسته سهم خود را از ابرها و آسمان بگیرد.

با آب شدن برف های زمستانی، طالقان یکپارچه سبزپوش و منطقه ای زیبا و منحصر به فرد می شود که انتخاب گردشگری بسیاری ایرانیان در فصل بهار و تابستان است.

آبشارهای متعدد درسینه کوه و رودخانه هایی که دل سنگ ها را می شکافند، جلوه های خدادادی طبیعت طالقان است که دیدن این همه زیبایی هرگردشگری را به وجد می آورد.

85 روستا در دل کوه ها و اراضی نیمه مسطح طالقان، نقش های طبیعت و انسان را به رخ گردشگران می کشند و پرواز پرنده ها برآسمان منطقه و حرکت وحوش در منطقه حفاظت شده طالقان، زیبایی این شاهکار را دوچندان کرده است.

درمسیرهشتگرد تا گردنه طالقان، باغ ها و روستاها هریک نمایشی از جلوه ها هستند و زمانی که به بام گردنه می رسی، دریاچه سد طالقان، سلام گوی آب و آینه است و با زلالی و سبزینگی آب، سیمای طالقان را به گردشگران معرفی می کند.

هنوزغرق در شگفتی آب و آینه هستی که قله استوار شاه البرز به ارتفاع چهارهزارو 200 متردر نقطه مرز طالقان و الموت آنجا که طبیعت به سمت آسمان قد کشیده، مقابل چشمانت خودنمایی می کند اما در کنار شاه البرز، کوه های سات ، بام ، ناز، کهار، زمینه کوه، لشکرک، کلوان و ارژنگ با آراستگی خاص، نظم طبیعت خدادادی به نمایش گذاشته اند.

این تمام زیبایی های طبیعت طالقان نیست، غارهای کله سنگ د دنبلید ، زر در ورکش ، بزج در بادامستان و آبشارهای شاه البرز، شل بن درغرب بزج، تره نو درجزینان، اسکان ، سوهان و کرکبود هم جلوه های دیگر این طبیعت هستند.

به گزارش ایرنا اما دربین جاذبه های طبیعی طالقان، آثارفرهنگی تاریخی با قدمت بالای تاریخی را می توان دید که از جمله آنها بقعه پیرنمیر است که این بنا درروستای وشته از توابع طالقان، در هشت کیلومتری شهرک مرکزی طالقان و دربالای ارتفاعات مشرف به روستا و مجاور دکل های فشار قوی برق قرار گرفته است.

در داخل بنا در هر ضلع یک طاق نمای تزئینی ایجاد شده که داخل آنها به دو بخش تقسیم می شود، در بخش بالایی، تزئینات کاشی به رنگ های فیروزه ای و لاجوردی است که برخی از باستان شناسان آنها را متعلق به دوره صفویه می دانند اما برخی دیگر با توجه به شباهت این کاشی ها به نمونه های مشابه در گنبد سلطانیه، مجموعه تاریخی شاه کرم جرقویه اصفهان و بنای شاسوسای کاشان، پیشینه بنا را به سده هفتم هجری معرفی می کنند.

امامزاده هاشم (ع ) نیز درروستای کجیران در پایین طالقان قرار گرفته است، بنای امامزاده در دامنه کوهی در شرق روستا و پس از غسالخانه قدیمی قرار دارد که البته از سازه اصلی بنا هیچ اثری به جا نمانده است.

ضریح بنا چوبی است و امروزه قطعات مشبک آن به صورت پراکنده بر زمین های اطراف ریخته است، در چهار طرف مقبره پایه ستون های سیمانی کار گذاشته اند تا بنای جدیدی را در محل بسازند.

امامزاده موسی و سلیم (ع) درارتفاعات شمالی طالقان و بالای کوه جو تله سر و عثمان چشمه، داخل روستایی به نام اسفاران، کنار قبرستان روستا قرار دارد، بنای بقعه این امامزاده دو اتاق گنبددار با پلان مدوراز خارج و هشت ضلعی از داخل است که به وسیله یک اتاق میانی به هم متصل می شود.

نمای بیرونی بنا از سیمان سفید و دارای پوشش بام شیروانی فلزی است، درسمت جنوب بنا، ایوانی ستون دار و ابتدایی با ستون های چوبی، به اتاق میانی وارد می شود، در سمت غرب این ایوان درخت چنار چند شاخه و بسیار قطوری جلب توجه می کند و چشمه آبی نیز از جلوی بنا می گذرد.

باغ های میوه طالقان با باز شدن شکوفه ها در فصل بهار زیبا و دیدنی است، این شهرستان

تامین کننده بخشی از سیب درختی مردم استان های البرز و تهران است.

طالقان زادگاه مردان بزرگ دینی، فرهنگی و لشکری است، که آوازه آن، مدیون شخصیت های نامدارش همچون مرحوم آیت الله سید محمود طالقانی، مرحوم جلال آل احمد و سرلشکر شهید فلاحی است.

این شخصیت ها اسطوره های علم ، فضلیت ، مجاهدت و سلحشوری و ازافتخارات ایران اسلامی هستند.

خانه مرحوم آیت الله طالقانی درروستای گلیرد این شهرستان در ایام نوروز محل بازدید شمار زیادی از گردشگران است.

روستاهای طالقان از مناطق گردشگری استان البرز هستند که شمار زیادی از گردشگران از این مناطق دیدن می کنند.

کورش لهراسبی فرماندار طالقان می گوید: در طول سال حدود سه میلیون گردشگر از این منطقه بازدید می کنند، این در حالی است که جمعیت شهرستان طالقان در زمستان 30 هزار نفر و در تابستان از یکصد هزارنفر می گذرد.

وی گفت: توسعه مکان های پذیرایی با کمک بخش خصوصی در شهرستان طالقان از برنامه های مسوولان این شهرستان است.

لهراسبی خاطرنشان کرد: مشوق های ویژه برای سرمایه گذاری در این شهرستان پیش بینی شده است.

وی بیان داشت: درایام نوروز 94 امکانات ویژه ای برای خدمات دهی به گردشگران در این شهرستان پیش بینی شده است.

شهرستان طالقان در 70 کیلومتری شمال غربی کرج مرکز استان البرز قرار دارد که آثار تاریخی و طبیعی منحصر به فردی در این خطه از ایران اسلامی، جای دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار