سایت پرنده نگری دریاچه شهدای خلیج فارس با همکاری ستاد محیط زیست و توسعه پایدار و منطقه 22 شهرداری تهران در دریاچه شهدای خلیج فاریس به زودی افتتاح می گردد.
کد خبر: ۱۳۹۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۹ 05 December 2015
یحیی چهرآذر مدیر گروه تنوع زیستی ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اینکه افزایش تعداد و تنوع گونه های پرندگان دریاچه شهدای خلیج فارس، زمینه را برای افتتاح سایت پرنده نگری دریاچه فراهم نموده است، افزود: استفاده از توان بالقوه پرنده نگری این سایت به همراه بررسی و پایش دایمی پرندگان آن یقینا جنبه جدیدی از لذت بردن از طبیعت را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می آورد.

وی در ادامه افزود: به طور کلی می‌توان اهداف ایجاد سایت پرنده‌نگری در شهر تهران را آشنایی با گونه‌های مختلف پرندگان و نحوه زیست آنها شامل زیستگاه، آشیان‌گزینی، تغذیه، زادآوری و غیره، توسعه، رونق و ترویج صنعت اکوتوریسم در محیطهای شهری، بیان اهمیت و ارزش زیست محیطی پرندگان و نقش آنها در اکوسیستم های شهری، بیان آرامش روحی و روانی ناشی از مشاهده پرندگان به خصوص در کلانشهرهایی مانند تهران، افزایش توجه شهروندان به محیط زیست شهری به ویژه تنوع زیستی و افزایش مشارکت آگاهانه در حفاظت از گونه های موجود برشمرد.

چهرآذر در ادامه اظهار داشت:  به طور کلی بیش از 110 گونه پرنده در دریاچه و نوار حاشیهاطراف آن به ثبت رسیده که این تعداد در حال افزایش است. از این میان بیش از 40 گونه مستقیما به پهنه تالاب و زیستگاه آبی آن وابسته است.

وی با تاکید بر اینکه از کل پرندگان مشاهده شده در این دریاچه و پیرامون آن بیش از 70 گونه مهاجر زمستانه و حدود25 گونه مهاجر تابستانه هستند، گفت: بیش از 20 گونه شامل سار، کلاغ سیاه و برخی سسکها بومی منطقه هستند.

مدیر گروه تنوع زیستی ستاد محیط زیست افزود: بیشترین حضور پرندگان به جهت تعداد به اواخر پاییز تا اواخر زمستان بازگشته و گونه غالب با نسبت درخور توجهی کاکایی سرسیاه است و به واقع در میانه عامه مردم نیز این پرنده گونه شاخص دریاچه است.

وی ادامه داد: در کل پرندگان زمستان گذران شهرتهران از جمله این دریاچه از عرض های شمالی تر کره زمین به این منطقه مهاجرت می کنند که بر حسب نوع گونه و جمعیت مورد نظر ممکن است از چندصد کیلومتری بالای کشور تا چند هزار کیلومتری بخش های شمالی تر چون سیبری و دیگر مناطق شمالی کره زمین راهی سرزمین ما شوند.

چهرآذر گفت: در کل بدون شک دریاچه شهدای خلیج فارس و نوار خشکی اطراف آن از برترین مناطق برای تماشای پرندگان در شهر تهران است و غنا و تنوع گونه های آن درخور توجه است و برترین فصل پرنده نگری دریاچه با توجه به حضور گونه های جذاب برای عموم مردم پاییز و زمستان و تا حدی بهار است.
لازم به ذکر است نخستین سایت پرنده نگری ابتدای سال جاری در پارک شهر منطقه 12 افتتاح گردید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار