رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به برنامه‌های آتی سازمان بهزیستی ۹۴ گفت: همزمان با اردیبهشت سال آینده ۲۰۰ هزار نفر از نیازمندان به چرخه حمایتی اضافه خواهند شد ضمن اینکه در آستانه سال نو به خانواده‌های چند قلو مبلغ ۳۰۰ هزار تومان عیدی داده خواهد شد.
کد خبر: ۱۴۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۱ 15 March 2015

به گزارش فارس، همایون هاشمی در آخرین نشست خبری خود در سال جاری اظهار داشت:‌شعار سازمان بهزیستی در سنوات گذشته شعار (خانه به خانه) بوده و در این زمینه بنا داریم از خیرین و نیکوکاران خدمات بهزیستی استفاده کنیم و بهزیستی را به عنوان یک سازمان مردمی معرفی کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های سازمان بهزیستی در سال 94 گفت: 3 برنامه اساسی طراحی شده است که این برنامه‌های در حوزه پیشگیری، توانبخشی و اجتماعی خواهد بود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در حوزه پیشگیری رویکرد ما وسائل خدمات برای همه خانواده‌های ایرانی است که در این راستا بسته‌های هدیه و طراحی شده که بیش از 50 درصد از کار انجام گرفته است که انشاءالله با مشارکت تمام دستگاه‌ها در حوزه مالی و معنوی اقدامات رسانه‌ای در این بخش انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد:‌در حوزه توانبخشی رویکرد سازمان توسعه یافته و توانبخشی در خانواده و جامعه است و در نهایت افراد تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

وی اضافه کرد: در همین راستا سازمان بهزیستی در سال آینده توسعه مراکز شبانه‌روزی در دستور کار خود قرار نخواهد داشت و رویکرد سازمان به اندازه مراکز روزانه و بردن خدمات بهزیستی در دل خانواده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: اعتقاد داریم مردمان باید در کنار خانواده‌های خود باشند و با حمایت‌های معنوی، توانمند و خودکفا شوند.

هاشمی در ادامه با اشاره به برنامه‌های سازمان در حوزه اجتماعی در سال آینده گفت:‌در این بخش نیز به جهت اهمیت کار در حوزه فرزندان،‌کودکان تحت سرپرستی و سرپرست خانوار تحولات اساسی پیش‌بینی شده است که در این بخش نیز مطالعات لازم صورت گرفته است و بنا داریم از سال آینده حمایت‌های ویژه‌ای را از فرزندانی که از مراکز بهزیستی ترخیص می‌شوند، داشته باشیم.

وی با اشاره به حمایت‌های سازمان از فرزندان ترخیص شده از مراکز بهزیستی، گفت:‌این حمایت‌ها در بخش‌های آموزشی، اشتغال و حمایت‌های معنوی و مالی است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت:‌در حال حاضر بیش از یک هزار کودکان تحت سرپرستی سازمان قرار دارند ضمن اینکه بالغ بر 110 هزار کودک نیز فاقد سرپرست بوده و به همراه مادرهایشان تحت حمایت سازمان قرار دارند.

هاشمی تصریح کرد: با ابلاغ قانون جدید در حوزه کودکان و نوجوانان توسط شخص رئیس جمهور و تاکید وی در این حوزه شاهد تحولات خوبی در این بخش بوده‌ایم و این تحولات در سال آینده ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: تهیه بسته جامع تربیتی، فرهنگی، آموزشی برای کودکان یکی دیگر از برنامه‌های آتی سازمان برای کودکان این مجموعه است.

وی گفت: سازمان برگزاری نخستین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ویژه معلولان است که در حال حاضر تمهیدات لازم برای این مسابقات پیش‌بینی شده است.

وی افزود: در حال حاضر دبیرخانه برگزاری نخستین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ویژه معلولان مسلمان در سازمان پیش‌بینی شده است و جلسات آنان نیز جهت برگزاری این مسابقات برگزار می‌شود.

هاشمی ادامه داد: در حال حاضر تعداد قابل توجهی از قاریان و حافظان قرآن کریم از جامع هدف بهزیستی «نابینایان» هستند که این یک افتخار برای سازمان محسوب می‌شود.

وی گفت: یکی دیگر از برنامه‌های سازمان در سال آینده توانمندسازی جامع هدف از طرح‌های خوبی در سال آینده برگزار شده است که می‌توان طرح دانش‌کار است که با اجرای این طرح تعداد قابل توجهی از جامع بهزیستی برگزار خواهد شد.

هاشمی ادامه داد:‌در ابتدای سال جاری بیش از 250 هزار نفر از افرادی که پشت خدمات سازمان بودند، وارد چرخه حمایتی بهزیستی شده است که برای اجرای این امر مهم پول اضافی را از دولت دریافت نکرد و توانست این اقدام مهم را انجام دهد.

وی ادامه داد: در بخش مسکن نیز اقدامات مؤثری در سال جاری صورت گرفته است که به طوری که 38 هزار واحد به مددجویان بهزیستی واگذار شده است و سازمان طبق دستگاه‌های کم‌نظیر در بخش واگذاری مسکن به خانواده‌ها است ضمن اینکه واحدهای واگذار شده مناسب‌سازی شده است.

وی بیان داشت:‌هم‌اکنون نیز با همکاری وزارت مسکن، راه و شهرسازی و همچنین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی عملیات احداث 50 هزار واحد مسکونی در دست اقدام قرار است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: در حوزه اشتغال مددجویان نیز بر اساس آمار در سال جاری 33 هزار و 820 شغل در سامانه سازمان بهزیستی ثبت شده است به طوری که سال گذشته اعتبارات وام قرض‌الحسنه در این بخش 7 میلیارد تومان بود و این رقم در سال جاری به 165 میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی ادامه داد:‌با همکاری بانک‌های عامل تا سه ماه ابتدای سال 94 نیز 15 هزار فرصت شغلی نیز فراهم شود و در نهایت تعداد اشتغال‌های صورت گرفته از سوی سازمان در سال جاری به 48 هزار فرصت شغلی برسد.

هاشمی گفت:‌در حوزه اختلالات اوتیسمی است که به عنوان یک بیماری جدید جزو دغدغه‌‌های پیشرفته در حال توسعه است سازمان بهزیستی کارهای اساسی را در بخش تولید محتوا و توسعه مراکز ارائه خدمات انجام داده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 38 مرکز از سوی سازمان بهزیستی جهت ارائه خدمات به بیماران اوتیسم راه‌اندازی شده است که بالغ بر 1500 نفر از این خدمات استفاده می‌کنند ضمن اینکه تعدادی پشت نوبت قرار دارند که بنا داریم این افراد نیز از خدمات این مراکز استفاده داشته باشند.

وی گفت: یکی دیگر از اقداماتی که سازمان بهزیستی در دو سال گذشته توانسته است گام‌های مؤثری را در به صفر رساندن آنها انجام دهد و موضوع کاشت حلزون برای کودکان است  که امسال 1661 نفر از کودکان در این بخش هزینه‌های درمان دریافت کرده‌اند. به طوری که هیچ کودکی برای کاشت حلزون در نوبت قرار ندارد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: یکی از برنامه‌های آتی سازمان بهزیستی راه‌اندازی دو مرکز روزانه توانبخشی اختلال بلع، دهان و تغذیه است و به طرح اشاره شده به صورت پایلوت در حال اجراست و بزودی دو مرکز روزانه توانبخشی اختلالات در تهران راه‌اندازی می‌شود.

هاشمی ادامه داد: در حوزه توانبخشی مبتنی بر جامعه نیز امسال گام‌های مؤثری برداشته شد و هم‌اکنون در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر تحت پوشش این طرح قرار دارند و سال آینده جشن توانبخشی مبتنی بر جامعه در کشور برگزار خواهد شد.

وی بیان داشت: یکی دیگر از سازمان در زمینه توانبخشی مبتنی بر جامعه، گسترش این طرح در شهرهای زیر 50 هزار نفر است و با توجه به تمهیدات صورت گرفته این طرح در سال آینده در شهرهای زیر 50 هزار نفر اجرا خواهد شد ضمن اینکه ما از سایر کشورها در اجرای این طرح جلو هستیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد:‌در بخش تأمین مسائل کمک‌ توانبخشی معلولان نیز سال گذشته 17 میلیون تومان اختلال پیدا کرده بود که امسال این رقم به 37 میلیارد تومان افزایش یافته است و سال آینده نیز با دستور شخص رئیس جمهور و 6 ماهه اول اقدامات گسترده‌ای در بخش تامین توانبخشی انجام می‌شد.

هاشمی گفت: یکی دیگر از اقدامات سازمان بهزیستی حمایت از خانواده‌های چند قلو است که هم‌اکنون بانک اطلاعات خانواده‌های چند قلو طراحی شده است.

وی گفت: 23 هزار خانواده چند قلو توسط سازمان بهزیستی حمایت می‌شوند. به طوری که با دستور وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی از سال آینده منابع و ردیف خاصی برای این خانواده‌ها پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت:‌هم‌زمان با فرا رسیدن سال جدید، 23 هزار خانواده چند قلو عیدی را به مبلغ 300 هزار تومان از سوی سازمان بهزیستی دریافت خواهند کرد.

هاشمی ادامه داد: در حال حاضر 10 خانواده دارای 5 قلو در کشور داریم که با تاکید وزارت رفاه حمایت‌های ویژه‌ای از این خانواده‌ها صورت خواهد گرفت که از آن جمله می‌توان با تامین مسکن این خانواده‌ها و با مساعدت خیرین اشاره کرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: با توجه به تاکید وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی در خصوص افزایش مشارکت‌های مردمی و استفاده از ظرفیت‌ها در این بخش گفت:‌در سال جاری نسبت به سال گذشته در این بخش 29.2 درصد رشد داشته‌ایم ضمن اینکه در بخش مشارکت‌های غیر مستقیم و کمک‌ها به مردم به مراکز شیرخوارگاه‌ها با رشد قابل توجهی روبرو بوده‌است.

هاشمی گفت:‌در بخش مشارکت‌های غیر مستقیم با کمک کرد به مراکز نگهداری و شیرخوارگاه‌ها صددرصد رشد داشته‌ایم که این نشاندهنده اقبال و اعتماد مردم به سازمان بهزیستی است.

وی هزینه نگهداری یک معلول در مراکز شبانه‌روزی از تهران یک یک میلیون و 200 هزار تومان دانست و گفت:‌این رقم در سایر استان‌ها یک میلیون تومان است که سازمان بهزیستی تنها فی‌سبیل‌الله 400 هزار تومان از رقم اشاره شده را به مراکز اعلام می‌کند و مابقی توسط خیرین تعیین می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد:‌در حال حاضر یکی از سیاست‌ها سازمان استفاده از ظرفیت‌های نوین از جهت افزایش مشارکت‌های مردمی است که در این بخش به 9 شکل مدرن کمک‌های مردمی را جمع‌آوری می‌کند که از آن جمله می‌توان به استفاده از ظرفیت‌های تلفن‌های همراه،‌بانک‌های عامل و ... اشاره کرد.

وی ادامه داد:‌یکی از طرح‌های سال جاری و پس از اجرا از سوی سازمان بهزیستی مورد استقبال بنگاه‌های اقتصادی قرار گرفت اجرای طرح مسئولیت اجتماعی بود که در این بخش نیز اقدامات خوبی صورت گرفته و در سال آینده ادامه خواهد داشت.

هاشمی گفت:‌در حال حاضر قریب به 200 هزار نفر از نیازمندان جهت ارائه خدمات توانبخشی و حمایتی پشت نوبت سازمان قرار دارند که این افراد در اردیبهشت 94 وارد چرخه حمایتی سازمان می‌شوند.

وی در پایان گفت:‌برابر قانون سالانه باید 10 درصد از جامعه هدف دستگاه‌ها از چرخه حمایتی خارج شوند که این رقم در سال گذشته از سازمان بهزیستی به 17 درصد بود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار