تابناک: مدیرعامل اتحادیه تعاون روستایی شهرستان ساوه گفت: سردخانه‌های موجود در شهرستان ساوه با توجه به میزان تولید بالای انار در این شهرستان پاسخگوی نیاز باغداران نبوده و انارهای تولیدشده پشت در سردخانه مانده‌اند.
کد خبر: ۱۴۳۹۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۸ 13 December 2015

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، فرشاد بهشتی مدیرعامل اتحادیه تعاون روستایی شهرستان ساوه امروز در حاشیه بازدید از باغ‌ها و سردخانه‌های انار شهرستان ساوه در جمع خبرنگاران با اشاره به ظرفیت سه‌هزار تنی سردخانه موجود در این شهرستان گفت: با توجه به میزان تولید بالای انار در این شهرستان به‌عنوان بزرگ‌ترین شهرستان تولیدکننده انار در کشور و همچنین رتبه دوم استان مرکزی در تولید انار، سردخانه موجود برای میزان محصول تولیدشده در شهرستان کافی نیست.

فرشاد بهشتی با بیان اینکه محصول انار ساوه نیازمند سردخانه‌ای دیگر با ظرفیت 10 هزار تن است، افزود: سردخانه سه‌هزار تنی که اخیراً راه‌اندازی شده است، بسیاری از مشکلات باغداران را حل کرده، اما این سردخانه جوابگوی نیاز شهرستان نیست که این امر به یکی از مشکلات اصلی باغداران تبدیل شده است.

وی با اشاره به صادرات انار به کشور روسیه و توان افزایش صادرات انار به سایر کشورها خاطرنشان کرد: در حال حاضر بستر کار و زمین برای احداث سردخانه موجود است، اما به‌دلیل مشکلات مالی نیز قادر به احداث آن نبوده و نیازمند کمک وزارت جهاد کشاورزی هستیم تا بتوانیم شاهد پیشرفت در تولید پس از برداشت و صادرات محصول باشیم.

گره انار به دست بخش دولتی باز می‌شود

در ادامه مدیرعامل تعاونی باغداران و صادرکنندگان انار شهرستان ساوه اظهار داشت: انار ویژگی دارد که با سایر محصولات قابل مقایسه نیست و آن پایبندی آن پس از برداشت است که شش محصول با سایزبندی مختلف به‌دست می‌آید که این سایزبندی بر اساس کیفیت و اندازه باید در واحد سورتینگ انجام گیرد.

علیرضا گوهرباری با اشاره به اینکه انار پس از برداشت سریع به سردخانه منتقل می‌شود و در آنجا بر اساس اندازه فروخته می‌شود، ادامه داد: متأسفانه با وجود تولید انبوه انار در ساوه، هیچ سایتی برای سورتینگ انار موجود نیست.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نیازمند سردخانه‌ای با ظرفیت 10 هزار تن و سرمایه‌ای دو میلیارد تومانی برای احداث سایت سورتینگ هستیم.

مدیرعامل تعاونی باغداران و صادرکنندگان انار شهرستان ساوه با بیان اینکه بخش خصوصی حتی با وجود در اختیار گذاشتن زمین حاضر به سرمایه‌گذاری در این حوزه نیست، یادآور شد: با توجه به آنکه انار تنها سه ماه از سال نیازمند سردخانه است و مابقی ماه‌های سال سردخانه خالی می‌ماند، سرمایه‌داران ترجیح می‌دهند سردخانه‌های خود را با سیب‌زمینی پر کنند تا تمام سال از تمامی ظرفیت سردخانه استفاده کنند.

گوهرباری با بیان اینکه بخش دولتی باید گره از این مشکل باز کند، نبود سورتینگ را یکی از مشکلات صادرات دانست و تأکید کرد: در حال حاضر سورتینگ در کارگاه‌هایی که استاندارد لازم را ندارد صورت می‌گیرد.

وی گام نخست برای ساماندهی انار ساوه را احداث سورتینگ و افزایش ظرفیت سردخانه‌ها عنوان کرد و گفت: تاکنون دو باغ 20 و 50 هکتاری در سطح شهرستان گواهی تولید انار ارگانیک را اخذ کرده‌اند و در آینده نیز تصمیم به تولید روغن انار داریم که از هر 100 کیلوگرم هسته انار، 350 گرم روغن تولید می‌شود که در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده شده و مشتری اصلی آن نیز کشور ژاپن است./

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار