کرمان
بیماری آنفلوانزا که پس از ورود وزیر بهداشت به کرمان کنترل شده اعلام شد همچنان در استان فعال است و طبق آمار تاکنون هزار نفربراثر این بیماری بستری‌شده‌اند.
کد خبر: ۱۴۵۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۱ 16 December 2015
شیوع بیماری آنفلوانزا در کرمان در هفته گذشته در استان خبرساز شد، آخرین آماری که از این بیماری منتشر شد بستری شدن ۶۰۰ نفر و مرگ ۳۳ نفر براثر این بیماری بود.

کرمان درحالی‌هفته گذشته را در وضعیت زرد گذراند و مدارس و مهدهای کودک نیز دو روز تعطیل شدند که وزیر بهداشت در سفر روز پنجشنبه‌اش به کرمان پس از بررسی های ابتدایی، وضعیت کرمان را سفید اعلام کرد و دقیقاً از همان زمان نیز اطلاع‌رسانی در این خصوص کاهش یافت.

صحبت‌های آرامش‌بخش وزیر بهداشت برای مردم کرمان سبب شد چهره برخی از مردم شهر از زیر ماسک‌ها خارج شود اما باوجود گذشت چندین روز از اعلام وضعیت سفید، آنفلوانزا هرچند بنا به اعلام مسئولان بهداشتی کرمان قربانی نگرفته است اما همچنان در استان فعال است و تعداد بیماران بستری را افزایش داده است.

طبق گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت که در سایت ویژه آنفلوانزا منتشرشده است این بیماری پس از فراگیر شدن در استان کرمان به استان سیستان و بلوچستان هم سرایت کرده و هم‌اکنون در اکثر استان‌های کشور فعال‌شده است.

هرچند موارد مرگ‌ومیر در کرمان صفر اعلام‌شده است اما در استان‌های لرستان، مازندران، البرز، خوزستان، گلستان و آذربایجان شرقی قربانی‌های جدیدی گرفته است.

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی کرمان سیر شیوع به این بیماری در استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان که نخستین استان‌های درگیر با آنفلوانزا بودند در حال کاهش است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه سیر موارد مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری در کرمان متوقف‌شده است اظهار داشت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد موارد مراجعه بیماران به بیمارستان‌های کرمان کاهش‌یافته است و به نظر می‌رسد به‌مرورزمان شاهد کنترل بیماری هستیم.

علی‌اکبر حق‌دوست افزود: به مردم کرمان تأکید می‌کنیم باوجود کاهش سیر بیماری اما رعایت نکات بهداشتی در استان به‌شدت ضروری است و نباید این موارد کنار گذاشته شود.

وی تصریح کرد: مراقبت‌های شخصی درزمینهٔ کنترل و کاهش موارد ابتلا بسیار ضروری است و باید با دقت رعایت شود.

وی اجرای سه‌گام اساسی را توسط مردم را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: مردم از دست دادن، روبوسی کردن باید خودداری کنند و شستشوی دست‌ها بسیار ضروری است همچنین در هنگام عظسه و سرفه باید جلوی دهان و بینی گرفته شود.

سیر صعودی بیماری متوقف شده است

وی با اشاره به تلاش‌های شبانه‌روزی کادر بهداشتی استان کرمان افزود: رعایت نکات پیشگیرانه توسط جامعه موجب شده است که سرایت بیماری کاهش یابد و این نکته کلیدی باید ادامه یابد.

حق‌دوست با اشاره به فعال بودن بیماری در استان‌های کشور افزود: نکات مراقبتی به‌خصوص در مراکز مستعد بیماری ازجمله مدارس، مهدها، سرای سالمندان و مراکز جمعیتی با دقت باید رعایت شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه بیماری به برخی مراکز مستعد ازجمله سرای سالمندان وارد نشده است.

حق‌دوست افزود: در روزهای اخیر شاهد کاهش موج بیماری هستیم و طبق آخرین خبرها نزدیک به ۱۰۰۰ نفربر اثر بیماری آنفلوانزا در استان بستری‌شده‌اند.

توزیع داروی ویژه آنفلوانزا در کرمان

جانشین رئیس ستاد مدیریت بحران استان کرمان نیزضمن تائید متوقف شدن موارد فوتی در کرمان افزود: خوشبختانه این بیماری در کرمان کنترل‌شده و سیر صعودی ابتلا هم‌اکنون به سیری نزولی تبدیل‌شده است.

ابوالقاسم سیف الهی ادامه داد: همچنان مواردی از ابتلا به بیماری مشاهده می‌شود اما اقدامات پیشگیرانه و تلاش‌های کادر درمانی موجب شد وضعیت در کنترل کامل قرار گیرد.

وی تصریح کرد: داروی ویژه این بیماری نیز در داروخانه‌ها به‌وفور یافت می‌شود و با تجویز پزشک در اختیار بیماران قرار می‌گیرد و از این نظر هیچ کمبودی در استان وجود ندارد.

نکته اساسی رعایت نکات بهداشتی توسط مردم است و باید با توجه به موج جدید سرما زمینه‌های سرایت بیماری را تا حد ممکن کاهش دهیم

سیف الهی افزود: نکته اساسی رعایت نکات بهداشتی توسط مردم است و باید با توجه به موج جدید سرما زمینه‌های سرایت بیماری را تا حد ممکن کاهش دهیم.

وی از توزیع واکسن آنفلوانزا به میزان کافی در استان کرمان خبر داد و گفت: این واکسن باید توسط افراد در معرض خطر ابتلا و بیماران دارای مشکلات زمینه‌ای مصرف شود.

جانشین رئیس ستاد مدیریت بحران استان کرمان ادامه داد: تمام موارد فوتی در کرمان دارای بیماری زمینه‌ای بودند به همین دلیل جامعه در معرض خطر باید همچنان نکات ایمنی را برای جلوگیری از ایجاد موج جدید بیماری رعایت 

اکثر مردم همچنان ترجیح می‌دهند از ماسک‌های بهداشتی استفاده کنند و مراکز درمانی و درمانگاه‌های استان نیز همچنان شاهد مراجعات قابل‌توجهی در خصوص ابتلای مردم به این بیماری هستند.

در مدارس و مهدکودک‌ها وادارات کرمان همچنان از حضور افرادی که دارای اعلائم بیماری می‌باشند جلوگیری می‌شود و حضور مجدد آن‌ها منوط به ارائه گواهی صحت سلامت اس

بازار شایعات نیز که هفته گذشته در کرمان داغ شده بود در شبکه‌های اجتماعی متوقف‌شده است و اکثر این شایعات حالا برای مردم به جوک‌های مختلف در این شبکه‌ها تبدیل‌شده‌اند.

فروش اقلام بهداشتی ازجمله ماسک و موارد ضدعفونی نیز سیر نزولی به خود گرفته است و یکی از فروشندگان کالاهای بهداشتی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: در حالی هفته گذشته در هرروز ۷ هزار ماسک می‌فروختم حالا این تعداد به هزار مورد و حتی کمتر رسیده است.

بازار مکاره سود جویان که در سایه آنفلوانزا رشد کرده بود و لیموترش را به‌عنوان راهی برای درمان این بیماری به کیلویی ۱۴ هزار تومان رسانده بود حالا افت کرده و این میوه هم‌اکنون در بازار کرمان قیمتی معادل ۴ هزار تومان یافته است.

باوجود کاهش تب آنفلوانزا در کرمان نباید از این حقیقت عبور کنیم که این بیماری همچنان در جامعه فعال است و همچنان بیمارستان افضلی پور کرمان شاهد بستری شدن بیمارانی است که به دلیل تشدید علائم بیماری در بیمارستان بستری هستند و مراجعات مردم نیز توقف نشده است.

نکاتی که باید همچنان رعایت شوند

دانشگاه علوم پزشکی از مردم می‌خواهد مورد ذیل را همچنان در دستور کار خود قرار دهند و رعایت کنند؛ از دست دادن و روبوسی خود تا حد امکان بکاهند، در صورت داشتن علائم سرماخوردگی از حضور در اجتماعات بپرهیزند تا دیگران را بیمار نکنند، دست‌های خود را مرتب و با دقت با آب و صابون بشویند، به‌ویژه هنگامی‌که از بیرون به منزل برمی‌گردند، در مدارس سعی شود دانش آموزان مبتلابه علائم سرماخوردگی تا زمان بهبودی کامل به منزل هدایت شوند همچنین این اصل در مهدکودک‌ها نیز رعایت شود، در صورت بروز علائم سرماخوردگی، با مصرف مایعات سبب تسریع در بهبود بیماری شوید، در صورت شدید بودن علائم به پزشک مراجعه کنند، استفاده از ماسک معمولی در بیماران به‌منظور پیشگیری از گسترش ویروس در جامعه توصیه می‌شود، هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان و بینی خود را با گودی آرنج بگیرید، خانم‌های باردار در رعایت اصول پیشگیری دقت کامل داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار