از ساعت 6 صبح، جارو به دست در خیابان، کوچه ها و معابر شهر حاضر می شود و می روبد و زباله ها را جمع می کند ولی دغدغه های ذهنی اش به درازای یک برج که نه یک عمر است.
کد خبر: ۱۴۷۵۴۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴ 19 December 2015
از ساعت 6 صبح، جارو به دست در خیابان، کوچه ها و معابر شهر حاضر می شود و می روبد و زباله ها را جمع می کند ولی دغدغه های ذهنی اش به درازای یک برج که نه یک عمر است.

چندی پیش با یکی از کارگران سبزپوش شهرداری در یکی از خیابان های شهر همکلام شدم و از سر کنجکاوی در مورد شغل و وضع زندگی اش پرسیدم.

وی که خواست نامش بیان نشود، نکاتی در مورد کار و زندگیش اظهار کرد که بسیار ناراحت کننده و قابل تامل بود.

این کارگر شهرداری که بصورت روزمزد در اختیار یکی از پیمانکاران شهرداری کرمانشاه قرار دارد، گفت: چیزی به نام قرارداد ندارم؛ چندی پیش ما را خواستند و برگه ای کاملا سفید در اختیارمان گذاشتند و گفتند که امضا کنیم.

وی گفت: به ما گفتند که این قرارداد شماست ولی اصلا از محتوای آن اطلاعی ندارم و همه کارگران هم مانند من هستند.

کارگر شهرداری کرمانشاه همچنین این را گفت که حدود 2 ماه است حقوقش را نگرفته و اگر کسی نسبت به تاخیر در پرداخت حقوقش اعتراضی داشته باشد، به راحتی اخراج می شود و ما هم از ترس اینکه این آب باریکه را از دست ندهیم، ناچاریم سکوت کنیم.

از وی پرسیدم که حقوق ماهانه اش چه میزان است؟

او در پاسخ گفت که بستگی به تعداد فرزندان دارد، اگر کسی 2 فرزند داشته باشد، ماهانه 12 میلیون ریال می گیرد و اگر هم فرزندانش بیشتر باشد، دریافتی اش هم بیشتر است ولی اگر کسی فرزندی نداشته باشد ولو اینکه متاهل هم باشد، به او مانند یک مجرد نگاه می شود و حدود هشت میلیون ریال در ماه دریافتی دارد.

سووال دیگرم از این کارگر شهرداری که می گفت سالهاست در این نهاد مدیریت شهری کار می کند، این بود که آیا در این سالها به او عیدی هم داده اند؟

وی پاسخ داد که هرگز چیزی به نام عیدی دریافت نکرده است ولی از نوروز امسال و با آمدن شهردار جدید، قرار شده که پرداخت کنند.

وی گفت: گاهی به بهانه ای مانند اینکه در محدوده کاری کارگران زباله دیده اند یا حتی از سر لج و لجبازی، از حقوق ما کم می کنند و نمی توانیم چیزی بگوییم زیرا به راحتی آب خوردن کارگر روزمزد را اخراج می کنند.

شاید تنها نکته مثبت زندگی این کارگر شهرمان داشتن دفترچه بیمه تامین اجتماعی باشد.
ش
این کارگر شهرداری از شهردار کرمانشاه خواست تا بر فعالیت پیمانکاران نیروی انسانی شهرداری نظارت بیشتری شود تا این همه اجحاف در حق کارگرانی که بسیاری از آنها ماههاست حقوق نگرفته اند یا در وضع مستاجری بسر می برند و مشکلات فراوانی دارند، اعمال نشود.

یحیی معماری خبرنگار ایرنا مرکز کرمانشاه
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار