شهردار منطقه 9 از راه اندازی مجتمع بهاران به منظور توانمندسازی آسیب دیدگان اجتماعی خبر داد و گفت: از اسفند ماه سال گذشته حدود 300 نفر از آسیب دیدگان اجتماعی به مجتمع بهاران مراجعه کرده و تحت آموزش های توانمندسازی قرار گرفته اند.
کد خبر: ۱۵۰۱۶۲
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵ 23 December 2015
سید علیرضا حسینی ضمن اعلام این خبر با بیان اینکه مجتمع بهاران با هدف توانمندسازی مددجویان و آسیب دیدگان اجتماعی از طریق آموزش مهارت ها و اشتغال پایدار راه اندازی شده است، اظهار داشت: جامعه هدف این طرح کلیه مددجویان و آسیب دیدگانی اجتماعی است که مرحله سم زدایی و کمپ را به طور کامل سپری کرده اند و به طور داوطلبانه وارد مجتمع بهاران شده اند.
 
وی با اشاره به اینکه مهم ترین مشکل آسیب دیدگان اجتماعی برای بازگشت به زندگی و اشتغال، فقدان اعتماد به نفس و هویت است، افزود: لذا شهرداری تهران در نظر دارد تا به منظور رفع این مشکل و افزایش امید به زندگی در هر یک از مناطق مجتمع های بهاران را راه اندازی کند.
 
حسینی با بیان اینکه منطقه 9 به عنوان اولین منطقه از اسفند ماه گذشته مجتمع بهاران را به صورت پایلوت راه اندازی کرده است، گفت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته فرایند توانمندسازی در بهاران طی 6 ماه انجام می شود؛ به این معنی که مددجو پس از ورود به سیستم و انجام مشاوره های فردی و گروه درمانی، حرفه های مختلفی همچون خیاطی، کفشدوزی و ... را آموزش می بیند و بعد از طی کردن این مرحله به کارگاه های تولیدی معرفی می شود.
 
شهردار منطقه 9 در ادامه به امکانات ویژه مجتمع بهاران در منطقه پرداخت و گفت: رختشویخانه صنعتی که توسط مددجوها اداره می شود، کلاس های حرفه آموزی، رستوران، آشپزخانه، سالن غذاخوری، اتاق مددکاری، اتاق امانات، سالن اجتماعات، کتابخانه، نمازخانه، اتاق ایزوله، اتاق پزشک و داروخانه از مهم ترین بخش های این مرکز است. ضمن اینکه در هر طبقه 3 خوابگاه با ظرفیت 80 نفر پیش بینی شده تا مددجویان مشکلی از حیث اسکان نداشته باشند.
 
حسینی افزود: همچنین ستاد اشتغال بهبودیافتگان نیز به منظور نظارت بر حسن انجام کار و رفع هر گونه مشکل در محل استقرار دارند.
 
شهردار منطقه 9 سازمان رفاه شهرداری تهران، ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان فنی و حرفه ای را از متولیان اصلی طرح معرفی کرد و گفت: بر اساس تقسیم بندی های انجام شده، سازمان فنی و حرفه ای موظف به برگزاری کلاس های حرفه آموزی است. شهرداری نیز در صورت جذب کارآفرین مکان را به طور رایگان در اختیار قرار می دهد و ستاد مبارزه با مواد مخدر هم در ازای مددجویانی که کارفرما استخدام می کند، وام به کارفرما اختصاص می دهد.
 
حسینی افزود: همچنین کارفرما ملزم است به هر یک از مددجویانی که به عنوان کارگر در کارگاه تولیدی فعالیت می کنند طبق قانون حقوق بدهد و آن ها را تحت پوشش بیمه قرار دهد.
 
به گفته وی شناسایی و اسکان، تغذیه، بهداشت و سلامت، اصلاح رفتار، مهارت آموزی و تسهیل فرایند بازگشت به خانواده و جامعه مهم ترین مراحل از طرح بهاران را تشکیل می دهند.
 
شهردار منطقه 9 در ادامه با اشاره به عملکرد مجتمع بهاران در این منطقه از اسفند ماه سال گذشته تاکنون بیان کرد: از ابتدای راه اندازی مجتمع 323 نفر پذیرش شدند که 50 نفر به طور داوطلبانه از طرح جدا شده و 273 نفر ماندگاری بیش از 3 ماه داشتند. در این مدت، 81 نفر به خانواده ارجاع شدند و پس از آن به طور مرتب توسط مددکار رصد می شوند، 57 نفر نیز مورد ارجاع به کار داشتیم که به کارگاه های تولیدی معرفی شدند.
 
وی افزود: در حال حاضر 135 نفر هم دوره توانمندسازی را سپری می کنند و ما حداقل با 10 نفر از کارآفرینان خوشنام در ارتباط هستیم.
 
شهردار منطقه 9 ظرفیت مجتمع بهاران این منطقه را 240 نفر اعلام کرد و گفت: بر اساس رهنمود شهردار تهران، قرار است مجتمع های بهاران به زودی در تمامی مناطق 22 گانه با ظرفیت 100 تا 150 نفر آغاز به کار کنند.
 
حسینی در پایان از راه اندازی دهکده بهاران تا سال 95 خبر داد و تصریح کرد: مطالعات عمرانی برای توسعه و راه اندازی دهکده بهاران به منظور حضور همه جانبه مددجویان و کارفرمایان در دست بررسی است که امیدواریم در آینده محقق شود.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار