موفق یا ناموفق بودن طرح تحول اتوبوسرانی در این 4 ماه موضوعی نیست که به سادگی بتوان از آن صحبت کرد، به ویژه که بسیاری مانند رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم معتقدند هنوز برای قضاوت درباره این طرح زود است.
کد خبر: ۱۵۳۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۷ 28 December 2015
به گزارش تابناک قم، ابتدای شهریورماه بود که سنت‌های چند ساله اتوبوسرانی در ساعات رفت‌وآمد و خطوط و مکان‌های توقف یک شبه در هم شکست و اتوبوسرانی به صورت غیر منتظره خانه‌تکانی کرد. البته نشانه‌های این خانه تکانی از قبل قابل رویت بود اما تقریباً هیچکس گمان نمی‌کرد به این شکل و در این مقطع زمانی اجرا شود. به همین علت است که با وجود این‌که 4 ماه از اجرای طرح تحول اتوبوسرانی گذشته اما دیدن کسانی که هنوز سرگردانند تا بدانند از کدام خیابان و ایستگاه باید برای کدام مقصد سوار شوند‌صحنه‌ای کاملاً تکراری است.

موفق یا ناموفق بودن طرح تحول اتوبوسرانی در این 4 ماه موضوعی نیست که به سادگی بتوان از آن صحبت کرد، به ویژه که بسیاری مانند رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم معتقدند هنوز برای قضاوت درباره این طرح زود است.

عباس ذاکریان با اشاره به این‌که قرار است این طرح چند ماهی کار کندو پس از آن برنامه‌ریزی دقیقی برای نظرسنجی درباره آن صورت بگیرد اظهار داشت: تا آن نظرسنجی علمی و دقیق نباشد نمی‌توان داوری قطعی درباره موفق بودن یا نبودن طرح داشت.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر در میان مردم برای طرح تحول اتوبوسرانی هم رضایتمندی دیده می‌شود و هم شکایت، خاطرنشان کرد: رانندگان هم همین طورند، یعنی برخی درآمدشان افزایش یافته و راضی هستند و برخی دیگر درآمدشان کاهش یافته است.

مزیت‌های انکارناپذیر

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم می‌گوید: به دلیل همین نظرات مختلف نمی‌توان بدون بررسی دقیق و علمی درباره این طرح اظهار نظر کرد با این حال این طرح یک سری مزیت‌های انکار‌ناپذیر دارد.

به گفته وی، این‌که اجرای این طرح موجب شده بخش‌هایی از شهر که قبلاً زیر پوشش سازمان اتوبوسرانی قرار نمی‌گرفتند‌پوشش داده شود‌یک نکته بسیار مثبت است.

به عقیده ذاکریان، از دیگر نکات مثبت طرح تحول اتوبوسرانی شرایطی است که موجب شده اتوبوس‌ها در هسته مرکزی توقف نکنند و میدان مطهری به پایانه اتوبوس و مینی بوس تبدیل نشود. هر چند این روزها هم دیده می‌شود که گاهی اتوبوس‌ها در میدان مطهری چند دقیقه‌ای توقف دارند اما این تخلف است و بنا نبوده که چنین باشد.

وی با اشاره به این‌که بخشی از نارضایتی‌هایی که به دلیل اجرای طرح تحول اتوبوسرانی اظهار می‌شود طبیعی است ادامه داد: به هر حال سال‌های سال طرح قبلی وجود داشته و مردم به آن عادت کرده بودند و این‌که حالا این تغییرات اساسی صورت گرفته زمان لازم دارد تا عادت‌های مردم تغییر کند.

این عضو شورای اسلامی شهر افزود: از طرفی ما نیاز داریم که ناوگان اتوبوسرانی خود را تقویت کنیم تا بتوانیم در این طرح موفق عمل کنیم. تعداد اتوبوس‌ها در شرایط فعلی با طرح جامع حمل و نقل همخوانی ندارد و همین کمبود بخشی از نارضایتی‌ها رابه وجود آورده است.

آمارها از کجا می‌آیند؟

با وجود اما و اگرهایی که درباره این طرح وجود دارد‌مدیرکل حمل و نقل شهرداری قم می‌گوید: میانگین درآمد اتوبوس‌ها پس از اجرای طرح افزایش داشته است.

بهداد قره‌بیگلو‌مدیرعامل یکی از شرکت‌های خصوصی اتوبوسرانی است که در قم فعالیت می‌کنند. وی این آمار را قبول ندارد.

مدیرعامل شرکت رهپویان راه مهاجر با اشاره به این‌که سازمان همیشه می‌گوید افزایش درآمد داریم ولی دلایل سستی برای اثبات این موضوع مطرح می‌کنند، اظهار داشت: در حال حاضر تفاوت قیمت میان کرایه نقدی و پرداخت با کارت بلیت زیاد شده و مردم بیشتر از کارت بلیت استفاده می‌کنند و همین موجب شده آقایان در محاسباتشان بیاورند که درآمد اتوبوس‌ها افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: با وضعیت فعلی که اتوبوسرانی در قم دارد حاضر هستیم شهرداری متولی این کار باشد و ماهی 250 هزار تومان بابت هر اتوبوس بدهد و ما هم فقط دغدغه خدمت به مردم را داشته باشیم اما در شرایط کنونی فشار فقط بر راننده می‌آید.

به گفته قره‌بیگلو‌مردم هم از اجرای این طرح راضی نیستند و اعتراضاتشان مانند روزهای نخست بسیار است اما از ابزار این اعتراض خسته شده‌اند و کمتر بیان می‌کنند.

وی اعتقاد دارد این طرح به عده‌ای اجازه داده تا برای زندگی روزمره مردم تصمیم بگیرند. مثلاً در گذشته خطی داشتیم که از شهرک قدس به صفاشهر و بلوار امین می‌رفت و حالا مسئولان از سلیقه خودشان این خط را تغییر داده‌اند تا از زنبیل آباد عبور کند و این بر زندگی مردم مؤثر است چرا که برنامه‌ریزی مردم بر اساس خط قبل صورت گرفته است.

این فعال بخش خصوصی در عرصه اتوبوسرانی با اشاره به این‌که این طرح مزیت‌هایی هم دارد اما 75 درصد آن مضرات است خاطرنشان کرد: خطوطی در طرح تحول حذف شده که سال‌ها خوب کار می‌کرده و مردم از آن راضی بودند.

وی افزود: اتوبوس‌ها و رانندگان در این طرح کاهش درآمد داشته‌اند و این قابل اثبات است. حالا آقایان هر چه بگویند درآمد افزایش یافته باز واقعیت تغییر نمی‌کند.

به گفته قره‌بیگلو‌برخی مسیرها موجب افزایش استهلاک اتوبوس‌ها شده و غیر کارشناسی انتخاب شده است و در مجموع هزینه اتوبوس در این طرح در نظر گرفته نشده است.

او می‌گوید: ما فعالان بخش خصوصی حتی درخواست مناظره حضوری از آقایان کرده‌ایم اما زیر بار نمی‌روند. باید کمیته آسیب‌شناسی تشکیل شده و این طرح بررسی مجدد شود.

اشکالات طرح برطرف شده است

سعید امراللهی‌مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی شهرداری قم می‌گوید اشکالاتی که در طرح تحول وجود داشته برطرف شده و دیگر در این شرایط نیازی به مناظره نیست.

وی با اشاره به این‌که اوایل شروع طرح هر هفته یا 2 هفته یکبار جلساتی برای پایش طرح داشتیم تا نقاط ضعف را شناسایی کرده و برطرف کنیم، ابراز داشت: یکی از منابع اطلاعاتی ما سامانه 137 است که به طور دقیق پیام‌ها را بررسی می‌کردیم تا ببنیم مردم کجا اذیت می‌شوند و چه نظراتی دارند.

مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی شهرداری قم ادامه داد: بر اساس همین جلسات و پایش‌ها 14 مورد تغییرات در طرح تحول اتوبوسرانی اتفاق افتاد و حاصل  آن بازخوردهایی بود که از طرح گرفته بودیم. چند خط اصلاح شده و خطوط جدید تصویب شد.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر در حال پیگیری برای اضافه کردن ناوگان هستیم تا بخشی از مشکلات برطرف شود افزود: قرار داد خرید 38 دستگاه اتوبوس منعقد شده و تا پایان سال در مجموع نزدیک به 50 دستگاه اضافه خواهد شد.

امراللهی گفت: در حال حاضر 325 دستگاه اتوبوس در شهر فعال هستند که تعدادی از آنها  به نوسازی نیاز دارند و تعدادی هم باید اسقاط شوند.

به گفته وی، اگر بخواهیم به استاندارد در این زمینه برسیم نیاز به 700 دستگاه  اتوبوس داریم.

مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی شهرداری قم درباره تغییراتی که در میزان درآمد اتوبوس‌ها صورت گرفته هم محاسبات خاص خود را دارد. محاسباتی که مانند بار نخست اجرای طرح‌آنقدر دقیق نیست که به راحتی آن را بپذیریم یا رد کنیم.

وی می‌گوید: طی مقایسه‌ای که داشته‌ایم از مهر سال گذشته تا مهر امسال حدود 40 درصد میزان استفاده از کارت بلیت‌ها افزایش یافته که همه این البته ناشی از اجرای طرح تحول اتوبوسرانی نیست اما به هر حال اجرای این طرح نقش مهمی در استفاده بیشتر مردم از اتوبوس دارد.

به گفته امراللهی، بیشتر شرکت‌ها و رانندگان از اجرای این طرح رضایت دارند و البته عده‌ای هم ناراضی هستند که ریشه برخی نارضایتی‌ها مشکلاتی است که در گذشته هم وجود داشت.

وی با اشاره به این‌که اتوبوسرانی هم هزینه‌بر است و هم دشواری‌هایی دارد به همین دلیل به آسانی نمی‌تواند رضایت بخش خصوصی را جلب کند، خاطرنشان کرد: این صنعت برای سرپا ماندن نیاز به یارانه دارد که با افزایش نسبی هزینه رفت و آمد و واقعی‌کردن قیمت‌ها می‌شود نبود یارانه را جبران کرد.

منبع: همشهری

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
طرح اتوبوسرانی واقعا افتضاحه واز اون طرحایی هستش که تحقیق ومطالعه مناسب قبل از انجامش صورت نگرفته وبقول معروف یک شبه طراحی واجراشده.خیلی از خیابونهای نزدیک به مرکز شهر مثل دورشهر سمیه وصفاییه زیر پوشش این طرح نیستن واین باعث سرگردانی مردم بعد ازگذشته چندماه از اجراش شده.واقعا متاسفم برا شرکت اتوبوس رانی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار