کد خبر: ۱۵۳۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹ 28 December 2015


سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز گفت: ارتباط تنگاتنگ دستگاه قضا با منابع طبیعی باعث شده تا دولت حقی را به نام تبصره یک ماده 55 برای منابع طبیعی قائل باشد تا بتواند خیلی از رفع تصرف‌ها توسط همین دستگاه انجام دهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه البرز، حامد فرضی امروز(هفت دی)، روز در اولین نشست خبری خود اظهارکرد: از ابتدای سال تا کنون از 280 هکتار از اراضی ملی استان رفع تصرف شده است.

وی خاطرنشان کرد:‌ این رفع تصرف‌ها در قالب اجرای تبصره یک ماده 55 قانون حفاظت از اراضی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور و بر اساس احکام قضائی صورت گرفته است.

فرضی افزود: درحال حاضر حدود 84 درصد اراضی استان را عرصه ‌های ملی تشکیل می‌دهند که نظارت براین عرصه‌ها از طریق 20 محیط بان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بدون شک این 20 محیط‌بان هرچقدر هم که نظار دقیقی برعرصه‌های ملی داشته باشند نمی‌توانند همه این عرصه‌ها را پوشش دهند بنابراین مردم نیز دراین حوزه باید وارد کار شده و چشم بینای اداره کل محیط زیست باشند.

فرضی گفت: استان البرز درگذشته به دلیل داشتن آب و هوائی مناسب و محیط طبیعی زیبا به عنوان تفرجگاه مردم دیگر شهرها همچون تهران بوده ولی طی دو دهه گذشته با وقوع اتفاقاتی همچون تغییر اقلیم، خشکسالی، زمین خواری، کوه خواری و دیگر مشکلات زیست محیطی فضای بکر خود را ازدست داده است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان البرز پدیده زمین خواری را یکی از مهم‌ترین معضلات در بخش اراضی ملی دانست و گفت: تراکم بالای جمعیت یکی از مهم‌ترین دلایل وقوع این پدیده است زیرا هرجا که تراکم جمعیت بالارود نگاه افراد سودجو به عرصه‌ها و اراضی در آن منطقه اقتصادی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون حدود چهار هزار پرونده زمین خواری عرصه‌های این استان در مراجع قضائی وجود دارد، افزود: ارتباط تنگاتنگ دستگاه قضا با منابع طبیعی باعث شده تا دولت حقی را به نام تبصره یک ماده 55 برای منابع طبیعی قائل باشد تا بتواند خیلی از رفع تصرف‌ها توسط همین دستگاه صورت گیرد.

فرضی یکی دیگر از معضلات اراضی ملی استان البرز را فروش پروانه‌های چرای دام در این مناطق توسط بعضی از اعضای شوراهای روستائی به افراد غیربومی دانست.

وی ادامه داد: این کارعلاوه بر اینکه پوشش این مراتع را با مشکل مواجه کرده، منجر به حذف گونه‌های بومی گیاهی و همچنین فرسایش خاک حاصل خیز در این مراتع شده است.

وی گفت: با روند تخریب مراتع و فرسایش خاک‌ها شاهد رخداد سیل‌هایی حتی با کوچکترین بارش‌ها در مناطق پائین دست این عرصه ها می‌شویم که نمونه آن سیل سیجان در تابستان سال جاری است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در بخش دیگری از سخنان خود دانش‌آموزان را یکی از مهمترین اقشار جامعه برای حفظ منابع طبیعی و فرهنگ سازی در جامعه و خانواده‌ها دانست و افزود: در اجرای تفاهم نامه منابع طبیعی و آموزش و پرورش هم اکنون این استان دارای 17 هزار همیار دانش آموز است که اکثر آنان را دانش‌آموزان مقطع ابتدائی شامل می‌شوند.

وی در پایان گفت: برای اجرای این تفاهم نامه هم اکنون این اداره کل آمادگی دارد تا برای تمام دانش آموزان مقطع ابتدائی کارت همیاری طبیعت صادر کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار