کد خبر: ۱۵۳۵۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳ 28 December 2015
دکتر عبدالخالق کیخاوندی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا عمده ترین دلیل ابتلا برخی از اهالی استان ایلام به بیماری سنگ کلیه استفاده بیش از حد از گوشت قرمز، مصرف زیاد و غیر معقول گوجه محلی، امتناع از نوشیدن آب برشمرد.
وی یادآورشد: گوشت قرمز به علت دارا بودن اسید اوریک زیاد و گوجه محلی (کاشت مزارع استان که در تابستان به بازار مصرف عرضه می شود و طرفداران زیادی نیز دارد) ، ایجاد کننده هسته های اولیه سنگ کلیه در افرادی که در استفاده از این دو ماده خوراکی جانب اعتدال را رعایت نمی کنند است.
کیخاوندی افزود: همچنین مردم استان ایلام تمایل چندانی به نوشیدن آب ندارند و نوشیدن چای زیاد را جایگزین مصرف مقادیر زیاد آب کرده اند که این امر نیز اشتباه است و بایستی شهرواندان به اندازه ای آب مصرف کنند که رنگ ادرار آنها نیز همچون آب بی رنگ باشد، که در این صورت آب کافی در بدن افراد تامین شده است.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از عادات غلط اما رایج در بین مردم استان ایلام غیر استاندارد و اصولی بودن کوهنوردی و کوهپیمایی در بین آنها است ، توضیح داد: مشاهده شده که مردم در کوهنوردی و سفر به دامان طبیعت به همراه خود مقدار زیادی گوشت برده و به طرق مختلف مصرف می کنند که به علت وجود اسید اوریک استفاده زیاد از آن امری اشتباه است .
وی یادآورشد: همچنین آنها در دامان طبیعت به جای استفاده از آب اقدام به دم کردن مکرر چایی می کنند در حالی که به جای نوشیدن چایی و دیگر نوشیدنی ها باید آب را به مقدار فراوان مصرف کنند در حالی که این عادات از روش های اشتباه کوهنوردی در بین مردمی است که به زعم خود به کوهنوردی رفته اند اما تنها خود را خسته کرده اند.
کیخاوندی در پایان به مردم توصیه کرد: در مصرف انواع مواد غذایی به ویژه موادی که ایجاد کننده هسته اصلی سنگ کلیه هستند جانب اعتدال و میانه روی را رعایت کنند و به باور های غلطی چون اجتناب از مصرف لبنیات به علت سنگ کلیه بها ندهند و پیاده روی همراه با نوشیدن آب را جزئی از برنامه های اصلی خود قرار دهند.
319 بیمار کلیوی این استان شامل 145 بیمار دیالیزی، 151 بیمار پیوندی و 23 بیمار دیالیز دارویی عضو این انجمن هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار