به بهانه میلاد خجسته حضرت محمد بن عبدالله:
هفدهم ربیع الاول سالگرد میلاد باسعادت ختم المرسلین، پیامبر اعظم حضرت محمد مصطفی(ع) پیامبر صلح، رحمت، مهربانی و بردبارترین، شجاع‏ ترین، عادل‏ ترین و عفیف‏ ترین انسان روی زمین است، پیامبری که از نظر دینی، اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و سایر ابعاد اسوه حسنه می باشد.
کد خبر: ۱۵۳۶۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۶ 29 December 2015
به گزارش تابناک قم، هفدهم ربیع الاول، سالروز میلاد با سعادت پیامبر بزرگی است که با میلادش ایوان های مدائن، طاق کسری و پایتخت های پادشاهی رو به ویرانی گذاشت و جامعه جاهلی غرق در حیرت میلاد کودکی شد که فرشته نجات بشریت بود. 

همین شد که بعد از آن ندای 'اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ' که بر بام گیتی سایه افکند؛ صدای شکسته شدن رسوم جاهلیت، حقارت، فقر فرهنگی شنیده شد. 

هفدهم ربیع الاول سالروز میلاد پیامبری است که در اوج قدرت در سرزمین جفاکاران' ندای الیوم یوم المرحمه' سرمی دهد و بعد از فتح مکه با وجود همه مرارت ها، سختی ها و شکنجه های روحی توسط دشمنان کینه توزش، اینگونه ندا سر می دهد' امروز سرزنشی بر شما نیست، خدا شما را می آمرزد و او مهربان ترین مهربانان است، بروید و شما آزادشدگانید'. 

امروز درسرزمین های اسلامی، داعشیان چنان چهره دین مبین و چهره مهربان پیامبر اکرم (ص) را با خشونت آمیخته اند که گویا آن حضرت ، پیامبر رحمت ، مهربانی، صلح و عطوفت نبود، آنها هرگز به یاد نمی آورند که وقتی سعد بن معاذ در جریان فتح مکه در حالیکه بیرق فتح را بدست داشت و این شعار را به آواز بلند خواند که ' امروز روز جنگ است، امروز جان و مال شما حلال شمرده می شود' پیامبر اکرم (ص) وی را به خاطر این شعار از فرماندهی عزل و پرچم اش را به پسرش سپرد و فریاد 'امروز روز مرحمت است ' را سردادند. 

اینها از نسل همان جاهلیان هستند که هنگامی که شما ندای ' انسان کرامت نفس دارد حتی اگر اسیر باشد و در کمال بزرگواری باید با آنان رفتار کرد نه به صورت وحشیانه و در کمال بی رحمی' پنبه درگوش های خود فرو کرده بودند و امروز انسان ها را زنده زنده به آتش می کشند و در برابر احادیث و تاکیدات شما مبنی بر رعایت عفت اسلامی، فتوای جهاد نکاح صادر می کنند. 

امروز آوازه اسلام پیامبر اکرم (ص) شرق و غرب را درنوردیده است ولی همچنان ابولهب ها و ابوجهل ها از همان سرزمین جاهلی و کناربارگاه مقدس آن حضرت ، پیام آور جهلند. 

نگاهی به زندگانی گهربار پیامبر اعظم(ص) 

حضرت محمدبن عبدالله (ص) در 17 ربیع الاول عامل الفیل(570 میلادی) در شهر مکه به دنیا آمدند؛ پدر وی عبدالله و مادرش آمنه نام داشت که هر دو از قبیله قریش بودند. 

پدر حضرت محمد(ص) پیش از دیدار فرزندش در مسیر بازگشت از شام، در شهر مدینه چشم از جهان فروبست، حضرت محمد(ص) به رسم اعراب به دایه سپرده شد تا در محیط بادیه پرورش یابد. 

وی درسن شش سالگی مادر خود را نیز از دست داد و تحت سرپرستی ابوطالب، عموی خود بزرگ شد. 

شهرت پیامبر(ص) به درستکاری و راستگویی در زمان نوجوانی و جوانی، باعث شد خدیجه(س) از زنان ثروتمند مکه شیفته حضرت محمد(ص) شود و با او ازدواج کند. 

حضرت محمد(ص) برای عبادت و راز و نیاز با خداوند به غار حرا می رفت که در شب 27 رجب جبرئیل بر وی نازل شد و آیاتی از قرآن کریم را خواند و حضرت محمد(ص) را که 40 سال داشت، به پیامبری مفتخر ساخت؛ پیامبر(ص) مامور شد تا مردم را به اسلام دعوت کند. 

یکی از استادان حوزه علمیه قم در این زمینه گفت: روایتی در مورد پیامبر اسلام (ص) وجود دارد که همه چیز در آن آمده است و آن اینکه: شخصی خدمت حضرت علی (ع) رسیدند و سوال کردند یا علی! پیامبراسلام و اخلاق ایشان را توصف کن، حضرت خطاب به آن شخص فرمودند شما نعمت های خداوند را بشمارید. 

حجت الاسلام والمسلمین رحمت الله عابدی درگفت وگو با ایرنا افزود: فردی که مخاطب حضرت علی (ع) بود با قرآن آشنایی کافی داشت، خطاب به حضرت گفت یا علی، نعمت های خدا غیرقابل شمارش است، آن حضرت خطاب به آن فرد، فرمودند، تو این را می دانی قرآن می گوید همه نعمت های خداوند متاع قلیل است، ولی در وصف پیامبر اسلام بیان کرده است که اخلاق پیامبر، عظیم است و خلق و خوی ایشان چنان بزرگ است که نمی توان خوبی ها و خلق وخوی آن حضرت را برشمرد. 

وی ادامه داد: در دنیای امروز پیامبر اسلام (ص) مظلوم ترین است و ما نیز نتوانستیم توصیف هایی که در وصف پیامبر(ص) است را در جوامع بشری سرایت دهیم. 

عضو شورای فقهی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم نیز در این زمینه گفت: زندگی پیامبر اعظم (ص) برکت برای خود، خانواده، مردم آن زمان و نسل های بعدی بود. 

حجت الاسلام والمسلمین خالد غفوری ادامه داد: نخبگان کشورهای اسلامی می توانند از زندگی حضرت رسول اکرم (ص)، درس های فراوانی بگیرند و عموم مردم نیز از این زندگی با برکت پیامبر(ص) بهره ببرند. 

وی سبک زندگی ساده و خالی از تکلف پیامبر اسلام (ص) را مورد تاکید قرار داد و گفت: بسیاری از رفتارها و تجربه های صدر اسلام، معارف بسیار دقیق و عمیق اسلامی است که باید برای مردم تبیین کنیم و این باعث می شود که زندگی ساده پیامبر اعظم (ص)، الگویی قابل استفاده برای جهانیان باشد. 

غفوری گفت: حضرت محمد مصطفی( ص) زمانی که به عنوان یک شخص عادی در جامعه زندگی می کردند، از اقتضائات زندگی فردی خود غفلت نکردند، به خانواده احترام می گذاشتند، رفتار ایشان با فرزندان، همسر، خانواده و جامعه الگوی منحصر به فردی است. 

وی ادامه داد: زمانی که پیامبر اسلام به عنوان رهبر جامعه اسلامی رسالت خود را آغاز کردند، نیز به اقتضائات خود عمل کردند و ما باید از این ابعاد گوناگون زندگی پیامبر اسلام (ص) درس عبرت بگیریم که هر چه در سطوح بالاتر برویم ارتباط خود را با مردم نزدیک تر کنیم. 

استاد حوزه علمیه قم در ادامه اظهار داشت: رفتار پیامبر اسلام (ص) در حالت جنگ، رفتارهای مهربانانه و همراه با عطوفت بود، به شدت اهل مدارا بوده و قوانین جنگ را به خوبی رعایت می کردند. 

وی گفت: پیامبر اکرم (ص) در میدان جنگ و حتی میدان کمک به نیازمندان و محرومان، از امر به معروف و نهی از منکر غفلت نمی کردند. 

وی یادآورشد: پیامبر اسلام همیشه با لبخند با مردم رفتار می نمودند، آنان را پدرانه راهنمایی ودنبال اصلاح و جلوگیری از آسیب ها در جامعه بودند. 

غفوری گفت: زندگی پیامبر سراسر نیاز به تحلیل و کالبد شکافی توسط کارشناسان و متخصصان در بعد تربیتی، آموزشی، سیاسی، اجتماعی و روانشناسی دارد و این رفتارهای ساده پیامبراسلام (ص) اتفاقی نیست و زیربنای این رفتارهای ساده، انگیزه های بالا، معارف بسیار دقیق است. 

وی گفت:هنر و معجزه بزرگ دیگر پیامبر اسلام (ص) این بود که توانست با مردم ساده آن زمان در جامعه جاهلی به گونه ای رفتار کند که همه مردم از این رفتارها، استقبال کنند و ایشان را به عنوان الگو قرار دهند. 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: قرآن کریم تاکید دارد همه مسلمانان باید زندگی پیامبر اسلام (ص) را الگو قرار دهند و پیامبر اسوه حسنه است، مردم هم وقتی می بینند یک رفتار صادقانه ومنطقی است به طور طبیعی، او را به عنوان الگو قرار می دهند. 

غفوری بیان داشت: اگر رفتار کریمانه و همراه با عطوفت پیامبر اسلام (ص) نبود، جامعه خشن و دور از فرهنگ و اندیشه آن زمان، حاضر نبودند از این پیامبر بدون لشکر و هیچ قدرت سیاسی، پیروی کنند. 

وی با اشاره به معجزه های متعدد پیامبر اسلام (ص)گفت: به صورت معمولی، مردم بویژه در جامعه کم فرهنگ، در برابر انسان های قدرتمند تسلیم می شوند ولی از معجزه های پیامبر اسلام این است که با رفتارهای ساده و بدون قدرت و لشکر، تاثیر فراوانی در جامعه جاهلی زمان خود گذاشتند تا جایی که این جامعه ازرسم و رسومات جاهلیت و حتی اعتقادات صدساله خود دست کشیدند. 

غفوری بیان داشت: خاطرات دوران پیامبر اسلام (ص)، نسخه منحصر به فرد و غیرقابل تکرار در اذهان مردم مانده و هر چه جامعه بیشتری به جلو می رود احساس نیاز به رفتارهای صادقانه، انسانی، منطقی و اخلاقی و عالمانه ایشان بیشتر می شود. 

حضرت محمد(ص) در آخرین حج خود که در سال یازدهم هجرت انجام داد، حضرت علی(ع) را به جانشینی برگزید؛ پیامبر اسلام(ص) در 28 صفر سال یازدهم هجری رحلت کرد. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار