آیت‌الله مکارم شیرازی:
در بحث ترجمه کسی که مبادرت به این کار می‌کند باید ابتدا تفسیر ترتیبی را بیاموزد، در حالیکه می‌بینیم بیش از 50 ترجمه موجود است که بسیاری از آنها مشکل دارد.
کد خبر: ۱۵۴۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۲ 30 December 2015
به گزارش تابناک قم، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در آیین اختتامیه همایش دانش‌آموختگان مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآن که سه‌شنبه شب در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با اشاره به تعابیر ویژه‌ای که در مورد قرآن به‌کار رفته‌اند، اظهار کرد: در تعبیری از قرآن به نور تشبیه شده است.

وی خاطرنشان کرد: نور دارای ویژگی‌ها و خواص عجیبی است، لطافت بسیار دارد، روشنی می‌بخشد، گرمای کره زمین را تامین می‌کند، عامل زندگی و حیات جانوران و گیاهان است و زمینه‌ساز نزول باران و رحمت الهی و در عین حال سریع‌ترین حرکت را در عالم طبیعت دارد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه قرآن نیز چنین خصوصیاتی دارد، گفت: نور قرآن دل‌ها را روشنی می‌دهد، آب حیات برای قلب‌ انسان‌هاست، با سرعت فراوان آدمی را به سمت خداوند متوجه می‌کند، اخلاق بد را از بندگان دور می‌سازد و چنانچه با توجه به معنی قرائت شود، نشاط آفرین خواهد بود.

وی ادامه داد: در مجموع می‌توان گفت قرآن همه ویژگی‌های خوب مانند علم، حیات، آرامش، نشاط، پیشرفت و سرعت در گرایش به سمت معنویت و ایمان را دارد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی بیان کرد: این افتخاری برای ماست که توفیق الهی نصیبمان شده و در خدمت قرآن هستیم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با تاکید بر تداوم این همایش‌ها خاطرنشان کرد: اگر توجه داشته باشیم می‌بینیم که همایش حاضر در سایه قرآن، برای قرآن، از قرآن و به سوی قرآن است.

وی پیشنهاداتی را که در کمیسیون‌های این همایش مطرح شده‌اند مورد توجه قرار داد و افزود: این پیشنهادات و نظرات بسیار خوب هستند و توصیه می‌کنم آنها را دسته‌بندی، چاپ و تکثیر کنند و هم در اختیار من و هم در اختیار مسئولان و مدیران قرار دهند تا بر روی آنها کار شود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در ادامه به لزوم توجه به تفسیر ترتیبی اشاره کرد و گفت: برخی هنوز تفسیر ترتیبی را شروع نکرده به دنبال تفسیر موضوعی می‌روند در حالیکه لازمه این کار پرداختن به تفسیر ترتیبی یا بخش مهمی از آن است.

این مرجع تقلید ادامه داد: همچنین در بحث ترجمه هم کسی که مبادرت به این کار می‌کند باید ابتدا تفسیر ترتیبی را بیاموزد در حالیکه می‌بینیم بیش از 50 ترجمه موجود است که بسیاری از آنها مشکل دارند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با تاکید بر اینکه فارغ‌التحصیلان رشته تفسیر نباید بعد از پایان آموزش رها شوند، گفت: می‌توان حلقه‌های وصلی برای اینگونه اشخاص تدارک دید که از جمله آنها برنامه‌هایی مانند همایش حاضر است همچنین تاسیس مجلات قرآنی و به‌کار گرفتن دانش‌آموختگان هم سبب استفاده از ظرفیت‌هایشان و همچنین ارتباط میان آنها می‌شود.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم گردآوری مجموعه‌های مختصر و مفید قرآن برای مبلغان اشاره و تصریح کرد: می‌توان آیاتی با موضوع مشابه را به همراه ترجمه و شرحی کوتاه دسته‌بندی کرد و در اختیار حوزویانی قرار داد که در مناسبت‌های مختلف به تبلیغ می‌روند تا آنها بتوانند تبلیغی متکی به قرآن داشته باشند البته این مسئله باید با توجه به گروه‌های سنی مخاطب انجام شود.

وی همچنین به طرح نوسازی تفسیر نمونه با کمک فضلا و زیر نظر خود اشاره کرد و افزود: در این طرح بخش‌ها و موضوعات مختلفی را مد نظر قرار داده‌ایم.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی قرآن را به دریایی ناپیدا کرانه تشبیه کرد و گفت: یکی از ضروریات امروز، ارتباط میان مرکز آموزش تخصصی تفسیر با دیگر نهادهاست تا آنها مربیان قرآنی خود را از دانش‌آموختگان این مرکز انتخاب کنند.

این مرجع تقلید با تاکید بر توجه بیشتر مسئولان حوزوی به قرآن و اهتمام نسبت به آن عنوان کرد: امروز قرآن بیش از گذشته وارد حوزه‌ها شده ولی هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است؛ توجه به قرآن و عترت در حوزه‌ها باید بیش از چیزی که مشاهده می‌کنیم، باشد.

وی افزود: در دوران گذشته به یکی از اساتیدی که درس تفسیر می‌گفت اطلاع داده بودند که مارک بی‌سوادی به او زده خواهد شد و همین امر سبب تعطیلی درس او شد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در خاتمه با بیان اینکه پرداختن صرف به قرائت، تجوید و صوت و لحن هم گاهی راه به انحراف می‌برد گفت: لازم است بیش از اینها به تفسیر و تدبر در آیات بپردازیم که این امر خود، زمینه‌ساز هدف نهایی یعنی عمل به کلام وحی است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار