تهران یا ریاض، کدام یک منزوی شدند؟
بهانه جویی عربستان سعودی در موضوع رابطه با ایران و اقدام این کشور در قطع روابط دیپلماتیک، از دید بسیاری از ناظران و تحلیلگران به عنوان تلاشی جهت اعمال فشار بر ایران و القای انروای کشورمان در عرصه بین المللی در نظر گرفته شده است؛ اما آیا سعودی ها در این تلاش خود توانسته اند و یا خواهند توانست موفقیتی حاصل کنند؟
کد خبر: ۱۵۸۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲ 05 January 2016
بهانه جویی عربستان سعودی در موضوع رابطه با ایران و اقدام این کشور در قطع روابط دیپلماتیک، از دید بسیاری از ناظران و تحلیلگران به عنوان تلاشی جهت اعمال فشار بر ایران و القای انروای کشورمان در عرصه بین المللی در نظر گرفته شده است؛ اما آیا سعودی ها در این تلاش خود توانسته اند و یا خواهند توانست موفقیتی حاصل کنند؟

به گزارش «تابناک»، اقدام یکشنبه شب عربستان سعودی در اعلام قطع کامل روابط دیپلماتیک با ایران به دلیل وقایع رخ داده در سفارت و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد، با همراهی برخی دولت های نزدیک و وابسته به این کشور در سطح منطقه همراه شد، به گونه ای که بحرین و سودان نیز روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری اسلامی ایران قطع کرده و امارات متحده عربی، روابط دیپلماتیکش را به سطح کاردار تنزل داد.

این وقایع از همان نخستین ساعات اعلام قطع روابط ریاض با تهران، قابل پیش بینی بود و تحلیلگران اشاره می کردند، در پی وقایع رخ داده پس از اعدام شیخ نمر و اعتراضات صورت گرفته در ایران، سعودی ها بی تردید به لابی گری با دولت های همسو با خود خواهند پرداخت تا ضمن ترغیب آنها به قطع روابط دیپلماتیک با تهران، چنین القا کنند که ایران در سطح منطقه و همچنین در عرصه بین المللی منزوی شده است.

با وجود این، بررسی مجموع وقایعی که طی دو روز گذشته در موضوع روابط ایران و عربستان رخ داده، بیانگر شکست آشکار سعودی ها در این سناریوست.

در این راستا، اشاره به چند نکته ضروری است: نخست اینکه با وجود تلاش های همه جانبه عربستان برای همراه کردن دیگر دولت های عربی و اسلامی با خود، این همسویی تنها به دولت های کوچک تر و کم اهمیت تر این مجموعه محدود شد. در این راستا، در شرایطی که به نظر می رسد چشم امید سعودی ها بیشتر به کشورهایی همچون مصر بود، قاهره اقدام به قطع روابط دیپلماتیک با ایران نکرد و قطر و اردن نیز در همین زمره قرار گرفتند. امارات نیز به عنوان یکی دیگر از کشورهای مهم این مجموعه، برای به دست آوردن دل سعودی ها سطح روابط خود را کاهش داد، اما با آگاهی از هزینه های سنگین قطع روابط با ایران، از این کار خودداری کرد.

دوم آنکه در میانه همه تلاش های عربستان برای منزوی جلوه دادن ایران، روز گذشته هیأتی عالی رتبه از دانمارک به ریاست وزیر خارجه این کشور به تهران سفر و با شماری مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد؛ سفری که جدیدترین نمونه از ترافیک دیپلماتیک ایران پس از حصول توافق هسته ای محسوب می شود و در آن، توافقات مهمی برای همکاری های دوجانبه حاصل شد.

جالب اینجاست که اتفاقاً در این میان، این عربستان بود که عملاً منزوی شدن از سوی کشورهای غربی را تجربه کرد، زیرا دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس، در اعتراض به اعدام های دسته جمعی در عربستان، سفر از پیش برنامه ریزی شده خود را به این کشور لغو کرد.

نکته سوم اینکه تلاش سعودی ها برای تحت فشار قرار دادن ایران، نه تنها در عرصه بین المللی و بحث روابط با غرب تأثیرگذار نبوده، بلکه در سطح منطقه نیز توانسته تحولی جدی به همراه داشته باشد، زیرا امروز عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان در رأس هیأتی بلندپایه وارد تهران شد تا به دیدار و گفت و گو با مقامات ایرانی بپردازد. به این ترتیب، به نظر می رسد سعودی ها حتی برای 24 ساعت هم نتوانسته اند جو منطقه ای و بین المللی را به نفع خود و علیه ایران جهت دهی کنند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار