دریاچه کافتر در منطقه سرحد چهاردانگه (شهرستان اقلید) زمانی دومین دریاچه آب شیرین فارس بود که به علت مجاورت با روستای کافتر بدین نام خوانده می شود.حتی بارندگی های مناسب اخیر هم که باعث آبگیری تقریبا همه دریاچه های فارس شده است نتوانسته لب های خشکیده کافتر را تر کند؛هرچند مدیر کل محیط زیست فارس پیش بینی آبگیری ای دریاچه را در ادامه زمستان کرده است.
کد خبر: ۱۵۸۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۲ 05 January 2016


دریاچه کافتر در منطقه سرحد چهاردانگه (شهرستان اقلید) زمانی دومین دریاچه آب شیرین فارس بود که به علت مجاورت با روستای کافتر بدین نام خوانده می شود.

به گزارش تابناک فارس:سرچشمه اصلی دریاچه کافتر، رودخانه شادکام بود و همچنین از چشمه زارها و رودهای فصلی منطقه نیز تغذیه می شد.عدم برنامه ریزی درست و حفر چاه های فراوان مجاز و غیرمجاز در اطراف دریاچه کم کم خشک شدن چشمه سارها و سپس رودخانه ها و قطع ورود آب رودخانه شادکام را در پی داشته و سبب شد که دریاچه کوچک وکوچکتر شود.

زمین های اطراف به مردم واگذار شد و هرسال چاهها عمیقتر شد و آب پائین تر رفت تا انکه حدود 8 سال پیش دریاچه کاملا محو شد و کسی هم فکری برای احیای این دریاچه نکرد.

حتی بارندگی های مناسب اخیر هم که باعث آبگیری تقریبا همه دریاچه های فارس شده است نتوانسته لب های خشکیده کافتر را تر کند؛هرچند مدیر کل محیط زیست فارس پیش بینی آبگیری ای دریاچه را در ادامه زمستان کرده است.

حالا باید دید کافتر دوباره می تواند میزبان چالچالک ها(چَنگَر،گونه ای از پرنده که در کافتر می زیسته) شود.

دریاچه کافتر قبل از خشک شدن

دریاچه کافتر بعد از خشک شدن (وضعیت کنونی)
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار