بررسی تابناک گیلان از چالش این روزها؛
به گزارش تابناک گیلان،چند سالی است که تیتر اول روزنامه ها و بحث جدی خانواده ها و نشستها و حرف مردم عادی و خواص در مورد اقتصاد کشور بوده و حرفها خلاصه شده است در چند چیز:قیمت دلار ، یارانه ها،تحریم های اقتصادی و تورم و گرانی.
کد خبر: ۱۶۰۷۶
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵ 23 March 2015
به گزارش تابناک گیلان،چند سالی است که تیتر اول روزنامه ها و بحث جدی خانواده ها و نشستها و حرف مردم عادی و خواص در مورد اقتصاد کشور بوده و حرفها خلاصه شده است در چند  چیز: قیمت دلار ، یارانه ها،تحریم های اقتصادی و تورم و گرانی.

در حالی که بزرگترین قربانی این بحثها و مشکلات در کشور فرهنگ بوده است.
فرهنگ زیر سایه مشکلات اقتصادی له شده و  با خود افزایش ناهنجاریها ، بدحجابیها ، سرقت و کمرنگ شدن پایبندیها به مسائل دینی را به همراه داشته است.

افزایش طلاق،خیانت و سرد شدن رابطه های فامیلی بخش بزرگی متاثر از شدید شدن اوضاع اقتصادی خانواده هاست.پدر خانواده ای که همه هوش و هواسش حل کردن مشکلات اقتصادی خانواده از قبیل تامین هزینه دانشگاه،قسط وامهای دریافتی از بانکها،اجاره خونه و ....است دیگر چه انرژی دارد که بیشتر به تربیت فرزندان و امور خانواده رسیدگی کند.

متاسفانه یکی از بزرگترین تاثیرات مشکلات اقتصادی بر جامعه و مردم این بوده که باعث افزایش دین گریزی و دور شدن از فرهنگ اصیل ایرانی شده است و پایبندی به اخلاق در بین جامعه کمتر دیده می شود.

با توجه به رسیدن سال نو و ایام نوروز و دید و بازدیدها و رسم عیدی دادن بزرگ تر ها،این امر به مرور زمان به یکی از چالش های خانواده ها در اوضاع نه چندان خوب اقتصادی کشور تبدیل شده است.امری که حتی موجب قطع رابطه و دور شدن خانواده ها از هم گردیده است.

تابناک گیلان با توجه به اهمیت این موضوع، آن هم در ابتدای سال94 به بررسی این مسئله پرداخته و یک راه حل موقت را پیشنهاد می کند.

هدایای غیر نقدی شور و شعف و جذابیت خاصی برای گیرنده هدیه به همراه دارد چرا که تمام احساس و انرژی مثبت اهداکننده هدیه همراه با آن کالا به گیرنده منتقل می شود و این بدان معناست که شخص برای تهیه هدیه وقت گذاشته و برای گیرنده ارزش خاصی قائل بوده است.

به گزارش تابناک گیلان،شاید بزرگترین جشنی که بین جشن‌های ایرانیان و همچنین مردم جهان اهمیت ویژه ای دارد، جشن نوروز است که متاسفانه آیین ها و رسوماتی که برای استقبال از این عید بزرگ در روزگاران نه چندان دور برگزار می شد.

نوروز جشن نو شدن سال و زمان تجدید حیات طبیعت است که این سنت دیرینه از روزگاران قدیم تا به امروز همراه با آداب و رسوم خاصی جشن گرفته می‌شود.

البته به فراخور بزرگ شدن شهرها و گسترش جمعیت، رسم و رسوم عید نوروز نیز از آن جنبه خانوادگی و محله ای خارج شده و نهادهای مربوطه براساس مسئولیتهای محوله طرح ها و برنامه های جمعی را در شهرها اجرا می کنند.

به هرحال نوروز باستانی میراث بجای مانده از نیاکان ماست که بی تردید دید و بازدید و صله رحم و با خبر شدن از اوضاع و احوال یکدیگر مهمترین شاخصه آن به شمار می رود و به نظر می رسد که در گذشته های نه چندان دور، آمدن بهار و نوروز خود بهانه و انگیزه ای برای همدلی، همدردی و همکاری و توجه بیشتر در کمک به نیازمندان بوده است.

عیدی دادن یکی از رسومی است که از گذشته در فرهنگ ایرانیان بوده است، بزرگترها به کوچکترها عیدی می‌دادند و کوچکترها برای دستبوسی نزد بزرگترها می‌رفتند؛ مهم دریافت هدیه‌ای از بزرگترها بود اما امروز این رسم تغییر یافته و هدایای نقدی جایگزین رسوم قدیمی شده است.

در گذشته ‌های‌ دور، ایرانیان‌ در نوروز به‌ یکدیگر شکر هدیه‌ می‌ دادند و برای‌ هم‌ آرزوی‌ شادکامی‌ همیشگی‌ می‌ کردند در حالی که این‌ رسم‌ در طول‌ زمان‌ رفته‌ رفته‌ تغییر شکل‌ داد و به شکل و رسوم امروزی مبدل شده است.

براساس کتب آئین و رسوم عید نوروز در لحظه تحویل سال نو اهل‌ خانواده‌ عزیزترین‌ نعمتهای‌ خدا همراه با هدایای نوروزی را داخل سفره هفت سین می گذاشتند و پس از تحویل سال نو عیدی بچه‌ها و بزرگترها از همین‌ سفره‌ هفت ‌سین‌ داده‌ می‌ شد.

براساس این آیین هر خانواده‌ بنا به‌ توان‌ مالی ‌اش‌ به‌ میهمانان‌ خود گندم‌ بو داده، سیب‌ و سمنو یا تخم‌ مرغ‌ رنگ‌ شده‌ می ‌داد و ارزش‌ این‌ هدایا در آن‌ حد بود که‌ صاحبخانه‌ با این‌ نیت‌ که‌ گندم ‌نماد روزی‌ و نشان‌ فراوانی‌ و برکت، تخم‌ مرغ‌ نشان‌ تداوم‌ نژاد آدمی، سیب‌ نشان‌ برکت‌ و نعمت‌ و فراوانی‌ و سمنو نماد فراوانی‌ خوراک‌ است، آنها را به‌ عزیزانش‌ هدیه‌ می ‌کردند.

هدایای غیر نقدی شور و شعف و جذابیت خاصی برای گیرنده هدیه به همراه دارد چراکه تمام احساس و انرژی مثبت اهداکننده هدیه همراه با آن کالا به گیرنده منتقل می شود و این بدان معناست که شخص برای تهیه هدیه وقت گذاشته و برای گیرنده ارزش خاصی قائل بوده است.

احیای آیین‌های ملی و باستانی ایران امر محال و غیرممکنی نیست و با وجود تمام موانع پیش‌روی این امر، با اراده همگانی ایرانیان انجام‌شدنی است. به امید روزی که آیین‌ها و آداب و رسوم غنی و پربار ایرانی نه تنها در قاب کتاب که در زندگی روزمره مردمان این سرزمین کهن جاری شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار