کد خبر: ۱۶۳۱۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶ 13 January 2016


پانزده سال به صورت حرفه ای ورزش کرده است. شش رشته ورزشی را در این سال‌ها تجربه کرده و به دلایلی رها کرده است اما در ایستگاه هفتم متوقف شد و با تلاش به اهدافش رسید. نرگس حالا هم قهرمان کشور است و هم پیراهن تیم ملی را بر تن کرده است. نرگس حیدری قهرمان جام برترین‌های کشور و عضو تیم ملی دارت جمهوری اسلامی ایران در گفت وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه البرز، از تفاوت دارت با سایر رشته‌ها و تلقی اشتباه مردم از ساده بودن این رشته ورزشی صحبت کرده که با هم می‌خوانیم.

از چه سالی وارد رشته دارت شدید؟

از مرداد ماه سال 92 رشته دارت را انتخاب کردم و تا به امروز با عشق و علاقه آن را دنبال کرده‌ام .

فکر می‌کردید به این سرعت پله های موفقیت را طی کنید؟

حقیقتا روز اولی که وارد این رشته شدم اصلا به این موضوع فکر نمی‌کردم اما رفته رفته استعدادم در این رشته شکوفا شد و به موفقیت رسیدم.

چه مقام‌هایی به دست آوردید؟

در اولین رقابت‌های جام رمضان قهرمان شدم و در رقابتهای مختلف مانند زیر گروه کشور ، لیگ دسته یک و همچنین لیگ برتر موفق بودم. سال گذشته در رنکینگ کشور دوم شدم و برای اولین بار نیز به اردوی تیم ملی دعوت شدم. فروردین ماه سال جاری در بین 16 دارت باز برتر کشور قرار گرفتم و قهرمان جام برترین‌های کشور را نیز به دست آوردم. اردیبهشت ماه قهرمان جام خلیج فارس شدم و در رقابتهای انتخابی تیم ملی در جمع چهار دارت باز برتر کشور ایستادم. در رقابتهای جهانی و همچنین اپن ترکیه نیز حضور داشتم.

خیلی‌ها تصور می‌کنند دارت رشته بسیار آسانی است و موفقیت در آن چندان دشوار نیست، با این موضوع موافقید؟

قبل از این که وارد این رشته شوم من هم همین تفکر را داشتم و احساس می‌کردم دارت رشته بسیار آسانی است اما به هیچ عنوان اینطور نیست و سختی‌های آن مانند سختی‌های دیگر رشته‌های ورزشی است.

پس چرا این طرز تلقی در میان مردم وجود دارد؟

اعتقاد دارم اگر اطلاعات بیشتری درباره دارت داشته باشند بهتر و درست‌تر می‌توانند درباره این رشته اظهار نظر کنند. به نظر من رشته ورزشی دارت اهمیت زیادی دارد و اگر حرفه‌ای آن را انجام دهیم متوجه لذت و حس خوبی که از این رشته ورزشی به دست می‌آوریم خواهیم شد.

دارت نسبت به سایر رشته‌ها چه مزیتی دارد؟

دارت یک ورزش خانوادگی است و در خانه هم می‌شود بدون امکانات زیاد آن را انجام داد. فضای زیادی نمی‌خواهد، هیجان بالایی دارد و از همه مهمتر محدودیت سنی نیز به هیچ عنوان ندارد.

دارت برای شما دلچسب است؟

من در پانزده سالی که به صورت حرفه‌ای ورزش می‌کنم شش رشته را تجربه کرده‌ام اما با قدرت می‌گویم هیچکدام از آن رشته‌ها مانند دارت برایم دلچسب و پر افتخار نبود. البته من رشته‌های انفرادی را دوست دارم؛ چرا که رسیدن به موفقیت در این رشته ها سریعتر رخ می دهد و جای پیشرفت بیشتری دارد.

مهمترین هدف شما چیست؟

مهمترین هدف من موفقیت در عرصه‌های جهانی است و امیدوارم در رقابتهای گوناگون بتواند برای کشور مثمر ثمر باشم.

برای چه رقابت هایی آماده می‌شوید؟

چند ماه دیگر باید در رقابتهای قهرمانی آسیا شرکت کنیم و امروز سخت تمرین می‌کنیم تا در این رقابتها سربلند خارج شویم. رقابتهای قهرمانی دارت آسیا به میزبانی ژاپن برگزار خواهد شد.

فاصله طولی تخته دارت از زمین و همینطور پرتابگر چقدر باید باشد؟

فاصله طولی تخته دارت از زمین 173 سانتیمتر است وفاصله تخته دارت تا پرتابگر 237 سانتیمتر خواهد بود. به عبارت دیگر بعد از نصب تخته دارت فاصله از مرکز تخته دارت تا محل استقرار پرتابگر 293 سانتیمتر است (بدون جلو بردن دست برای پرتاب).

نوع امتیاز گیری در دارت به چه نحوی صورت می‌گیرد ؟

تخته دارت به صورتی طراحی شده است که دایره آن را به صورت قسمت‌های مثلثی که به وسیله میله فلزی از هم جدا شده در آمده است. البته اگر به شکل توجه کنید می‌بینید که که میله فلزی علاوه بر درست کردن این مثلث‌ها تخته دارت را به چهار قسمت مجزا تفکیک کرده و اگر دارت شما در بین دو میله اول خورده باشد عدد شما در دو ضرب می‌شود واگر دربین دو میله دوم خورده باشد عدد شما در سه ضرب خواهد شد و اگر در بین میله سوم باشد که معمولا به رنگ روشن است بخورد امتیاز شما 25واگر در بین میله آخر به عبارتی مرکز قرار گیرد نمره شما 50 خواهد بود. اگر دارت شما داخل این میله‌ها نباشد عددی که روی آن است به تنهایی در نظر گرفته می‌شود. چنانچه پرتاب شما خارج از محیط مشخص شده باشد امتيازی برای شما در نظر گرفته نمی‌شود. هر مثلث عدد خود را دارد، و با پرتاب سه دارت در مجموع اعداد محاسبه می‌گردد، لازم به ذکر است هر سه پرتاب شما را یک راند گویند.و در آخر شخصی برنده است که به امتیاز در نظر گرفته شده زودتر از دیگران دست پیدا کند.

دارت در استان البرز از پتانسیل بالایی برخوردار است یا خیر؟

قطعا پتانسیل دارت در استان البرز بالا است و در اردوهای تیم ملی در هر دو رده آقایان و بانوان نیز تعداد البرزی‌ها قابل توجه است و به نسبت سایر استان‌ها سهمیه بیشتری دارد. فقط انتظار داریم مسئولان ورزش استان از دارت نیز مانند سایر رشته‌ها حمایت کنند . البته در شرایط فعلی مهمترین دغدغه دارت استان نبود حامی مالی است که امیدوارم این مشکل نیز حل و فصل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار