یک جامعه شناس تاکید کرد: بی تفاوتی، یک آسیب و آفت جدی در روابط اجتماعی است که می تواند زندگی اجتماعی را سخت و غیر قابل تحمل سازد.
کد خبر: ۱۶۵۲۴۷
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۶ 17 January 2016
به گزارش تابناک قم، مرجانه انصاری با اشاره به بی تفاوتی اجتماعی عنوان کرد: بی تفاوتی اجتماعی به معنای کناره‎گیری از شرکت در مسایل مدنی و سیاسی، بی اعتنایی نسبت به موضوعات اجتماعی، احساس بیگانگی، بی‎علاقگی و بی‎تعلقی نسبت به اتفاقات اجتماعی و وضعیت سایر افراد جامعه است.

این جامعه شناس تصریح کرد: بی تفاوتی، یک آسیب و آفت جدی در روابط اجتماعی است که می تواند زندگی اجتماعی را سخت و غیر قابل تحمل سازد این آسیب گاهی ریشه در نوع تربیت و نگرش خانوادگی دارد.

وی اظهارکرد: درسال‎های اخیر به کرات شاهد صحنه‎هایی از نزاع خیابانی، زورگیری، مزاحمت نوامیس، تصادفات و حوادث ناگوار هستیم که درجریان این اتفاقات رهگذران و ناظران حادثه، بجای کمک رسانی و امداد یا در حال فیلم برداری با تلفن همراه خود هستند و یا بی تفاوت از کنار فرد مصدوم و گرفتار عبور می کنند.

انصاری بیان کرد: اینگونه رفتارها برای جامعه ایرانی یک زنگ خطر بزرگ محسوب می شوند زیرا همان طور که میدانید تمدن ایرانی بر پایه اخلاق مداری و نوع دوستی بنا شده است.

وی گفت: محبت و مودتی که طی سال‎های جنگ تحمیلی میان افراد جامعه ما برقرار بود مثال خوبی برای اصالت رفتار مردم است، اما متاسفانه ازدهه 80، اندک اندک جامعه به سمت عافیت طلبی و رفاه شخصی متمایل شده و امروزه کمتر شاهد این هستیم که افراد در جامعه به حل مشکل یکدیگر علاقه و توجه‎ای  نشان دهند.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: بی تفاوتی اجتماعی می‎تواند نمودهای مختلفی داشته باشد خودداری از کمک به مجروحان در تصادفات، عدم اعتراض به تخریب اموال عمومی توسط یک شهروند و حتی بی تفاوتی به وضع معیشت افراد نیازمند، هریک به نوعی حاصل بی تفاوتی و بی عاطفگی اجتماعی است.

وی گفت: سندروم بی عاطفگی اجتماعی می تواند ناشی از این باشد که مردم چنان در گیر مساله معیشت و روزمرگی شده‎اند که دیگر فرصتی برای توجه به مسایل جاری جامعه خودندارند.

این جامعه شناس گفت: ازسوی دیگر برخی ازجنبه‎های قانون مداری نیز موجب می شود افراد تفاوتی نسبت به مسائل اطراف نداشته باشند و به اصطلاح برای خود درد سر ایجاد نکنند مثلا نگرانی از برخورد قانونی می تواند عاملی باشد که افراد از رساندن یک مصدوم تصادفی به بیمارستان خودداری کنند چرا نگران درگیر روند قانونی آن هستند.

وی افزود: از منظر آسیب شناسی، بی تفاوتی درجامعه نوعی بیماری اجتماعی محسوب می‎شود این پدیده درجامعه‎ای با فرهنگ اسلامی و کهن مانند جامعه ما بسیار نگران کننده است.

انصاری بیان کرد: بی تفاوتی تنها به منزله بی توجهی یک فرد به مشکل فرد دیگر نیست این بی تفاوتی اندک اندک به مسایل عمقی جامعه تسری یافته و افراد به اعتلای سطح فرهنگ، دانش و اقتصاد جامعه خود نیز احساس تعهد و علاقمندی نخواهندکرد و از آنجا که معنای اجتماع، فقط با احساس تعلق به آن معنامی یابد، این بی تفاوتی می‎تواند آسیب جدی به ارزش‎های انسانی و اجتماعی وارد کند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار