وزیر صنعت و تجارت جمهوری چک خبر داد
وزیر صنعت و تجارت جمهوری چک گفت: با توجه به بزرگ بودن کارخانه ماشین‌سازی تبریز، بحث مدرنیزه کردن و خصوصی‌سازی با توجه به تجربیات گذشته کار آسانی نیست.
کد خبر: ۱۶۶۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲ 19 January 2016
به گزارش تابناک تبریز، یان ملادک (Jan Mlaudek) در حاشیه بازدید از کارخانه ماشین‌سازی تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز، با اشاره به لغو تحریم‌ها، اظهار داشت: از اینکه صبح اولین روز لغو تحریم‌ها را در ایران بودیم، امیدواریم این روز آغاز دوران جدیدی در اقتصاد ایران و ارتباطات دوباره ایران و چک باشد.

وی، با بیان اینکه خوشحالیم که امروز به کارخانه ماشین‌سازی آمدیم، افزود: وجود کارخانه ماشین‌سازی با ماشین‌آلات ساخت جمهوری چک نشان دهنده پیشینه بسیار بالای ایران و چک بوده و خوشحال هستیم که ماشین‌آلات موجود هنوز هم فعال هستند.

وی ادامه داد: همچنین خوشحالیم که توانستیم تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی خوبی بین ایران و جمهوری چک امضا کنیم که تفاهم‌نامه راهبردی خوبی برای همکاری مشترک خواهد بود.

وزیر صنعت و تجارت جمهوری چک، اضافه کرد: با توجه به این مسائل امروز در تبریز نیز علاقمند هستیم تا تفاهم‌نامه‌هایی را امضا کرده و فعالیتمان را آغاز کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به بزرگ بودن کارخانه ماشین‌سازی تبریز، بحث مدرنیزه کردن و خصوصی‌سازی با توجه به تجربیات گذشته کار آسانی نیست.

ملادک، بیان کرد: با توجه به این مسئله باید گام به گام پیش برویم و بر همین اساس آماده همکاری برای خصوصی‌سازی و مدرنیزه کردن کارخانه هستیم.

طرح ایجاد کارخانه ماشین‌سازی تبریز براساس موافقت‌نامه همکاری‌های فنی و اقتصادی دولتین ایران و چکسلواکی سابق با هدف تولید انواع ماشین‌افزار، کمپرسورهای صنعتی، پمپ‌های آب، الکتروموتور، لیفتراک، انواع موتورهای دیزلی، ماشین‌آلات نساجی منعقد و به مرحله اجرا گذاشته شد و از سال 1351 بهره‌برداری از این طرح عظیم آغاز شد.

در حین اجرای این طرح و از سال 1348، الزام تغییراتی در برنامه همکاری‌های دو کشور از طرف سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مطرح و تمایل به جذب تکنولوژی‌های اروپای غربی و آمریکا مدنظر کارشناسان سازمان قرار گرفت و به دنبال آن طرح تولید موتورهای دیزلی از برنامه‌های ماشین‌سازی حذف و مقرر شد که با استفاده از تکنولوژی کشورهای غربی و با احداث کارخانه جدید در جوار کارخانه ماشین‌سازی تبریز به مرحله اجرا در آید.

از سال 1349 و قبل از بهره‌برداری عملی، سازمان گسترش تأکید بر تولید ماشین‌افزار با لیسانس ساخت کشور چکسلواکی برای شرکت ماشین‌سازی تبریز را پیش‌بینی کرد و بقیه محصولات در طرح اولیه با همکاری و مشارکت کشورهای غربی و آمریکایی و تحت عنوان طرح‌های توسعه ماشین‌سازی تبریز و با تکنولوژی کشورهای فوق به مرحله اجرا در آید.

در پی این برنامه‌ریزی برای تولید پمپ‌های آب، با شرکت K.S.B کشور آلمان و متعاقباً جهت تولید کمپرسورهای صنعتی، با یک شرکت انگلیسی و برای تولید الکتروموتور با شرکت GOLD آمریکا و همچنین لیفتراک و موتورهای دیزلی با یک شرکت دیگر انگلیسی، قرارداد تبادل تکنولوژی منعقد گردید.

بدین ترتیب ظرفیت‌های باقی مانده از اجرای طرح اولیه برای شرکت ماشین‌سازی تبریز شامل ماشین‌افزارهایی به شرح زیر به اجرا گذاشته شد:
الف ) ماشین‌های تراش
ب ) ماشین‌های فرز
ج ) ماشین‌های مته
د ) قطعات ریخته

که بعدها برای همگامی با پیشرفت تکنولوژی و پاسخگوئی به نیازهای مجموعه صنایع و نیز در راستای توسعه فزاینده صنعتی و اقتصادی کشور با هدف افزایش توان تولید با اجرای طرح‌های متنوع تولیدی به توسعه ظرفیت‌های خود با انتخاب و اخذ تکنولوژی تولید ماشین‌های فرز انیورسال و دیجیتالی و سی.ان.سی و نیز ماشین‌های سنتر عمودی و افقی سی.ان.سی همراه با اجرای طرح بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات خطوط تولید و تاسیسات زیربنایی اقدام کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :