پنیر نخل که در اصطلاح محلی به آن کور می گویند در بخش میانی سر یا تاج درخت خرما است و در فصل زمستان با بارش باران از طعم شیرین تری برخوردار است.
کد خبر: ۱۶۶۸۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶ 20 January 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، درخت نخل یکی از  آفریده‌های عجیب خداست که برای انسان مفید و قابل استفاده است و این درخت  بیشتر در مناطق جنوبی کشور  کشت و به ثمر  می دهد .
 
درخت خرمادارای دو جنست  نر و ماده می باشد و  هر قسمت از آن استفاده متفاوتی دارد یکی از قسمت های از این درخت پنیر آن است که در واقع ماده اولیه تشکیل تنه و برگ‌های نخل پیش از مرحله چوبی شدن است.
 
پنیر نخل که در واقع مریستم انتهایی نخل بوده بسیار مقوی و عامل رشد و نمو و تولید برگ و میوه جدید است، مریستم که یکی از حساس‌ترین بخش‌های گیاهی بوده در صورت آسیب دیدن باعث مرگ گیاه می‌شود.

پنیر نخل به ماده ترد، سفیدرنگ، خوردنی و شیرین بخش میانی سر یا تاج درخت خرما گفته می‌شودکه در اصطلاح محلی در استان هرمزگان به آن کور می‌گویند که در همه فصل‌های سال به دست می‌آید اما در فصل زمستان به دلیل ثمر نداشته و بارندگی های که طی این مدت انجام می شود از طعم  شیرین تری برخوردار است و اهالی در این فصل با قتل درختان نخل از این محصول برداشت می کنند.
 
بشتر از کور درختان بی ثمر یا کنهسال استفاده می کنند که امکان استفاده ندارد.
 
هر نخل دارای 3 تا 10 کیلوگرم کور یا پنیر دارد از جمله خواص کور سرشار از قند – مواد معدنی – ویتامین کالری و آهن است .
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
پرای افراد دیابتی بسیار مفید است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار