در کیوسک استانی" تابناک ایلام"بخوانید:
درهفته ای که گذشت موضوع رد صلاحیت کاندیداهای مجلس شورای اسلامی توسط هیاتهای نظارت خبری مهم بود که سایتها وخبرگزاری های استان به پوشش آن پرداختند درادامه روایت تابناک ایلام از مواضع سایتهای خبری استان ایلام در خصوص خبرمهم هفته را مرور می کنید
کد خبر: ۱۶۷۸۶۷
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰ 23 January 2016
کیوسک استانی تابناک ایلام به مهمترین عناوین خبرگزاریها و سایتهای خبری استان ایلام می پردازد،درهفته ای که گذشت موضوع رد صلاحیت کاندیداهای مجلس شورای اسلامی توسط هیاتهای نظارت خبری مهم بود که سایتها وخبرگزاری های استان به پوشش آن پرداختند درادامه روایت تابناک ایلام از مواضع سایتهای خبری استان ایلام در خصوص خبرمهم هفته را مرور می کنید

ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه ایلام سخنان استاندار ایلام دراعتراض به روند تایید صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی را بازتاب داده ونوشته است :

مروارید با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی نماد مردم‌سالاری و به فرموده حضرت امام (ره) در رأس همه امور است، گفت: در جامعه‌ای که همه به ولایت‌فقیه التزام دارند و در برهه‌های گوناگون التزام خود را به آن نشان داده‌اند نمی‌توان کسی را به خاطر عدم التزام به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی رد صلاحیت کرد.

وی با توجه به رد صلاحیت‌های صورت گرفته و صراحت قانون در بحث مستندات مراجع قانونی چهارگانه تصریح کرد: برخوردهایی که در بحث بررسی صلاحیت‌ها می‌شود با روح قانون منافات دارد، قانون راه را باز گذاشته تا افراد با هر سلیقه و تفکری بتوانند در انتخابات حضور یابند و در سرنوشت آینده خود دخیل باشند و نمی‌توان بدون داشتن دلیل مستند 52 درصد از کاندیداها را رد صلاحیت کرد.

استاندار ایلام با ابراز اینکه چرا از 81 نفر کاندید 52 نفر رد صلاحیت می‌شوند اظهار کرد: باید با تفسیر صحیح بیانات امام راحل (ره) و رهبری معظم انقلاب مردم را هر چه بیشتر امیدوار به‌نظام و انقلاب کرد.

ایرنا

خبرگزاری ایرنا به موضوع اعتراض 37کاندیدای رد صلاحیت شده مجلس شورای اسلامی پرداخته ودرمصاحبه با رییس هیات نظارت برانتخابات استان نوشته است:یوسف امیدی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نامزدهای رد صلاحیت شده و احراز صلاحیت نشده برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در دو حوزه انتخابیه اصلی ایلام و دهلران طی روزهای 27، 28 و 29 دی ماه فرصت داشتند تا اعتراض خود را نسبت به رای صادره در خصوص رد صلاحیت و یا احراز نشدن صلاحیت خود در هیات نظارت استان ثبت و به هیات مرکزی نظارت ارائه دهند.
وی افزود: طی مدت تعیین شده 37 نفر با حضور در دفتر هیات نظارت و بازرسی انتخابات استان اعتراض خود را نسبت به رد صلاحیت خود ثبت کردند ضمن اینکه تعدادی نیز با مراجعه به ورزشگاه تختی تهران اعتراض خود را اعلام کرده اند.
رئیس دفتر هیات نظارت و بازرسی انتخابات استان ایلام یادآور شد: هیات مرکزی نظارت نیز از امروز 30 دی تا 16 بهمن بمدت 17 روز به شکایت و اعتراض این افراد رسیدگی و در 17 بهمن ماه نظر خود را اعلام خواهد کرد.
امیدی تاکید کرد: داوطلبانی که در این مرحله نیز رد صلاحیت شوند یا صلاحیت آنان احراز نشود می توانند مراتب اعتراض و شکایت خود را به شورای نگهبان ارائه دهند و این شورا نیز روز 27 بهمن ماه آینده نظر و نتایج نهایی خود را در تایید یا رد صلاحیت این افراد اعلام خواهد کرد.

ایلام بیدار

سایت خبری ایلام بیدار به موضوع انتقاد استاندار ایلام از روند تایید صلاحیت کاندیداها پرداخته وبا خبر"استاندار ایلام قانون انتخابات را مطالعه کند" درمقابل انتقادات استاندار موضع گیری نموده ونوشته است:

در خصوص سخنان استاندار ایلام نکاتی قابل تاملی وجود دارد که در زیر اشاره می شود:

اولین نکته قابل تامل در خصوص سخنان استاندار ایلام،بحث جایگاه انتخاباتی وی است، در نظام انتخاباتی ما فقط هیئت های اجرایی و نظارت هستند که از جایگاه قانونی برخوردار هستند و می توانند در امر انتخابات دخالت و اظهار نظر کنند،بقیه اشخاص و نهادها از جمله استانداران نقش پشتیبان کننده دارند و اینکه وی، بر خلاف قانون و از موضع مرجع در این امر دخالت کرده جای تامل بسیاری دارد.

استاندار ایلام برای دخالت در روند تایید صلاحیت ها از هیچ جایگاه قانونی برخوردار نیست و قطعا رفتار وی خلاف قانون است.

نکته دوم در خصوص جایگاه استاندار ایلام این است که از شخصی که ریاست شورای تامین استان را یدک می کشد چنین اظهاراتی انتظار نمی رود و بهتر است در این مواقع از طریق گفتگو مشکل را پیگیری کرد نه سخنرانی عمومی؛کشاندن این گونه بحث ها در محافل و نشست های عمومی جای نگرانی دارد چرا استاندار با این گونه اظهارنظرها اقدام به جنجال و تشویش اذهان عمومی می کند.

 استاندار ایلام اگر سوالی هم دارد از طریق منابع رسمی جویا شود و اگر هم اطلاعی ندارد که چرا افرادی رد و یا عدم احراز شده اند می توان با سوال کردن از علت این موضوع اطلاع یابد.

نکته سوم در خصوص سخنان محمد رضا مروارید،بحث نماز خواندن کاندیداهای رد صلاحیت شده و خوردن عدم التزام به اسلام در نتیجه اعلام شده از سوی هیات نظارت است؛براساس بند یک ماده 28 از فصل سوم قانون مجلس شورای اسلامی،داوطلبان باید اعتقاد و التزام عملي به اسلام و نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران  داشته باشند،یعنی هم اعتقاد آنها احراز شود و هم التزام آنها و این دو مقوله کاملا از همدیگر جدا می باشند...............

آفتاب ایلام

سایت خبری آفتاب ایلام به جایگاه شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی پرداخته ونوشته است:........................متاسفانه هیات های اجرایی نیز در این مسیر درست عمل نکردند. طبق مستندان بسیاری از افرادی که توسط هیئات اجرایی تایید شده اند از طرف مراجع چهارگانه استعلام رد شده بودند. متاسفانه هیات اجرای با این گمان که می توان شورای نگهبان و هیات نظارت را در مقابل عمل انجام شده قرار داد بیش از ۹۸ درصد ثبت نام کنندگان را تایید صلاحیت کردند.

حتی بعضا بوده اند که با وجود داشتن سابقه ی محکومیت کیفری و امنیتی توسط هیئات اجرایی تایید صلاحیت شده اند.به این ترتیب پروسه ی ایجاد هجمه بر علیه شورای نگهبان کلید خورد.

ولی خوشبختانه شورای نگهبان قانون اساسی بر سر منافع ملت و نظام مقدس جمهوری اسلامی با کسی تعارف ندارد.

این نکته را نباید فراموش کرد که چرا باید آمار ثبت نام در این دوره مجلس بیش از دو برابر دوره ی قبل باشد؟ در مجلس نهم هم در حوزه انتخابیه ایلام نزدیک به ۴۰ نفر تایید صلاحیت شدند. در این دوره که کرسی های ایلام در مجلس افزایش نیافته است، پس چه دلیلی دارد که آمار ثبت نامی ها بیش از دوبرابر مجلس نهم باشد؟در کل کشور هم همین روال بوده است. این نشان می دهد که عده ای در اتاق فکری که فسفر مغز اعضای آن را بیگانگان تامین و تجهیز کرده اند با خیالی باطل گمان برده اند که می شود با افزایش تعداد نامزدها و شلوغ کردن اوضواع از آب گل آلود ماهی گرفته و نیروهای خود را به بهارستان ملت غالب نمایند.

در آخر جا دارد از زحمات چند ماهه فرزندان انقلاب در هیئات نظارت و اجرایی انتخابات برای صیانت از آراء و حقوق ملت تشکر و قدردانی نماییم.

پایگاه تحلیلی خبری ویرا

پایگاه تحلیلی خبری ویرا در این زمینه به بازنشر خبر رد صلاحیت کاندیداها پرداخته ونوشته است :عبادلله باقری درگفتگو با ایرنا اظهار کرد: همچنین صلاحیت 52 درصد داوطلبان تایید یا احراز نشده که شامل 40 داوطلب تایید صلاحیت نشده و 13 داوطلب عدم احراز صلاحیت است.
وی از انصراف 6 داوطلب در دو حوزه انتخابیه ایلام و دهلران معادل 5 درصد مجموع داوطلبان نیز خبر داد و افزود: در مورد دو داوطلب نیز از حوزه دهلران هیات نظارت هنوز اعلام نظر نکرده است.
باقری تاکید کرد: همه کسانی که در این مرحله توسط هیات های نظارت صلاحیت آنها تایید و یا احراز نشده باید اعتراض خود را به شورای نگهبان ارائه دهند.
دبیر ستاد انتخابات استان ایلام یادآور شد: شورای نگهبان قانون اساسی از 27 دی تا 16 بهمن فرصت دارد ضمن رسیدگی به شکایت افراد رد صلاحیت شده توسط هیات های نظارت، صلاحیت تمامی داوطلبان دیگر را نیز مورد بررسی قرار دهد.
وی گفت: کسانیکه توسط شورای نگهبان نیز رد صلاحیت شوند، از 16 تا 19 بهمن بمدت سه روز فرصت دارند تا نسبت به بررسی های انجام شده اعتراض کنند و شورای نگهبان نیز پس از بررسی این اعتراض ها، نتایج نهایی را 27 بهمن ماه اعلام می کند.
وی ادامه داد: در مجموع 108 نفر ( 81 نفر حوزه انتخابیه ایلام و 27 نفر حوزه انتخابیه دهلران) برای انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی در استان ایلام داوطلب شدند که شش نفر از این افراد تاکنون انصراف خود را اعلام کرده اند.

پایگاه خبری تحلیلی ایلامیها

پایگاه خبری تحلیلی ایلامیها در مقاله ای تحت عنوان" خون توسعه سیاسی در مشارکت سیاسی است" به موضوع مشارکت مردم در انتخابات پرداخته است که بخشی از این مقاله به این شرح است:

.................در دوران اخیر کشور ایران به عنوان یکی از شاخص ترین کشورها از لحاظ مشارکت سیاسی مردم قلمداد می شود ولی در میان گروه ها و طیف های مختلف غایب در انتخابات که خواه به دلیل عدم آگاهی و یا به دلیل نارضایتی این افراد از سیستم می باشد می توان به صورت اجمال مواردی را اشاره کرد که مهندسی معکوس هر کدام از موارد زیر می تواند سبب توسعه در مشارکت سیاسی این جناح ها، طیف ها و گروه های طرد شده شود:

۱- آگاهی پایین افراد از اهمیت انتخابات و تاثیر گذاری انها بر انتخاب فردو حزب اصلح.

۲-کسانی هستند که آنقدر در مسائل مادی غرق شده اند و یا ضعف اقتصادی به آنها فشار آورده است که جایی برای فکر کردن به این مسائل در آنها باقی نمانده است.

۳-افرادی هستند که اعتقاد دارند سطح مشکلات در کشور چنان زیاد است که هیچ گاه شخصی نخواهد توانست این مشکلات را کنترل کند، پس رای دادن را کاری بیهوده قلمداد می کنند.

۴- گروه هایی نیز وجود دارند که ساختار سیاسی انتخابات را روندی نامعقول و غیر قابل اعتماد می دانند که این گروه ها انتخابات را از قبل تعریف و تعیین شده می دانند و رای دادن را توهینی به شعور خود می پندارند.

۵- یک نوع تفکر نیز وجود دارد که بیشتر از نگاه های رادیکال شکل می گیرد. آنها اعتقاد دارند که تنها راه برون رفت از مشکلاتی که بر سر مردم ریخته است تهدید سیستم اجرایی کشور از راه تحریم انتخابات می باشد تا اعتراض خود را اینگونه به گوش مسئولین برسانند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار