دبیر کانون کارآفرینی استان قم با اشاره از ظرفیت تولید زعفران در استان قم به درستی استفاده نمی‌شود، گفت: تنها ۷ هکتار از سطوح کشاورزی استان قم به زیر کشت زعفران رفته که ۲۳ کیلوگرم، کل برداشت زعفران بوده است.
کد خبر: ۱۶۸۹۳۲
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱ 24 January 2016
به گزارش تابناک قم، حمیدرضا بیگدلی با اشاره به اینکه در بحث تولید و کارآفرینی در کشور با نقایصی همراه هستیم، اظهار داشت: بخشی از این مسئله به مردم برمی‌گردد چراکه دانش فنی کاربردی نیست و باورهای قدیمی ما بر‌اساس فرهنگ تجربی و عامی صورت می‌گیرد.

دبیر کانون کارآفرینی استان قم با اشاره به هدررفت انرژی و عدم بهره وری در تولید، افزود: برای مثال هلند برای تولید گوجه فرنگی 4 گالون آب مصرف می‌کند و ما 24‌گالون که سبب شده هدر رفت انرژی بالایی در تولید محصولات داشته و تولیدمان بهره‌وری نداشته باشد.

وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی از غنای بالایی برخوردار هستیم، خاطرنشان کرد: در بخش کشاروزی رتبه‌های چشمگیری در دنیا داریم این نشان می‌دهد که پتانسیل رشد در کشور موجود است و تنها راه را اشتباه رفته‌ایم و کانون کارآفرینی به دنبال اصلاح همین راه‌های اشتباه است.

بیگدلی عنوان کرد: برای اصلاح این رویه اشتباه باید 3 مرحله از کار کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را در دستور کار قرار دهیم، مهم‌ترین بحث دربرنامه بلند‌مدت برای تصحیح فرهنگ کار و تصحیح الگوی آموزش از پایه است.

دبیر کانون کارآفرینی استان قم با انتقاد از اینکه ساعت کار مفید در ایران حدود 2 ساعت و نیم است، افزود: 700 هزار نفر از هموطنانمان که مقیم کشورهای حوزه خلیج‌فارس هستند، میانگین 3 ساعت و 36 دقیقه ساعت کار مفید دارند که این نشان می‌دهد فرهنگ کار در کشور دچار مشکل است که نیاز به بازنگری دارد و در واقع با فقر فرهنگ کار در کشور مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه در برنامه میان مدت باید به بررسی دقیق توانمندی‌ها بپردازیم و عارضه‌یابی کنیم، افزود: در مرحله کوتاه مدت نیز باید سازمان های تخصصی را فعال کنیم که کانون کارآفرینی یکی از همین  سازمان‌ها است که سبب هم‌افزایی در بحث توانمندی و دانش می‌شوند.

بیگدلی با بیان اینکه کانون کارآفرینی هنوز جایگاه مناسب خود را به دست نیاورده است، خاطرنشان کرد: ما در کانون کارآفرینی باید اشکالات و راهکار را برای هر حوزه‌ای از کارآفرینی به استاندار ارائه کنیم و از آن طرف هم هر مشکلی پیش بیاید، استاندار باید به کانون کارآفرینی ارجاع بدهد اما برای رسیدن به جایگاه اصلی کانون هنوز راه درازی در پیش است و هنوز به جایگاه اصلی خود نرسیده‌ایم.

دبیر کانون کارآفرینی تصریح کرد: کانون کارآفرینی همانطور که ماهیت مشورتی دارد، کاربرد مشورتی هم دارد و افرادی که شیوه جدیدی از کار را برگزیده‌اند و شیوه‌ای نو را بنیان نهانده‌اند، می‌توانند به ما مراجعه کنند و ما این افراد را به ادارت کل مرتبط وهم به مجمع کشوری کارآفرینی معرفی می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید زعفران در استان قم مهجور مانده است، افزود: استان فارس 100 هکتار زیر کشت زعفران رفته، در استان قم هم این امکان فراهم است اما 7 هکتار بیشتر به کشت زعفران اختصاص ندارد و 23 کیلوگرم برداشت کل زعفران است و کارآفرینی می‌تواند نقطه‌های گلوگاه را معرفی کند که کانون کارآفرینی می‌تواند با ارائه راهکارهایی این ظرفیت را بازیابی کند.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار