دزدی‌های سریالی از بناهای تاریخی همچنان ادامه دارد. آخرین مشاهدات حاکی از آن است که کتیبه کاشی سر در یکی از خانه‌های محله شاهپور نیز در هفته گذشته به سرقت رفته است.
کد خبر: ۱۷۰۱۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷ 26 January 2016
پس از سرقت‌های سریالی و دنباله‌دار مجسمه‌ها و تندیس‌های پایتخت، این‌بار سارقان به سراغ تزئینات تاریخی شهر آمده‌‌اند و نوبت به کاشی‌های ارزشمند عمارت‌های قاجاری و تزئینات بناهای قدیمی رسیده است. سوال اینجاست که آیا یگان حراست سازمان میراث فرهنگی قرار نیست اقدامی برای اتمام این اتفاقات انجام دهد؟

این روزها اضطراب به جان خانه‌های تاریخی افتاده و خبر دزدی کاشی‌ها و سردرها تمامی‌ ندارد. در هفته گذشته خانه تاریخی خیابان شاهپور کوچه یزدچی قربانی یکی از این دزدی‌ها بوده است. این محله قدیمی که کوچه پس کوچه‌های آن نشان از دوران قاجار و پهلوی اول دارد، در چند سال گذشته به شدت دستخوش تغییر شده است.

یکی از محلی‌ها می‌گوید «من هر روز از جلوی در این خانه قدیمی رد می‌شوم، تا همین چند روز پیش کتیبه کاشی بر سر در این خانه تاریخی قرار داشت اما حالا دیگر اثری از آن نیست.»

تصویری از این کتیبه کاشی قدیمی دزدیده شده وجود ندارد. اهالی چندان اطلاعات زیادی درباره این خانه ندارد، مگر اینکه صاحب آن زنی بوده که سال‌هاست مرده و خانه به حال خود رها شده است. گفته می‌شود که ورثه در حال محیا کردن شرایط برای کوبیدن این عمارت قدیمی هستند اما پیش از آنکه آن‌ها اقدامی انجام دهند، دزدها اما بیکار ننشسته و پیش از ویرانی خانه کاشی سر در آن را به سرقت برده‌اند تا به زودی در بازار عتیقه به فروش برسانند.

به گفته یکی دیگر از اهالی محله شاهپور، نه تنها این کتیبه کاشی دزیده شده بلکه در چند ماه اخیر بسیاری از خانه‌های قدیمی این محله هم به عمد ویران شده‌ و آپارتمان‌های جدید و بلند جای آن‌ها را گرفته‌اند و دیگر نمی‌توان سراغی از هویت تاریخی و بافت قدیمی این محله گرفت.

کوچه یزدچی تا پیش از انقلاب، به کوچه حمام شازده معروف بود، حمامی که سال‌هاست آن را با خاک یکسان کرده اند و جای آن پاساژ و مغازه‌های پیچ و مهره بر پا شده است.

این دزدی‌ها در حالی ادامه پیدا می‌کند که نائب رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران و مسئولان میراث فرهنگی تهران قرار بود، در این زمینه پیگیری کرده تا اقدامی برای پایان بافت تاریخی بی دفاع شهر انجام شود اما به نظر می‌رسد که تمام این وعده‌ها در حد حرف است و تهران آخرین عناصر تاریخی خود را هم دارد از دست می‌دهد.

در چند ماه گذشته سرقت کاشی‌های مسجد معمارباشی و قنبرعلی خان در محله عودلاجان، سردر خانه مخروبه «صدیق اعلم ادیب»، نویسنده و سومین رئیس دانشگاه تهران در خیابان هدایت و کاشی‌های سر در خانه پدری صادق هدایت و همچنین قسمت های برنزی دروازه مسجد سپهسالار رعب و وحشت به جان بافت تاریخی انداخته است.

باید دید که این روند تا کجا قرار است ادامه پیدا کند و دوستداران میراث فرهنگی تا چه زمانی باید منتظر تصمیم مسئولان بمانند. امروز چهره قدیمی محله شاهپور به شدت رنگ باخته و هزارتوی کوچه‌های تنگش بلندمرتبه‌سازی‌ها بیداد می‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار