کد خبر: ۱۷۱۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۶ 27 January 2016


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز از کاهش 10 درصدی جمعیت کل و بز در مناطق حفاظت شده البرزخبرداد و گفت: شیوع بیماری طاعون اصلی ترین عامل کاهش جمعیت گونه های مذکور بوده است.

حسین محمدی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه البرز، اظهار کرد: استان البرز به خاطر تنوع اقلیمی زیستگاه پستانداری چون گوسفند وحشی، کل و بز، آهو، پلنگ،گراز، خرس، روباه، گرگ و خرگوش و پرندگانی مانند عقاب طلایی، دال، هما، تیهو، کبک دری، کبک چیل، سارگپه، انواع چرخ ریسک‌ها و غیره است.

وی افزود: سرشماری این وحوش هرساله در فصل تابستان و زمستان با حضور ماموران اجرایی یگان حفاظت، کارشناسان، ادارات محیط زیست شهرستان‌ها، محیط‌بانی‌ها و با برنامه‌ریزی معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست انجام می شود.

این مسئول بیان کرد: هدف از این سرشماری برآورد جمعیت، اطلاع از وضعیت زاد و ولد و مرگ و میر، بررسی عوامل تهدید و نقاط قوت مناطق برای به کارگیری در سیاست‌گذاری و مدیریت وحوش شاخص استان از جمله قوچ و میش، کل و بز و آهو است.

محمدی ادامه داد: در این سرشماری همچنین وضعیت گروه‌های سنی وحوش و ویژگی‌های آنها، نسبت جمعیت گونه‌های نر و ماده، تصمیم‌گیری درباره ظرفیت مناطق و اینکه آیا برداشت از گونه‌های نر امکان‌پذیر است یا نه و همچنین بررسی در مورد وجود یا عدم وجود بیماری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مورد توجه قرار می‌گیرد.

مدیرکل محیط زیست البرز در ادامه از پایان سرشماری زمستانه وحوش البرز سخن به میان آورد و گفت: این سرشماری توسط 40 نفر از کارشناسان محیط زیست به مدت 10 روز و در مناطق حفاظت شده البرز و منطقه شکارممنوع طالقان انجام شد.

وی بیان کرد: بر اساس این سرشماری 3 هزار راس کل و بز در منطقه شکارممنوع طالقان و 800 راس در مناطق حفاظت شده البرز شناسایی شده است.

این مسئول در پایان یادآور شد: نکته قابل توجه در سرشماری امسال کاهش 10 درصدی تعداد کل و بز در مناطق حفاظت شده استان است که مهم ترین دلیل آن شیوع بیماری طاعون در میان گونه های مذکور بود به طوری که در سه ماه شهریور، مهر و آبان سال جاری به علت شیوع این بیماری تعداد 250 لاشه از مناطق حفاظت شده البرز جمع آوری شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار