معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از برنامه‌ریزی برای تولید چهار هزار تن عسل در استان تا پایان برنامه ششم توسعه خبر داد.
کد خبر: ۱۷۶۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳ 06 February 2016
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از برنامه‌ریزی برای تولید چهار هزار تن عسل در استان تا پایان برنامه ششم توسعه خبر داد.

 بهرام خانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه استان کرمانشاه از نظر تولید عسل دهمین استان کشور است، تعداد زنبورستان‌های استان کرمانشاه را 2671 زنبورستان عنوان کرد و گفت: در استان کرمانشاه 2860 نفر در بخش زنبورداری اشتغال دارند.

خانی با بیان اینکه بر اساس سرشماری صورت گرفته استان کرمانشاه 215 هزار و 951 کلنی زنبور عسل فعال دارد، میزان تولید عسل استان در سال جاری را 2312 تن اعلام کرد.

خانی در ادامه با بیان اینکه 92 درصد کلنی‌های زنبور عسل استان کرمانشاه در پنج شهرستان فعال هستند، گفت: شهرستان صحنه با تولید 808 تن بیشترین عسل را در استان کرمانشاه تولید می‌کند.

خانی افزود: کنگاور، کرمانشاه، روانسر و هرسین نیز به ترتیب با تولید 774 تن، 306 تن، 124 تن و 110 تن در رده‌های بعدی تولید عسل استان قرار دارند.

به گفته معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه 100 درصد کلنی‌های زنبور عسل استان مدرن هستند.

وی در ادامه استان کرمانشاه را استانی با ظرفیت در تولید عسل به دلیل وجود مراتع طبیعی و مناطق بکر خواند و گفت: عسل تولیدی در این استان از نظر کیفیت در فهرست عسل‌های مرغوب کشور قرار دارد.

خانی در ادامه اشاره‌ای هم به برنامه‌های توسعه تولید عسل در استان داشت و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته میزان تولید عسل در استان کرمانشاه تا پایان برنامه ششم توسعه باید از رقم 2312 تن کنونی به چهار هزار تن برسد که دستیابی به این مهم مستلزم  افزایش تعداد کندوها و افزایش بهره وری زنبورستان‌ها است.

وی دستیابی به این هدف را در گرو  فراهم شدن شرایط و تخصیص اعتبار دانست.

خانی با اشاره به برنامه‌های سازمان در خصوص راه‌اندازی واحدهای پرورش ملکه گفت: با تلاش‌های صورت گرفته امسال یک واحد پرورش ملکه با همت بخش خصوصی و با همکاری ارتش در تنگه کنشت شروع بکار کرد که با راه‌اندازی این واحد امسال بیش از پنج تا شش هزار ملکه وارد بازار شد.

خانی افزود: واحد دوم پرورش ملکه نیز سال آینده در استان به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی در ادامه گفت: زنبورعسل  علاوه بر عسل تولیدات دیگری همچون ژله رویال، زهر زنبور، گرده گل و... نیز دارد که ازرش بالایی داشته و تاکنون مغفول مانده که در برنامه ششم توسعه در صددیم روی دیگر تولیدات زنبور عسل هم کار کنیم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: در تلاشیم تا سال آینده بتوانیم جشنواره عسل را در استان برگزار کنیم.

خانی در ادامه سرانه مصرف عسل در استان کرمانشاه را برای هر نفر 900 گرم در طول سال دانست و گفت: از حیث سرانه مصرف عسل جزو استان‌های بالا هستیم.

خانی در ادامه در خصوص برنامه‌ریزی برای واحدهای بسته بندی عسل نیز توضیحاتی داد و گفت: تاکنون بیش از هفت واحد بسته‌بندی عسل در استان ایجاد شده که هنوز کارشان رسمیت پیدا نکرده و در صورت شروع بکار رسمی امکان صادرات عسل با برند فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه در استان مازاد عسل تولیدی داریم، گفت: باید فکری به حال عسل مازاد استان کنیم.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار