درخواست مسئولان در آستانه سیزده بدر
از زمانی که پای ماهی قرمز پرورشی به رودخانه ها و دریاچه های طبیعی باز شد ، کارشناسان متوجه تبعات ورود این مهمانان ناخوانده و غیر بومی به محیط های طبیعی شدند.ماهی قرمز زیست سایر گونه های جانوری و آبزیان را متاثر می سازد و ...
کد خبر: ۱۷۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹ 31 March 2015

از زمانی که پای ماهی قرمز پرورشی به رودخانه ها و دریاچه های طبیعی باز شد ، کارشناسان متوجه تبعات ورود این مهمانان ناخوانده و غیر بومی به محیط های طبیعی شدند.

به گزارش تابناک اردبیل، سید رضا موسوی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: رهاسازی ماهی قزمز در رودخانه‌ها و تالابها موجب تخریب اکولوژیک منابع آبی می شود.

وی با بیان اینکه ماهی قرمز می تواند با حیات انگلی خود حیات سایر موجودات را متاثر کرده و در مدت زمان کوتاهی زاد و ولد قابل توجهی را انجام دهد تصریح کرد: ماهی قرمز به دلیل خاصیت تهاجمی خود در زمان اندکی به عنوان ماهی غالب یک اکوسیستم درآمده و زیست سایر گونه های جانوری و آبزیان را متاثر می سازد.

موسوی خواستار رهاسازی ماهی قرمز در حوضچه های تعبیه شده توسط شهرداری شد و تاکید کرد: انجام این عمل مصون سازی اکوسیستم از تهدید زیستی این ماهی است.

وی با یادآوری تغییر اکوسیستم دریاچه نئور توسط این ماهی طی سالهای اخیر ادامه داد: رها سازی ماهی قرمز موجب شده است بسیاری از زیستگاههای آبزیان از جمله دریاچه شورابیل و نئور دچار تغییرات قابل توجهی در وضعیت اقلیمی خود شوند.

صادق پناهی فعال زیست محیطی اظهارکرد: باید به‌جای این کار در محیط‌های محصور و در پارک‌های شهری و اماکن مشابه رها‌سازی شود تا از این تخریب جلوگیری گردد.

با تاکید بر اینکه نمی‌توان مردم را در آستانه نوروز از خرید ماهی قرمز منع کرد، گفت: باید در زمینه نگهداری صحیح و رهاسازی ماهی قرمز پس از این ایام فرهنگ‌سازی شود.

وی با تاکید بر اینکه ماهی قرمز بخشی از سنت سفره هفت‌سین مردم ایران است و نمی‌توان آنان را از خرید و نگهداری این ماهی در آستانه نوروز منع کرد، افزود: می‌توان پس از ایام نوروز، روزی را برای بازگرداندن این ماهی به استخرهای مصنوعی اعلام و در این زمینه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی کرد.

این فعال محیط زیست خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر وضعیت نگهداری و رهاسازی ماهی قرمز نسبت به گذشته بهتر شده است اما باز هم ضرورت فرهنگ‌سازی در این زمینه احساس می‌شود.

وی تصریح کرد: ماهی قرمز حق حیات دارد و اگرچه در ایام نوروز در تُنگ نگهداری می‌شود اما باید پس از این ایام در استخرهای مصنوعی رهاسازی شود.

و اما شهردار اردبیل از ایجاد ایستگاهها و مخازن ویژه در ابتدا و انتهای رودخانه بالیقلو و همچینی در چهار ورودی شهر اردبیل برای رهاسازی ماهی قرمز خبر داد و از مردم خواست از رهاسازی ماهی قرمز را در رودخانه بالیقلو یا شورابیل و سایر رودخانه ها رهاسازی خودداری کنند.

صدیف بدری اظهار کرد: با توجه به انتقال بیماری‌های مختلف از طریق ماهیان قرمز و احتمال آلودگی دریاچه‌ها و رودخانه‌ها به این بیماری‌ها انتظار داریم هموطنان از رهاسازی ماهی قرمز مهاجم و غیر‌بومی در دریاچه‌ها و رودخانه‌ها به ویژه شورابیل و بالیقلو خودداری کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار