یک متخصص طب فیزیکی با بیان اینکه خانه تکانی ماراتن و مسابقه نیست، توصیه کرد: بانوان از هم اکنون کار خانه‌تکانی نوروز را با تقسیم بندی زمانی مناسب شروع کنند و در هر وعده کار بیش از 45 دقیقه کار نکنند.
کد خبر: ۱۸۱۳۹۶
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷ 15 February 2016
یک متخصص طب فیزیکی با بیان اینکه خانه تکانی ماراتن و مسابقه نیست، توصیه کرد: بانوان از هم اکنون کار خانه‌تکانی نوروز را با تقسیم بندی زمانی مناسب شروع کنند و در هر وعده کار بیش از 45 دقیقه کار نکنند.

دکتر کامبیز خاموشیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه خانه تکانی یک کار مازاد بر توان است، گفت: این سنت به عادت عرفی جامعه تبدیل شده، بطوریکه بانوان ایرانی هر سال یا هر شش ماه یکبار و یا در هرفصل اقدام به تمیزی کل خانه و وسایل آن می‌کنند و حجم کاری سنگینی را به خود تحمیل می‌کنند.

خاموشیان تصریح کرد: متاسفانه عمده زنان به تنهایی و بدون آمادگی جسمی و بدنی اقدام به خانه تکانی می‌کنند که همین امر موجب شده خانه تکانی آسیب‌های جسمی بسیاری برای آنها به دنبال داشته باشد.

این متخصص طب فیزیکی با بیان اینکه خانه تکانی برای زنان ایرانی بیشتر شبیه یک ماراتن و مسابقه انجام کارهای خانه است، گفت: بیشتر زنان ایرانی تلاش دارند تا ظرف مدت کوتاهی خانه تکانی را انجام دهند که این امر آسیب‌های بسیاری برای آنها به همراه دارد.

وی تاکید کرد: در همین راستا توصیه می‌شود بانوان ایرانی از هم اکنون که حدود یک ماه به عید نوروز مانده کار خانه تکانی را آغاز کرده و سعی کنند زمان‌بندی مناسبی برای انجام کارها داشته باشند.

خاموشیان توصیه کرد: بانوان به هیچ عنوان به تنهایی خانه تکانی نکنند و حتما از اعضای خانواده برای این کار کمک بگیرند و به طور جد از بلند کردن وسایل سنگین به تنهایی خودداری کرده و تا حد ممکن انجام کارهایی که نیاز به بالا رفتن از پله و چهارپایه دارد را به دیگران واگذار کنند.

وی توصیه کرد: افراد در هر روز 45 دقیقه خانه تکانی کنند و چنانچه تمایل به انجام کار بیشتر در یک روز دارند نهایتا دو وقت 45 دقیقه‌ای در صبح و دو وقت 45 دقیقه‌ای در بعداظهر کار کنند، زیرا با توجه به نداشتن آمادگی جسمانی برای آنها ایجاد مشکل خواهد کرد.

این متخصص طب فیزیکی با بیان اینکه بیشتر آسیب‌های خانه تکانی به خاطر انجام کارهای تکراری است، گفت: انجام کارهای تکراری موجب می‌شود تاندون‌های عضوی که بیشتر فعال است در مدت طولانی دچار آسیب شود و به همین علت توصیه می‌شود افراد از انجام کارهای تکراری در یک روز خانه تکانی اجتناب کنند. بطور مثال اگر امروز دستمال پنجره یک اتاق کشیده می‌شود دستمال کشیدن جاهای دیگر به زمان دیگر موکول شده و یا به فرد دیگری سپرده شود.

خاموشیان اظهار کرد: انجام کارهای تکراری منجر به التهاب تاندون‌ها و رباط‌ها می‌شود که شایعترین آن در زمان خانه تکانی، التهاب تاندون‌های مچ دست و آرنج است که در صورت بروز این نوع التهاب توصیه می‌شود افراد حداکثر تا سه روز عضو آسیب دیده را در آب گرم ماساژ دهند.

این متخصص طب فیزیکی شایعترین آسیب بعد از التهاب تاندون مچ دست و آرنج را در خانه تکانی، تنگی کانال عصبی مچ دست عنوان کرد و افزود: افراد بعد از انجام کار چنانچه دچار مورمور و گزگز در ناحیه مچ دست شدند حتما به پزشک مراجعه کنند، زیرا احتمال خطر تنگی کانال عصب مچ دست وجود دارد.

خاموشیان همچنین از همه افرادی که آسیب‌های قبلی مانند دیسک کمر، آرتروز و یا هر مشکل جسمی دیگری دارند خواست تا بیش از دیگران مراقب سلامتی خود باشند و از انجام کارهایی که امکان تشدید آسیب آنها را فراهم می‌کند، خودداری کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار