معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام گفت: فعالیت و تبلیغات نامزدهای انتخابات و هواداران آنها در فضای مجازی رصد می شود تا از بروز تخلفات احتمالی جلوگیری شود.
کد خبر: ۱۸۱۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶ 15 February 2016
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام گفت: فعالیت و تبلیغات نامزدهای انتخابات و هواداران آنها در فضای مجازی رصد می شود تا از بروز تخلفات احتمالی جلوگیری شود.

به گزارش تابناک ایلام؛جعفر داراب خانی اظهار کرد: هرگونه بکارگیری متون، کلیپ های صوتی و تصویری که حاوی مطالب توهین آمیز، افترا، نشر اکاذیب، سیاه نمایی، اقدام علیه امنیت کشور باشد تحت عنوان پرونده های قضایی می تواند ایجاد مسئولیت کیفری برای تهیه کننده و منتشر کننده کند.
معاون دادگستری ایلام افزود: برخی اوقات افراد در شبکه های مجازی بدون آنکه یک متن را بطور دقیق مطالعه کنند، اقدام به انتشار آن می کنند که این می تواند جز عناوین مجرمانه قرار گیرد.
داراب خانی از برنامه ریزی این معاونت برای رصد فعالیت های انتخاباتی در شبکه های مجازی و دعوت از مدیران گروه ها برای بیان خطوط قرمز و بیان مسئولیت های کیفری به آنان خبر داد.
وی در خصوص فعالیت نامزدها در فضای مجازی یادآور شد: در ماده 56 قانون انتخابات زمان تبلیغات مشخص شده که هشت روز قبل از رای گیری آغاز و تا 24 ساعت قبل از رای گیری متوقف می شود.
داراب خانی افزود: هر اقدامی که در فضای حقیقی جرم تلقی شود انجام آن در فضای مجازی نیز تفاوتی نمی کند و جز عناوین مجرمانه شمرده می شود.
معاون دادگستری ایلام تاکید کرد: قانون جرائم رایانه ای نیز وظیفه را برای قانون گذاران و مجریان مشخص کرده و هرگونه فعالیت داخل در آن بستر چه از سوی نامزد و هر شخص عادی یا مسئول باشد در واقع رفتار مجرمانه باشد باعث مسئولیت کیفری می شود.
وی اظهار کرد: تاکنون تخلف خاصی از سوی نامزدها و هواداران آنها گزارش نشده و تنها در یک مورد شخصی در شیشه عقب خودرو اقدام به نوشتن عناوین تبلیغاتی کرده بود که تذکرات لازم داده شد، همچنین در این مدت استفاده از امکانات دولتی توسط مدیران اجرایی رصد شد که گزارشی مبنی بر تخلف دریافت نشده است.
به گفته معاون پیشگیری دادگستری استان ایلام، وظایف مجریان و ناظران انتخابات به صراحت در قانون مشخص شده اما قوه قضاییه یکسری وظایف دارد.
وی افزود: از جمله این وظایف اینکه در اصل 156 قانون اساسی یکی از وظایف پیشگیری از وقوع جرم است ضمن اینکه در ماده 67 قانون انتخابات نیز یکی از وظایف مشخص دستگاه قضا علاوه بر رسیدگی به پرونده ها و جرائم انتخاباتی، انجام اقدامات شایسته برای پیشگیری از وقوع جرم است.
داراب خانی تاکید کرد: شهریورماه امسال بخشنامه ای از سوی رئیس قوه قضاییه خطاب به روسای کل دادگستری استان ها صادر شد که در آن بر تشکیل ستاد مرکزی استانی و شهرستانی برای پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی تاکید شده است.
دبیر ستاد پیشگیری از وقوع جرم ایلام یادآور شد: یکی از مهم ترین وظایف ستادهای پیشگیری ترویج قانون مداری، توجیه قوانین و مقررات و ارتقای آگاهی های عمومی برای مجریان، ناظران، داوطلبان و هواداران آنها با رویکرد مشارکت حداکثری و ایجاد زمینه ای برای امنیت بیشتر فرآیند انتخابات است.
داراب خانی گفت: پس از ابلاغ این بخشنامه، تاکنون 20 نشست در مرکز استان و شهرستان ها با حضور مسئولان دادگستری ها، دادستان ها، مسئولان دفاتر نظارت، رئیس ستاد انتخابات استان، استاندار و نمایندگان دستگاه های اجرایی، انتظامی و امنیتی برگزار شده که ره آورد این جلسات 83 مصوبه با محوریت انتخابات بوده است.
وی اضافه کرد: تعیین شعبه ویژه رسیدگی به جرائم انتخاباتی از مصوبات این ستاد بود که در دادسراهای هر شهرستان تابعه این استان شعب تحقیق مشخص و در دادگاه های جزائی نیز شعب 101 دادگاه کیفری جزایی مسئولیت رسیدگی به این قبیل پرونده ها را دارند.
معاون اجتماعی دادگستری ایلام افزود: در راستای آگاهی افزایی و اطلاع رسانی هر شب از طریق رسانه استانی برنامه های با عنوان میزان با حضور کارشناسان اجرا می شود که در این برنامه ها ضمن معرفی جرائم و تخلفات انتخاباتی تلاش می شود سطح آگاهی های عمومی مردم نسبت به مقوله انتخابات بالا رود.
داراب خانی همچنین از برگزاری دوره آموزشی برای اصحاب قلم و مطبوعات در روز جاری خبر داد که در این دوره حدود فعالیت رسانه ها و سایت های خبری تا جایی که منتج به بروز جرم نشود، از سوی قضات و کارشناسان قضایی برای شرکت کنندگان توضیح داده می شود./ف
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار