خرم در واکنش به انتقادات از «بیانیه مشترک»؛
مردم از این تفاهم و نتیجه به دست آمده خوشحال‌اند و انتظار دارند که به زودی شاهد آثار آن وضعیت اقتصادی کشور و البته سیاست داخلی نیز باشند با این حال برخی هنوز بر طبل دلواپسی‌ می‌کوبند و گویا با نزدیک شدن به حصول نتیجه منافع خود را در خطر دیده‌اند.
کد خبر: ۱۸۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱ 04 April 2015
سیاست خارجی دولت یازدهم و تلاش بی‌وقفه تیم دیپلماسی آن بعد از یک سال ونیم به ثمر نشست و تعطیلات نوروزی با خبری خوش پایان یافت. پرونده ایی که سالهاست برای کشور مشکل ساز شده در آستانه حل و فصل قرار دارد و با اعضای ۱+۵ در مسایل اساسی همچون لغو تحریم، غنی سازی و... به تفاهم رسیدیم. 

مردم از این تفاهم و نتیجه به دست آمده خوشحال‌اند و انتظار دارند که به زودی شاهد آثار آن وضعیت اقتصادی کشور و البته سیاست داخلی نیز باشند با این حال برخی هنوز بر طبل دلواپسی‌ می‌کوبند و گویا با نزدیک شدن به حصول نتیجه منافع خود را در خطر دیده‌اند. 

علی خرم کار‌شناس مسایل بین الملل در گفت‌و‌گو با تابناک منتقدان این بیانیه مشترک را مسببان شرایط دشواری که در آن قرارداشتیم دانست. 

وی با تاکید بر ضرورت توجه به وضعیتی که در آن قرار داشتیم، اظهار کرد: ما از سال ۸۴ تا ۹۲ داوطلبانه به شورای امنیت رفتیم. یعنی در حالی که مقصر خودمان بودیم این قطار پرونده هسته ایی را به شورای امنیت برده، ۵ قطعنامه گرفتیم و هر بار با تمسخر سبب شدیم که قطعنامه بعدی تند‌تر و شدید‌تر شود. 

این کار‌شناس مسایل بین الملل افزود: اکنون شاهدیم‌‌ همان کسانی که در دولتهای نهم و دهم سادانگارانه این مسیر را دنبال می‌کردند در خصوص تفاهم اخیر انتقاد می‌کنند. به اعتقاد من این عده چنین حقی ندارند زیرا خودشان مسئول ایجاد آن شرایط دشوار هستند. 

به گفته وی اکنون که دولت در تلاش است تا خرابکاری‌های دوران قبل را جبران کند نباید به این شکل مانع تراشی کرد. 

خرم همچنین نتایج به دست آمده در دور آخر مذاکرات هسته ایی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: باید خدارا شاکر باشیم که اکنون بدون هیچ تحقیر و توهینی صنعت هسته ایی را حفظ کرده و حتی می‌توانیم شریک کشورهای دارای این صنعت باشیم. 

وی با تاکید بر اینکه‌شان ایران در این حوزه از قبل نیز بالا‌تر رفته است، گفت: ما بعد از اتمام دوران ده ساله راستی آزمایی می‌توانیم با همکاری کشورهای دیگر در صنعت هسته ایی پیشرفت کنیم و انتقاداتی که تندرو‌ها مطرح می‌کنند از بی‌اطلاعی و بی‌انصافی ناشی می‌شود. 

خرم با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در خصوص حرام بودن استفاده از سلاح هسته ایی فتوا داده‌اند، گفت: هیچ ایرادی ندارد که اجازه دهیم در یک دوره زمانی ده ساله نسبت به این موضع ایران اطمینان حاصل شود. این دوره راستی آزمایی برای ما ده سال است در حالی که برای کاندا و ژاپن هجده سال تعیین شده بود لذا اگر مسیر تعامل با جهان را انتخاب کنیم در کمتر از این مدت نیز می‌توانیم نظر مثبت جهان را جلب کنیم. 

این کار‌شناس مسایل بین الملل خاطر نشان کرد: تندروهای داخلی در تلاش هستند که کسی به یاد نیاورد مسئول شرایط دشوار کشور چه کسانی هستند؛ به نظر مقام معظم رهبری که هم درجریان روند مذاکرات بوده‌اند و هم در ایام نوروز بر ضرورت همدلی و همکاری تاکید کرده‌اند نیز احترام نمی‌گذارند. 

وی با تاکید بر اینکه انتقادات بی‌اساس نوعی آب به آسیاب دشمن ریختن است، گفت: اکنون زمان این حرف‌ها نیست و باید با همدلی وهمکاری سه ماه آتی را پشت سر گذاشته و به توافق جامع دست یابیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار