همایش ملی معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی در شیراز
نخستین همایش ملی معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی، چهارشنبه، 28 بهمن به همت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس در شیراز آغاز به‌کار کرد.سخنرانان این همایش سخنان جالب و گاه خلاف نظر یکدیگر داشتند.از اشاره به معماری مناسب ایران باستان تا نظرهای مخالف در خصوص هویتی بودن معماری.
کد خبر: ۱۸۳۱۴۲
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۷ 17 February 2016
نخستین همایش ملی معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی، چهارشنبه، 28 بهمن به همت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس در شیراز آغاز به‌کار کرد.

به گزارش تابناک فارس: سخنرانان این همایش عبارت بودند از امام جمعه شیراز،شهردار شیراز،رئیس شورای شهر تهران و رئیس سازمان نظام مهندسی.

سخنرانان این همایش سخنان جالب و گاه خلاف نظر یکدیگر داشتند.از اشاره به معماری مناسب ایران باستان تا نظرهای مخالف در خصوص هویتی بودن معماری.

برپایی نمایشگاه کتاب، نمایشگاه 40 پوستر تهیه شده از مقالات ارائه شده، نمایشگاه عکس شیراز قدیم و نمایشگاه توانمندی‌های فنی و مهندسی شهرداری شیراز از برنامه‌های جنبی این همایش است.

مقاومت بنا را از آرامگاه کوروش یاد بگیرید/راه تنفس شیراز بسته است
آیت الله ایمانی؛امام جمعه شیراز با بیان اینکه خانه باید دارای معماری و مهندسی مناسبی باشد تا از امنیت لازم برخوردار باشد، دور بودن خانه از آلودگی‌های ظاهری و اخلاقی را مورد تاکید قرار داد و گفت: برای احداث خانه امن ابتدا باید زمین و محل آن ارزیابی شود. یکی از مشکلات عمده آسیب دیدن خانه از زلزله و سیل و تخریب است. اگر ما زمین و فضای زندگی را به‌خوبی ارزیابی و معماری کرده بودیم، حتی با آمدن زلزله دچار آسیب نمی‌شدیم.
ایمانی به لزوم توجه داشتن به پایداری بناهایی مانند آرامگاه کورش و آسیب ندیدن آن بر اثر زلزله، گفت: آن زمان، زمین را به‌خوبی شناسایی کرده و بعد اقدام به ساخت و ساز کرده‌اند.
وی با بیان اینکه شیراز هشت سال بعد از وفات پیامبر، شکل گرفته و احداث شده است، گفت: مردم استخر که یکی از شهرهای بزرگ آن زمان بود، هشت سال بعد از وفات پیامبر، مسلمان شدند و با توجه به حضور موبدان در آن شهر، دشت شیراز را برای زندگی انتخاب کردند.
ایمانی با یادآوری اینکه در یکسال گذشته روزهای آلودگی هوای شیراز به عدد 2 هم نرسید،‌ گفت: امروز اما بدون مطالعه کار می‌کنیم، امروز ریه شهر شیراز را گرفته‌ایم و می‌خواهیم شیراز بزرگ و خوب باشد. باد بهشت شیراز از کدام سمت به این شهر می‌وزید؟ اکنون راه تنفس شهر را داریم می‌بندیم، بعد از سی چهل سال می‌بینیم چه خواهد شد!

معماری کنونی ایران تقلیدی از اسکاندیناوی 100 سال پیش است
شهردار شیراز با بیان اینکه اگر این همایش بتواند جواب بعضی از این سئوالات را بدهد به اهدافش دست پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: اینکه شهر اسلامی چه شهری است، اقتصاد شهر اسلامی چگونه است، شهر شیعه چه الگویی دارد، آیا فقط مسجد، حسینه و سقاخانه نشانه شهر شیعه است؟ تنها بخشی از سئوالاتی است که باید برای آنها پاسخ داشت.
پاک‌فطرت گفت: باید بپرسیم که آیا شهر اسلامی فقط با ساخت کالبد شهر شکل می‌گیرد، فضای فکری انسان‌ها و رعایت قوانین و مقررات و اصول اخلاقی انسانی در ساخت شهر اسلامی چقدر نقش دارد و ما تا چه اندازه به این اصول اعتقاد داریم؟
شهردار شیراز با بیان اینکه طرح‌های جامع و تفصیلی ما از کشورهای اسکاندیناوی گرفته شده است، گفت: این طرح‌ها مربوط به سال‌های 1910 میلادی است حال آنکه در آن کشورها هر سال رو به تکامل رفته و ما دنباله‌روی آن کشورها بوده‌ایم.

معماری هویت است/معماری شهرهای ایران حقارت انگیز است
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه معماری شهرهای ما نه پیرو سنت است و نه به‌درستی مدرنیسم را می‌شناسد، گفت: آنچه در شهرهای ما از غرب تقلید می‌شود تحقیر معماری مدرن است.
مهدی چمران پیش از ظهر امروز در همایش ملی معماری ایرانی-اسلامی اظهار داشت: سبک زندگی ما متأثر از معماری ما است و حتی بسیاری از مسائل جزئی زندگی ما از معماری تأثیر می‌پذیرد.
وی افزود: معماری هر کشوری هویت آن کشور را نشان می‌دهد و در همین راستا باید آموزش صحیحی در رشته‌های هنری و معماری داشته باشیم تا بتوانیم در جهان معماری تأثیرگذار باشیم.
وی اضافه کرد: معماری ما از نظر شرایط اقتصادی ما مناسب نیست، استحکام و ماندگاری ندارد و عمر مفید ساختمان‌های ما کوتاه است و برخی از ما گمان می‌کنیم حجم بالای کارهای عمرانی نشانه پیشرفت است درحالی‌که از نظر علم بودجه‌بندی اعتبارات عمرانی باید سقف داشته باشد تا خدمات دیگر کاهش نیابد و به همین دلیل است که در راستای حفظ ثروت‌های ملی باید در امور عمرانی، سازه‌های ما ماندگاری و استحکام داشته باشد.
این مسئول تصریح کرد: در شرایط اقلیمی ما ساختمان‌هایی کاملاً شیشه‌ای داریم یا نمای آن را با کامپوزیت پوشانده‌اند، وارد منزلی می‌شوی که درب باز می‌شود تا اندرون و همه‌ چیز دیده می‌شود و این‌ها همه ناصحیح است چنانکه رومی‌ها از معماری ایرانی و اسلامی گنبد را فرا گرفتند و ما امروز در تبلیغات خود معماری رومی را به‌عنوان افتخار ذکر می‌کنیم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: معماری ایرانی اسلامی ما دارای محتوا و مبانی است و باید روح و مبانی این معماری را با فناوری روز ترکیب کرده و ارتقا دهیم تا به سبک معماری ایرانی-اسلامی دست پیدا کنیم و فکر و ایده تنها منظر و ظاهر نیست که به قوس و گنبد و طرح‌های اسلیمی اکتفا کنیم بلکه باید این روح در قالبی نوین و برگرفته از اندیشه استوار شود.

معماری هویت نیست/نیازی به پرداخت به معماری قدیمی نیست
رئیس سازمان نظام‌ مهندسی کشور گفت: من هنوز مفهومی به‌عنوان معماری ایرانی پیدا نکرده‌ام و اعتقاد دارم معماری اقلیمی است.
اکبر ترکان پیش از ظهر امروز در همایش ملی معماری ایرانی-اسلامی اظهار داشت: معماری با اقلیم رابطه مستقیم دارد و بر اساس میزان ارتفاع از دریا، خشکی و رطوبت، بارش و ... شکل می‌گیرد.
وی افزود: شکل‌گیری یک روستا در گیلان و مازندران با ایران مرکزی متفاوت است که در ایران مرکزی به سبب نوع زندگی مردم قلعه و برج و بارو ساخته شده اما در گیلان و مازندران این سبک نیست.
رئیس شورای مرکزی نظام‌مهندسی عنوان کرد: معماری اقلیمی است و هویت ملی نمی‌تواند معماری داشته باشد بلکه شاید بتوان یک مشترکاتی پیدا کرد که ما نیز آن را بیاموزیم اما واضح است که در ایران هر قسمت و منطقه متناسب با اقلیم و بوم معماری مختص خود را دارد.
مشاور رئیس‌جمهور بیان کرد: گاهی اوقات برای این‌که علاقه داریم معماری اسلامی را هویت ببخشیم تکرار تم‌های صفوی را دنبال می‌کنیم که نوعی زیاده‌روی است چون در عصر صفویه که فولاد نبوده نیروها و تنش‌ها را تبدیل به تنش‌های فشاری می‌کرده و برای پوشاندن دهانه از قوس استفاده می‌کردند که این قوس، ایرانی یا رومی است و این ناشی از فناوری آن زمان بوده است که هنوز فولاد نداشته و حتی پل که می‌ساخته‌اند نیز این کار را برای تبدیل تنش نیروی کششی به تنش فشاری انجام می‌داده‌اند.
وی بیان کرد: تعداد ستون‌ها، فاصله ستون‌ها و شکل‌گیری آن بر اساس فناوری است و حالا که فولاد آمده و پیش تنیده و پس تنیده معنا پیدا کرده پرداختن به قوس صفویه معنا ندارد چنانکه حتی در برخی جاها ساختمان خوبی ساخته‌ایم اما پوسته صفوی بر تن آن کرده‌ایم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار