نماینده مجلس:پول های کثیف در حال خرج شدن است
تابناک تهران- مقام معظم رهبری چندی انتخابات را حق الناس عنوان کردند که غیر از رای و مساله صلاحیت ها باید سلامت مالی و اخلاقی انتخابات را نیز بخشی از این حق الناس نامید.
کد خبر: ۱۸۳۸۱۶
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸ 19 February 2016
پیش از لایحه شفاف سازی هزینه‌های انتخابات، قانونی برای این منظور وجود داشت. و این لایحه فقط این قانون را شرح و بسط می‌دهد. ما این قانون را در زمان اصلاح قانون انتخابات به تصویب رساندیم که بنابر اهمیت آن شورای نگهبان ایرادی به آن نگرفت. از روز پنج شنبه تبلغات قانونی انتخابات آغاز شده است و از این نظر بار دیگر هشدارها پیرامون ورود «پول کثیف» به انتخابات نیز شروع شده است.

هرچند قانون بعد از انقلاب اسلامی شرایط و نحوه تبلیغات را در قانون مشخص و تعریف کرده است اما در اواخر سال گذشته هشدار رحمانی فضلی وزیر کشور برای جلوگیری از ورود«پول کثیف» به انتخابات سبب شد تا بار دیگر مجلس دست به کرا شود و با تصویب دو فوریتی دیگری در این خصوص حتی الامکان ورود چنین پول هایی را که به گفته وزیر کشور از قبل فروش مواد مخدر وارد می شود را بگیرند.

مقام معظم رهبری چندی انتخابات را حق الناس عنوان کردند که غیر از رای و مساله صلاحیت ها باید سلامت مالی و اخلاقی انتخابات را نیز بخشی از این حق الناس نامید.

« پول کثیف»؛ اصطلاحی بود که وزیر کشور درهمایش سراسری روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر از آن سخن گفت. او در جمع روسای پلیس مواد مخدر از گردش 10 میلیاردی مواد مخدرگفت:«نابرابری‌ها، شکاف‌ها، تبعیض‌ها، اعمال‌نظر‌ها واعمالقدرت‌هایبخشیاز لطمات این پول‌های کثیف وارد شده و شاید حتی در بحث‌های انتخاباتی وتصمیم‌سازی‌ها نیز وارد شوند.» و این همه سخنان او نبود:«وقتی این پول‌های کثیف وارد فضای انتخاباتی می‌شود، وارد فضای قدرت هم خواهد شد و وقتی واردفضایقدرتشود، کنترلشمشکلخواهدشد. اگراین پول‌های کثیف درمسیرانتقال قدرت درحوزه سیاسی قراربگیردکه قرارمی‌گیرد وفردی کاندیداشود، شاهد مشکلات جبران ناپذیری خواهیم بود».

همین سخنان کافی بود تا روز بعد رسانه‌ها سخنان وی را تیتر و نمایندگان وی را به بهارستان بخوانند.رحمانی فضلی هنگامی از پول‌های کثیف و ورود آن به انتخابات و فضای سیاسی سخن گفت که محمدرضا رحیمی معاون اول رییس دولت دهم راهی زندان شده بود. رحیمی به فساد مالی متهم بود. پولی را از فردی بی نام و نشان دریافتو به گفته خود بین برخی از نامزدهای انتخابات مجلس توزیع کرده بود.معاون اول سابق در نامه افشاگرانه خود خطاب به رییس دولت دهم که بیشتر شبیه اعتراف نامه بود، از پولی سخن گفت که از فردی به نام (جیم . الف) دریافت کرده و در اختیار برخی کاندیداها قرار داده بود.

سخنان فضلی و نامه رحیمی مانند شوک به فضای سیاسی بود. وزیر کشور توسط مجلسی‌ها به خانه ملت فراخوانده شد تا در خصوص سخنانش توضیح و مدرک ارایه دهد. بهارستانی‌ها از وزیر کشور خواستند که لیستی بدهد تا مشخص شود پول‌هایی که وی آن‌ها را کثیف خوانده چگونه وارد شده و به چه کسانی داده شد. بهارستانی‌ها از وی مدرک می‌خواستند. رحمانی به مجلس رفت و گفت که سخنانش توسط رسانه‌ها «بد» منتشر شده و فقط به دادن هشداری در این خصوص که مواظب ورود این پول‌ها به سیاست باشیم، بسنده کرد.

قائله پایان نیافت. روز بعد برخی رسانه‌ها سخنان او را«عذر خواهی» قلمداد کردند و به نقل از وی نوشتند: «وزیر کشور عذرخواهی کرد»!

پس از آن، وزارت کشور اطلاعیه ای 7 بندی صادر کرد و در بند نهایی آن نوشت:«ورود این مفهوم به ادبیات سیاسی و فرهنگ عمومی از سوی وزیر کشور و تاثیر آن بر افزایش آگاهی عمومی، انشاالله موجب آثار مبارک در کنش‌های سیاسی، اجتماعی و فرآیندهای انتقال قدرت خواهد بود و مردم به عنوان ناظران اصلی و صاحبان انقلاب اجازه به فرد و افرادی نخواهند داد که با این منابع نامشروع قصد تاثیرگذاری در حوزه‌های مهم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند.» قائله خاتمه یافت.

در ابتدای سال جدید لایحه بر آن شد تا لایحه «شفافیت هزینه‌های انتخابات» را به تصویب برساند تا قانون قبلی مربوط به هزینه‌های انتخابات که در اصلاحیه قانون قبلی بود را شرح و بسط دهد. این لایحه ازدوجهت قابل توجه بود، اول این که قانون قبلی را شفاف توضیح می‌دهد. دوم این که می‌توان با تکیه بر این لایحه به درستی هر تخلف در این حوزه را پیگیری و به ان رسیدگی کرد. در صورت تصویب این لایحه و امکان اجرای آن در انتخابات اسفندماه زمزمه های پیرامون سلامت انتخابات نیز کاهش می‌یابد.

امیر عباس سلطانی، نماینده بروجن و سخنگوی کمیته بررسی پرونده بابک زنجانی در گفت و گو با تابناک در این باره می گوید: پول های کثیف وارد انتخابات شده و کاندیداها در حال خرج کردن آن هستند؛طرح و لوایحی مانند شفاف سازی انتخابات پشیزی ارزش ندارد و این قوانین فقط کاغذی هستند.

وی در ادامه بیان کرد: نمایندگان در مجلس ساعت ها از بیت المال استفاده و وقت تلف می کنند و لایحه تصویب می کند اما نه اجرا می شود نه بر اجرای ان نظارت.در جایی می بینیم که یک کاندیدای انتخابات یک ژیان ندارد اما در زمان تبلیغات میلیون ها تومان پول خرج می کند، این پول از کجا در اختیار وی قرار داده شده است؟ یا خود کاندیدا هزینه نمی کند تا دستنش اصطلاحا آلوده نشود نزدیکانش آن را هزینه می کنند.

سلطانی در پایان می گوید: این که مقام معظم رهبری در خصوص حق الناس صحبت کردند دقیقا این بخش نیز حق الناس اسیت اما به راحتی پایمال می شود و کسی هم بر ان نظارت نمی کند.


منبع: تابناک
برچسب ها: پول کثیف ، حق الناس ، مجلس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار