معاون سیاسی سپاه نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه گفت: موضوع پرونده هسته ای بسیار مهم است که لازمه این امر همراهی یک مجلس کارآمد و باسواد و آگاه به مسائل سیاسی و اقتصادی است لذا نماینده ای که می خواهد وارد مجلس شود باید در تراز فهم ابعاد مختلف برجام باشد.
کد خبر: ۱۸۶۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲ 24 February 2016
معاون سیاسی سپاه نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه گفت: موضوع پرونده هسته ای بسیار مهم است که لازمه این امر همراهی یک مجلس کارآمد و باسواد و آگاه به مسائل سیاسی و اقتصادی است لذا نماینده ای که می خواهد وارد مجلس شود باید در تراز برجام باشد.

در آستانه دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری خبرنگار ایرنا روز چهارشنبه با باقرعبدالرضایی معاون سیاسی سپاه نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه مصاحبه مفصلی انجام داده که ماحصل آن بدین شرح است:
عبدالرضایی در خصوص اهمیت انتخابات در اندیشه های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری گفت: مجلس شورای اسلامی یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است؛ در اوائل انقلاب بخشی از نظریه پردازان اعتقادی به رای مردم نداشتند، قائل به داشتن یک حکومت اسلامی به شیوه خلافت بودند ضمن اینکه نظرشان بر عنوان حکومت اسلامی به جای جمهوری اسلامی به لحاظ مفهومی بود؛ اما امام راحل این موضوع را نپذیرفتند.

وی افزود: وقتی اسناد اوائل انقلاب را بررسی می کنیم به این نتیجه می رسیم که تشکیل مجلس و رجوع به آراء مردم به عنوان موضوع مقبولیت در هم پوشانی با مشروعیت انقلاب، دیدگاه های امام را تشکیل می داده است.

عبدالرضایی گفت: اگر امروز به متون و اندیشه های سیاسی نگاه شود در اغلب موارد نگاه عمودی به مساله انقلاب دارند یعنی قائل به حضور طبقه نخبگان جامعه که در راس احزاب قرار دارند و یا گروه های دانشجویی که جنبش از درون آنها شکل می گیرد هستند؛ اما امام دیدگاه افقی به قضایای سیاسی داشتند و قائل به حضور همه اقشار و طبقات جامعه و اصناف بودند؛ اندیشه های سیاسی امام ریشه در مسائل اعتقادی و اخلاق سیاسی است و از دیدگاه امام، مجلس شورای اسلامی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

وی بیان داشت: همچنین اهمیت مجلس شورای اسلامی در اندیشه های مقام معظم رهبری نیز وجود دارد؛ ایشان می فرمایند: مجلس شورای اسلامی حساس ترین بعدی است که نظام اسلامی ایران از آن به سمت اهدافش عبور می کند؛ اگر بخواهیم اهمیت مشارکت و حضور مردم در انتخابات را تبیین کنیم مهمترین منابع ما رجوع به اندیشه های سیاسی امام راحل و مقام معظم رهبری است.

وی اضافه کرد: امام خمینی می فرمایند: من هم باید رای بدهم، همه باید رای بدهند این یک تکلیف الهی است؛ همچنین می فرمایند: ما مکلفیم در امور سیاسی دخالت کنیم مکلفیم شرعا، همانطور که حضرت امیر(ع) می کرد.

* نماینده ای که می خواهد وارد مجلس بشود باید در تراز برجام باشد

معاون سیاسی سپاه نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه در خصوص اهمیت مجلس از منظر مسائل منطقه ای و بین المللی گفت: نمایندگان آینده ما سوای از نگاه حزبی و گروهی باید بتوانند مسائل منطقه را به درستی تحلیل کنند؛ اینکه مقام معظم رهبری می فرمایند: اگر در خیلی از قضایای سیاسی بروز حرکت نمی کردیم امروز در کرمانشاه باید با تکفیری ها می جنگیدیم نکته بسیار مهمی است؛ لذا به لحاظ تهدید تکفیری ها برای نظام اسلامی، مجلس آینده باید نسبت به تحولات منطقه آگاه و حساس باشد.

وی افزود: مجلس سازمانی است که به لحاظ پاره ای از اختیاراتش در برخی موارد بر سایر قوا هم اشراف دارد و این اهمیت مجلس را نشان می دهد؛ به لحاظ همگرایی با سیاست های منطقه ای و بین المللی بخصوص با گروه 1+5 انتخابات مجلس دهم بسیار مهم و راهبردی است.

عبدالرضایی بیان داشت: امروز در مساله برجام به نقطه مشترکی رسیدیم که نقطه مشترک مسئولان نظام جمهوری اسلامی بخصوص مقام معظم رهبری با اشرافیت بر موضوع است، مجلس آینده باید بتواند مساله برجام را در بعد خارجی و داخلی به سرانجام برساند؛ نمایندگان می توانند با ارائه نظر و مشورت و بوجود آوردن ایده های نو و مطالعه و اشرافی که به لحاظ فنی و به لحاظ متن و محتوا به موضوع پرونده هسته ای دارند می توانند پیگیر حقوق ملت ایران باشند.

این مقام مسئول اظهار داشت: تا 10 سال آینده ما باید بتوانیم غنی سازی را در سطح گسترده شروع کنیم این 15 هزار سانتریفیوژی که ما الان کنار گذاشتیم و در نطنز فقط پنج هزار و 60 و در سایت فردو نزدیک به یک هزار سانتریفیوژ داریم که باید تا 10 سال آینده بروز شده با ایده های جدید بتوانیم یک مسیر تازه ای را در موضوع هسته ای داشته باشیم.

وی با بیان اینکه موضوع پرونده هسته ای بسیار مهم است گفت: امروز اگر به راکتور آب سنگین نگاه کنیم ظرفیت 40 هزار مگاوات آن را می خواهیم تبدیل کنیم به 20 هزار مگاوات که لازمه این امر همراهی یک مجلس کارآمد و باسواد و آگاه به مسائل سیاسی و اقتصادی است؛ آیا ما به این موضوع فکر کرده ایم که نماینده ای که می خواهد وارد مجلس شود باید در تراز برجام باشد یا نه؟
وی افزود: مساله دیگر برجام، پول هایی است که وارد کشور می شود، لذا نماینده مجلس دهم باید با اشراف بر مسائل اقتصادی و سیاستهای پولی انقباضی و انبساطی بتواند به مجموعه دولت کارآمد در زمینه سرمایه گذاری در جهت آموزه های اسلامی کمک کند، این پولها اگر در جهت اقتصاد مقاومتی هزینه نشود می تواند برای جامعه ما آسیب زا باشد.

* نماینده مجلس باید تلاش کند، ایده بدهد و وقتش در اختیار مجلس باشد

معاون سیاسی سپاه نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه در خصوص ویژگی های یک نماینده اصلح گفت: ما امروز مشکلی که در جامعه داریم این است که رای ها براساس نگاه قبیله ای است و بعضا نماینده ای ممکن است انتخاب شود که در تراز مجلس و مردم فهیم و قدرشناس کرمانشاه نیست؛ لذا لازم است بخش نخبه، کارآمد و آگاه جامعه سایر افراد با نفوذ را با خودشان همراه کنند.

عبدالرضایی افزود: اگر یک جایی واقعا یک فرد باسواد و آگاه از مسائل سیاسی و فرهنگی داریم و امکان دارد جزو جریان و گروه سیاسی ما هم نباشد ولی وقتی منفعت این فرد به جامعه می رسد ما باید از نظرات شخصی خودمان بگذریم.

وی اظهار داشت: ما امروز سطح قابل توجهی از بیکاری در استان داریم؛ نماینده ما در مجلس باید این قابلیت را داشته باشد که بتوانند مبتنی بر سیاست های اصل 44 قانون اساسی و برنامه های ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی از لحاظ قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون در صحبت هایی که در صحن علنی مجلس بیان می کند با ارائه طرح های تحقیقی و ایده های نویی که دارد در تصویب قوانین و هدایت سرمایه به منطقه برای ایجاد اشتغال و رفع مشکل بیکاری تاثیرگذار باشد.

وی افزود: بنابراین نماینده مجلس باید تلاش کند، ایده بدهد و وقتش در اختیار مجلس باشد؛ نماینده هایی که امروز می آیند و در مراسم ترحیم و فاتحه خوانی شرکت می کنند و وقت مجلس را می گیرند جایگاهشان آنجا نیست بلکه مردم علاقه مندند که آنها را در صحن مجلس به عنوان سخنگوی خود با ارائه ایده ها و طرح های پژوهشی و تحقیقاتی نو ببینند.

عبدالرضایی گفت: نماینده اصلح باید معتقد و وفادار به نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد؛ همچنین ساده زیست باشد، کسی که با فرهنگ ساده زیستی تربیت شده باشد مانند مقام معظم رهبری هیچگاه این خصوصیت از او جدا نمی شود و این ویژگی باعث می شود تا فاصله ای ایجاد نشود بین نماینده و مردمی که از لحاظ اقتصادی در سطح و دهک های پایین جامعه هستند.

این مقام مسئول بیان داشت: همچنین نماینده باید تعهد و تخصص را توامان داشته باشد و نیز باید شجاعت داشته باشد چون صحن مجلس سطح قابل توجهی از حضور نخبگان است لذا به محض اینکه حرف بزند معلوم می شود این شخص کاربلد است یا نه لذا باید دیگر نماینده ها و هیات رئیسه مجلس برای صحبت ها و نظرات این شخص اهمیت قائل بشوند.

وی اظهار داشت: نماینده باید دارای طرح و ایده باشد و شجاعت ارائه این ایده در صحن مجلس را داشته باشد؛ اگر نظری داشت و نتوانست ارائه دهد خوب این شخص به چه دردی می خورد؛ نماینده باید امانتدار و برخوردار از شعور سیاسی باشد؛ نماینده مجلس باید بتواند سیاست های داخلی، منطقه ای و بین المللی را تحلیل کند؛ مطابق با این سیاست ها در صحنه قانونگذاری ایده و نظر بدهد.

وی افزود: همچنین روحیه وطن پرستی و حفظ منافع کشور و دارای اخلاق سیاسی باشد؛ نماینده ای که شعور و اخلاق سیاسی دارد نباید وقت مجلس را بگیرد؛ باید بداند این وقت مردم و قانونگذاری است و صحن مجلس را به محل رقابت و درگیری گروه های سیاسی تبدیل نکند.

عبدالرضایی گفت: در موضوع کاندیدای خبرگان رهبری نیز چون مجتهد است باید پاره ای از عدالت محوری و عادل بودن در وجود او باشد؛ باید اخلاق، احکام و اعتقادات دینی را برای مردم بگوید و خودش نیز مقید باشد.

* مردم ما بهترین تحلیل گرند

این مقام مسئول در خصوص حضور حداکثری مردم در انتخابات گفت: در طول انقلاب مردم ما با وجود تحمل سختی ها همواره مشارکت گسترده ای در انتخابات داشته اند؛ اما مسائلی وجود دارد که ایجاد انگیزه می کند.

وی افزود: یکی از این موارد خود نامزدها هستند؛ کاندیداها بایستی بتوانند با اشرافیتی که بر موضوع دارند با مردم رو راست باشند و شفاف حرف بزنند؛ وقتی که خوب نگاه می کنیم بعضا در شعارهای تبلیغاتی مسائلی عنوان می شود که در حقیقت وظیفه نماینده مجلس نیست و مردم با سواد و آگاه ما این را می فهمند مردمی که به تعبیر حضرت امام بهتر از مردم حجاز در عصر رسول خدا و بهتر ازمردم کوفه وعراق در عصر امام حسن و امام حسین (ع) هستند؛ مردم ما بهترین تحلیل گرند و نامزدهای ما با صداقتشان اخلاق سیاسی را رعایت کنند.

عبدالرضایی بیان داشت: یک نماینده با ارائه برنامه و ترسیم آینده که در چه مسیر سیاسی می خواهد قانونگذاری کند؛ می تواند مشوق مردم در صحنه سیاسی باشد.

وی گفت: همچنین اگر رسانه ها و افراد بتوانند آینده ای پر از امید در جامعه ترسیم کنند و مانع از دو قطبی شدن جامعه و ایجاد یاس شوند می توانند سطح مشارکت را بالا ببرند؛ در فضای سیاسی امروز که بستر اطلاع رسانی شفاف بیشتر فراهم شده است رسانه ها می توانند جلودار مردم، پیش برنده و پیش رونده باشند؛ پیش رونده به این معنی که اول خودشان را با مبانی انقلاب اسلامی آشنا کنند؛ نقش بعدی نقش پیش برندگی به معنای ترویج، تببین و اطلاع رسانی برای همراهی و هم افزایی با همه اقشار، اصناف و گروههاست.

وی افزود: منابر ما نیز که در اختیار قشر محترم روحانیت است؛ ائمه جمعه و جماعت می توانند با تشریح مسائل، مخاطبان خودشان را به مشارکت حداکثری ترغیب کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار