استاد علوم سیاسی
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت : دوران انتخابات فرصت مناسبی برای تعمیق آگاهی های مردم در زمینه های مختلف است و جریان های سیاسی نباید از این فرصت سو استفاده کنند.
کد خبر: ۱۸۷۰۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲ 24 February 2016

به گزارش تابناک مازندران، سید رحیم ابوالحسنی  افزود : دوره انتخابات در کشور فرصتی است که هم نامزدها و هم اندیشمندان جامعه باید به وظیفه خود برای ارتقای آگاهی های جامعه عمل کنند زیرا جامعه در این دوره زمانی برای اخذ اطلاعات آمادگی دارد.


وی تلاش برای ایجاد شور و نشاط انتخاباتی را هم ضروری دانست و تاکید کرد: آنچه برای جامعه مضر است ، دادن اطلاعات غلط یا آگاهی های کاذب است که اثرات آن تا مدت ها پس از انتخابات در جامعه باقی خواهد ماند .


این استاد دانشگاه با بیان اینکه انقلاب اسلامی دو مولفه اصلی جمهوریت و اسلامیت داشت ، افزود : 
این هر دو مولفه ما را ملزم می کند اطلاعات درست به مردم بدهیم و ارائه هرگونه اطلاعات و تحلیل اشتباه و غلط به معنای خیانت به هر دو این مولفه هاست . 


وی توضیح داد : چون در طول تاریخ نبود گردش قدرت و پایداری میز سلطنت موجب می شد شاهان و قدرتمندان به دیکتاتوری کشیده شوند ، از این رو در انقلاب اسلامی ، اسلام به جمهوریت اضافه شد تا انقلاب ما به سرنوشت انقلاب هایی مانند انقلاب فرانسه دچار نشود .


استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت : اسلامیت محدود کننده افسار قدرت است و در واقع مسئولان سیاسی را کنترل می کند .


ابوالحسنی با اظهار این نکته که ساختار دمکراتیک در سال 58 در قانونی اساسی جمهوری اسلامی طراحی شد ، گفت : بر اساس این قانون ، ولایت فقیه ما دموکراتیک است چون با واسطه توسط مردم انتخاب و بر فرایند سیاسی آن نظارت می شود.


این استاد دانشگاه با بیان اینکه مشکل ما نداشتن فرهنگ دموکراسی بود، ادامه داد: قبل از انقلاب مشروطه این موضوع در ایران مطرح شد، اما به علت نداشتن فرهنگ دموکراسی، مشروطه تبدیل به دیکتاتوری رضاخان شد.


این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با تاکید براینکه فرهنگ مانند دموکراسی قابل تقلید نیست ، تصریح کرد: فرهنگ از دل جامعه برمی خیزد و تحت تاثیر ساختار اقتصادی و اجتماعی جامعه است، از این رو فرهنگ ما همان فرهنگ شرقی سنتی باقی مانده است .


ابوالحسنی جامعه ایران را در مرحله گذار سیاسی و فرهنگی توصیف کرد و گفت : آنچه که امروز به نام فرهنگ مدرنیته، جامعه مدرن و تمدن جدید در غرب به بن بست رسیده است، با عجین شدن با فرهنگ ایرانی اسلامی یک گفتمان جدیدی را شکل داده است که ضمن پذیرش مدرنیته به دنبال آن است تا اسلام ، مدرنیسم و توسعه را با هم عجین کند.


استاد علوم سیاسی افزود : علمی نگری، هویت ملی، درنظر گرفتن منافع ملی، منافع دراز مدت، آزادی و برابری از ویژگی های این گفتمان است .

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار