سمنو یکی از سین ها ی هفت سین سفره عید است که نماد خیر و برکت به شمار می رود.
کد خبر: ۱۸۷۰۴۴
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵ 24 February 2016
تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: یکی از آیین های سنتی در استان فارس پخت سمنو است و شیرازی ها به علت آب و هوای خشک و فرا رسیدن زود هنگام بهار در شهر شیراز، یک ماه به نوروز مانده شروع به پخت این غذای مقوی می کنند.
کارشناس تغذیه درباره ارزش غذایی  سمنو گفت : از مهمترین فواید سمنو  می توان به جوانه های گندم اشاره کرد که می تواند به تقویت عمومی بدن به ویژه استخوان‌ها  کمک کند.
شناور با بیان اینکه سمنو مغذی و انرژی زا است و در تنظیم حرارت بدن ،آرامش اعصاب و در برابر سرطان پوست نقش بسزایی دارد  تصریح کرد: سمنو غذای بسیار مفیدی برای زنان به ویژه زنان باردار و شیرده است .
این کارشناس تغذیه  اضافه کرد :از جمله ویتامین های این ماده  E، B،  Aو  K است که در مقابل سیستم دفاعی ایمنی بدن نقش محافظت کننده ای دارد .
کارشناس بررسی فرهنگی مردم فارس هم اظهار کرد: سمنو پزان از آداب و سنت های مردم فارس است که این آیین سال ها به صورت گسترده برگزار می شود .
ابوالقاسم فقیری ادامه داد : مراسم سمنو پزان بهانه‌ای برای جمع شدن خانواده‌ها به دور خوراکی شیرینی است که از جوانه گندم و آرد تهیه می شود و برای پخت آن از ظرف مسی استفاده می شود زیرا ظرف مسی باعث جا افتادن سمنو و خیر و برکت می شود.
وی بیان کرد : زنان شیرازی به دلیل اعتقاد خاصی که دارند در ایام بارندگی مقداری آب باران را در شیشه نگه داری می کنند و در زمان پخت برای خیساندن دانه های گندم از آن استفاده می کنند چون معتقدند سمنوی پخته شده با این آب علاوه بر داشتن برکت ،طعم و مزه بسیار مناسب و باعث پربار شدن  سفره خانواده ها می شود.
یکی از زنان خانه دار شیرازی در این خصوص گفت : تهیه سمنو کار ساده ای نیست و مهارت می خواهد و کوچک ترین غفلت باعث سوختن و ته گرفتن آن می شود .
خانم اسماعیلی ادامه داد : همه زنها دور هم جمع شده و گندم های پاک شده را در داخل چند سینی پهن و خیس می کنند، بعد از سه روز گندم ها را جدا کرده و سبز می کنند و بعد از پنج تا هشت روز دانه های گندم جوانه زده را در هاون مسی نرم می کوبند و شروع به ریختن گندم ها در داخل دیگ می کنند سپس به تدریج آرد اضافه می شود .
او توضیح داد: افراد مدوام محتویات داخل دیگ مسی را هم می زنند تا از ته گرفتن و خراب شدن سمنو جلوگیری شود بعد از پختن و جا افتادن کامل سمنو، در آن مغز بادام و گردو ریخته و سمنوی پخته شده بین افراد حاضر و همسایگان و دوستان تقسیم می شود .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار