همه چیز درباره یک انتخاب
تابناک تهران- دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هم زمان با انتخابات شوراهای اسلامی شهر و خبرگان رهبری برگزار می شود. تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی ایران در طی حیات 37 ساله خود شاهد برگزاری 10 انتخابات مجلس،چهار انتخابات خبرگان و یازده دوره ریاست جمهوری و 5 شورای شهر بوده که می توان آن را یک نقطه عطف در تاریخ نظام های دموکراتیک دانست.
کد خبر: ۱۸۷۸۴۲
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲ 26 February 2016
انتخابات در جمهوری اسلامی ایران تبلور مردم سالاری دینی محسوب می شود. اما خمینی همه چیز را به رای مردم منوط می داند. در واقع میزان رای ملت است. این که ایشان در بهشت زهرا بر ای ن که به واسطه این که «مردم او را مر خواهند» هست، تاکیدی بر این مردم سالاری ست.
انتخابات این دروه مجلس از برخی جهات قابل توجه است.

اول این که تشکیل این دوره مجلس مجلس هم زمان با اجرای برجام است. نمایندگان در این دوره موظف به نظارت دقیق بر حسن اجرای این سند ملی هستند که با تلاش 10 ساله دولت های مختلف به ثمررسید.

دوم انتخابات ریاست جمهوری یازدهم هشدار مردم به کسانی بود که از اعتماد و رای مردم سو استفاده کرده و به جای پرداختن به معیشت و امورات داخلی و خارجی کشور وقت خود و مردم را به دعواهای سیاسی می گذراندند و مجلس می تواند بار دیگر تاکید مردم بر این مهم باشد.

سوم، تحلیل گران بر این عقیده اند که این دوره مجلس شورای اسلامی به اکثریت اعتدالی ها
 بسته شد و این خواست مردم است همان طور که در انتخابات ریاست جمهوری بر آن تاکید کردند.

چهارم، تشکیل این دوره مجلس با پایان ریاست جمهوری یازدهم همزمان است و از سال آینده کشور وارد فاز ورود به انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری می شود. از این جهت این که این مجلس چگونه و با اکثریت کدام حزب و گروه سیاسی بسته می شود در رابطه و تعامل آن با دولت بسیار اثر گزار است.

انتخابات مجلس شورای اسلامی در دو نوبت 7 اسفند و اردیبهشت 95 برگزار برای انتخابت 290 نماینده مجلس برگزار می شود.

در این دوره سه ائتلاف بزرگ بر اساس دو مشی فکری اصولگرایی و اصلاح طلبی شکل گرفت.
ائتلاف بزرگ اصولگرایان،اتحاد ملت و صدای ملت.

ائتلاف بیرگ اصولگرایان مدت هاقبل با برگزاری جلسات مختلف درنهایت اندکی قبل از انتخابات با ارائه لیست سی نفره ای در تهران به نتیجه رسید اما انتشار لیست به مذاق برخی از اصولگراها خوش نیامد چرا که قرار بود بر اساس میثاق نامه ای کسانی که نامشان در لیست نبود از انتخابات انصراف دهند که برخی آن را پذیرفتند و برخی برنتافتند.

عدم حضور علی لاریجانی در ائتلاف بزرگ نیز شوک دیگری بود که سبب شد اصولگرایان علی رغم اثرات منفی این عدم حضور،آن را زیاد جدی تلقی نکنند. البته حضور برخی از چهره های اصولگرا در لیست اصلاح طلبان نیز قابل توجه است. جامعتین،پیروان،پایداری و جبهه یکتا احزابی هستند که در ائتلاف اصولگرایان حضور دارند.

ائتلاف اصلاح طلبان علی رغم این در بررسی صلاحیت ها بسیاری از نامزدهای اصلاح طلب موفق به رد شدن از فیلتر شورای نگهبان نشدند اما در نهایت بسته شد.لیست اصلاح طلبان متشکل از اعتدال گراها و اصلاح طلبان تشکیل شد وشامل احزابی چون اعتماد ملی، اتحاد ملت،بنیاد امید،کارگزاران،مردمسالاری،اعتماد ملی،اعتدال و توسعه،ندای ایرانیان احزاب اصلاح طلب و میانه روی حاضر در این لیست هستند.

فهرست دیگرکه به لیست علی مطهری و یا صدای ملت شناخته می شود در واقع برخی از اصولگراهایی را شامل می وشد که از لیست ائتلاف در خط خوردند و از انتخابات نیز انصارف ندادند. البته برخی اصلاح طلبان و اعتدالی ها نیز در این لیست حضور دارند. منتقدان معتدل دولت نیز در این لیست حاضرند.

در نهایت انتخابات امروز صحنه رویارویی احزاب سیاسی و انتخاب  و اعتماد مردم است باید دی در نهایت کدام حزب و گرئه می تواند در این رقابت پیروز میدان باشد اما در نهایت این مردم هستند که بر اساس مانیفست جمهوری اسلامی ایران انتخاب می کنند و طبق گفته حضرت امام هیچ کس حق ندارد در این انتخاب دخل و تصرفی کتد و هیچ نمی تواند مردم را مجبور به انتخابای کند.

به گفته مقام معظم رهبری انتخابات و رای مردم حق الناس است که در تمام شئون باید توسط متولیان رعایت شود. باشد که همه در این آزمون سربلند باشیم.

منبع: تابناک
برچسب ها: انتخاب ، مجلس ، امروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار