قطار سبک شهری در صورت تامین نظر شورای شهر می تواند سومین سامانه حمل و نقلی پایتخت با ظرفیت بسیار باشد.
کد خبر: ۱۸۸۶۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴ 27 February 2016
سامانه های حمل ونقلی در دهه اخیر پیشرفت معتنابهی در پایتخت داشته اند. توسعه مترو در 10 سال اخیر شامل 91 کیلومتر خطوط افتتاح شده، 60 ایستگاه متروی بهره برداری شده و حدود هزار واگن جدید بوده است.

در عین حال در بخش اتوبوس تندرو نیز از سال 86 تا سال 92، 9خط اتوبوس تندرو به بهره برداری رسیده که بار اصلی تردد در سطح شهر را بر عهده دارند. 

از طرفی موضوع تراموا در تهران از سال 92 مطرح شده و در صورت تأمین نظر شورای شهر می تواند ظرفیت تردد عمومی را به سرعت افزایش دهد اما باید مزایا و معایب آن مورد توجه قرار گیرد. 

این وسیله در تهران در شرایطی به عنوان یک سامانه حمل ونقل عمومی مطرح شده که پیش از این خطوط مترو و اتوبوس تندرو نیز ساخته شده و به بهره برداری رسیده است. 

هم اکنون بالغ بر 7میلیون نفر هر روز با مترو و اتوبوس در شهر تردد می کنند.

*ستون فقرات دوم 

مترو در کلانشهرهای جهان و کشور و در اسکلت بندی حمل ونقل عمومی نقش اصلی دارد، به گونه ای که مدیران شهری از مترو به عنوان ستون فقرات حمل ونقل عمومی یاد می کنند. 

اما بعد از مترو، حمل ونقل ریلی سبک یا همان تراموا، بعد از آن اتوبوس تندرو و در انتها نیز اتوبوس عادی قرار می گیرند. 

همچنین مینی بوس، ون، تاکسی و آژانس در رده حمل ونقل نیمه خصوصی قرار می گیرند. از نظر اقتصادی هم اکنون در اغلب سیستم های حمل ونقل عمومی نسبت درآمد به هزینه ها حدود 40درصد تا 60درصد است.

این درصدها براساس مطالعاتی است که در سیستم حمل ونقل شهرهایی مانند ونکوور، اوتاوا، بوستون و لندن به دست آمده است. به عبارتی به طور مستقیم این سیستم ها توجیه اقتصادی ندارند، اما با اخذ تمهیداتی از قبیل ساخت مجتمع های ایستگاهی می توان توجیه اقتصادی مناسب را برای آنها ایجاد کرد.

در شهری مانند تهران ارزش استراتژیک حمل ونقل عمومی به ویژه حمل ونقل ریلی بسیار بالا بوده و تأثیر آن در جلب رضایت عمومی نقش اصلی را دارد. 

در بخش تأثیرات غیرمستقیم نیز منافع بی شماری در راه اندازی و توسعه تراموا وجود دارد که شامل کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و کاهش میزان متوسط وقت تلف شده مردم در ترافیک است.

*تجربه جهانی تراموا 

تا سپتامبر سال 2012، 400سیستم تراموا در شهرهای سراسر دنیا به صورت فعال وجود داشت. این در حالی بود که حدود 60سیستم جدید نیز در دست ساخت بود و بیش از 200طرح تراموا نیز در دست مطالعه قرار داشت. 

همچنین کشورهای اروپایی با داشتن بالغ بر 170سیستم تراموای فعال و 100سیستم در دست ساخت یا طراحی دارای بیشترین تراکم این نوع سیستم در دنیا هستند. کشورهای آسیایی به ویژه آنهایی که با مشکل کمبود زمین مواجهند در این زمینه بسیار فعال شده و کشورهای خاورمیانه نیز به تازگی در این مورد کارهای زیادی انجام داده اند. 

در میان کشورهای اروپایی، فرانسه، اسپانیا و انگلستان بیشترین رشد توسعه تراموا در اروپا را دارند.

روزنامه همشهری
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار