انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان زنجان در حالی به پایان رسید که تنها یک حوزه انتخابیه نماینده خود در مجلس شورای اسلامی در مرحله نخست شناخت.
کد خبر: ۱۹۰۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲ 01 March 2016
گروه استان‌ها؛ انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان زنجان در حالی به‌پایان رسید که تنها یک حوزه انتخابیه نماینده خود در مجلس شورای اسلامی در مرحله اول بشناسد و  تکلیف چهار نماینده از پنج نماینده مردم استان زنجان در دور دوم مشخص شود.

انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان زنجان در حالی به‌پایان رسید که در اتفاقی کم‌سابقه که با توجه به فضای موجود در آرایش سیاسی و فضای حاکم بر استان، در برخی حوزه‌ها بایددردور دوم بار دیگر شاهد برگزاری انتخابات باشند.

در انتخابات روز هفتم اسفندماه از تعداد ۷۷۵ هزار و ۸۲۰ نفر واجد شرایط رأی دادن در استان زنجان، ۵۱۶ هزار و ۱۸۸ نفر در پای صندوق‌های رأی حاضر شدند.

زنجانی ها 7درصد بیشتر از میانگین کشوری در انتخابات مشارکت کردند

بر این اساس نسبت واجدین شرایط رأی دادن در استان زنجان که در انتخابات مشارکت داشتند، حدود ۶۷ درصد بوده است که این رقم در مقایسه با میزان مشارکت کشوری که حدود ۶۰ درصد اعلام‌شده، ۷ درصد بالاتر بوده است.

 حوزه انتخابیه زنجان و طارم برای نخستین بار در تاریخ این حوزه انتخابیه کسی نتوانست در دور اول حائز اکثریت آرا شود و در دور اول وارد مجلس شورای اسلامی شود

از تعداد۲۴۲ هزارو ۷۱۱ رأی موخذه  آقایان سید افضل موسوی، فریدون احمدی، علی وقفچی و حجت‌الاسلام کریم خانمحمدی با کسب بیشترین تعداد رأی به دور دوم انتخابات راه یافتند.

از مجموع ۲۲۳ هزار و ۱۰۰ آرای صحیح مأخوذه (حد‌نصاب انتخاب نماینده) در حوزه زنجان و طارم، سید ‌افضل موسوی با كسب ۵۲ هزار ۳۵۱ رای، فریدون احمدی با كسب ۵۰ هزار ۳۷۹ رای، علی وقف‌چی با كسب ۳۳ هزار ۶۹۵ رای و كریم خان‌محمدی با كسب ۳۱ هزار ۹۱۰ رای به مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی راه یافتند.

میزان مشاركت انتخابات در حوزه زنجان و طارم ۵۹.۹ در صد بوده است.

فریدون احمدی، هرچند از مدیران دولت اصولگرای محمود احمدی‌نژاد است ولی جبهه متحد اصولگرا نام وی را در لیست خود نیاورد تا وی به‌عنوان کاندیدای مستقل با انتساب به جریان اصولگرایی وارد صحنه شود.

علی وقفچی، تبار سیاسی مشخصی ندارد ولی باوجود سه دور شرکت در انتخابات و حضور در بین چهار نفر نخست انتخابات تاکنون در جریان سیاسی ورود پیدا نکرده و همواره به‌عنوان کاندیدای  مستقل درصحنه انتخابات حضورداشته است. حجت الاسلام کریم خانمحمدی، وی که استاد جامعه‌شناسی دانشگاه است و در این انتخابات به‌صورت مستقل واردشده بود که اصلاح طلبان استان  از وی به‌عنوان کاندیدای مستقل حمایت کردند

دکتر سید مرتضی خاتمی از حوزه انتخابیه ماه‌نشان، ایجرود و دهستان‌های قلتوق و بوغداکندی توانست در مرحله نخست وارد مجلس شود.

میزان مشارکت ۸۵ درصدی واجدین شرایط رای در ماهنشان

میزان مشارکت ۸۵ درصدی واجدین شرایط در حوزه انتخابیه ماه‌نشان، ایجرود و دهستان‌های قولتوق و بوغداکندی است سید مرتضی خاتمی هرچند به‌صورت مستقل وارد انتخابات شده ولی وی را می‌توان به لحاظ تبار سیاسی می‌توان به اصلاح‌طلبان نزدیک دید.

دکتر خاتمی کاندیدای پیروز انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه حوزه انتخابیه ماه‌نشان، ایجرود و دهستان‌های قلتوق و بوغداکندی بابیان اینکه در انتخابات از طرف هیچ حزب و گروهی حمایت نشد گفت: با تلاش برای تحقق برنامه‌های خود ازجمله اشتغال و تلاش برای بهبود اوضاع آموزشی از دیگر برنامه‌های اعلامی من است.

در حوزه انتخابیه خدابنده نیز از مجموع ۹۳ هزار و ۲۵۹ رأی مأخوذه، سید البرز حسینی با کسب ۱۶ هزار و ۴۳۰ رأی و احمد بیگدلی با کسب ۱۶ هزار و ۳۰۰ رأی بدون رسیدن به حدنصاب ۲۵ درصد به مرحله دوم راه یافتند. همچنین میزان مشارکت در این حوزه ۷۷ درصد بوده است

سید البرز حسینی و  احمد بیگدلی هر دو به عنوان کاندیداهای مستقل به دور دوم راه یافتند.

در حوزه انتخابیه ابهر، خرمدره و سلطانیه هیچ‌یک از کاندیداها موفق به کسب حدنصاب نشدند و از مجموع ۱۲۴ هزار و ۴۴۸ رأی صحیح، محمد عزیزی با کسب ۲۵ هزار و ۳۲۴ رأی و محمدرضا خانمحمدی خرمی با ۲۵ هزار و ۳۷ رأی به مرحله دوم انتخابات راه یافتند که میزان مشارکت در این حوزه نیز ۷۲.۵ درصد بوده است.

محمد عزیزی از شهرداران سابق زنجان که منتسب به طیف اصولگرایان است توانست به همراه محمدرضا خانمحمدی نماینده فعلی مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه که در لیست جبهه متحد اصولگرایان به‌عنوان کاندیدای موردحمایت این جبهه نامش دیده می‌شد ولی جزو نمایندگان اعتداگرا نیز نامش در لیست این گروه قرار دارد به مرحله دوم راه یافتند.

نخستین بار است،تنها یک نماینده از زنجان در مرحله نخست وارد مجلس می‌شود

این برای نخستین بار است که تنها یک نماینده از استان زنجان در مرحله نخست وارد مجلس می‌شود و تکلیف چهار کرسی استان در مجلس شورای اسلامی  به مرحله دوم کشیده می‌شود

به جز رضا عبداللهی در حوزه انتخابیه ماه‌نشان، ایجرود و دهستان‌های قولتوق و بوغداکندی که وارد صحنه انتخابات مجلس دهم نشد هیچ کدام از نمایندگان مجلس نهم نتوانستند اعتماد مجدد مردم حوزه های انتخابیه خود را کسب کنند.

هر چند برخی از کاندیداها سعی کردند با اشکال مختلف تبلیغات قانونی و غیر قانونی خود را پدیده این دوره انتخابات معرفی کنند ولی تنها پدیده این دوره انتخابات همانند دوره های قبل مردم بودند مردمی که با حضور شان درص ضصحنه انتخابات و نوع انتخابشان حرف های زیادی برای نماینده گذشته و آینده دارند

انتخابات سه حوزه از چهار حوزه انتخابیه در استان زنجان در حالی به مرحله دوم کشیده شد که مردم  استان زنجان بار دیگر حضور فعالانه ای در پای صندوق های رای داشتند

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار