گاهی پیام‌هایی از سوی دستگاه‌های امدادی در فضای مجازی منتشر می‌شود یا سخنی از زبان مسئولان این دستگاه‌ها نقل می‌شود که نشان می‌دهد دردسرهای آدرس‌دهی توسط شهروندان و مشکلاتی که در یافتن آدرس به دلیل تغییر نام خیابان‌ها وجود دارد، می‌تواند جان برخی از همشهریانمان را به خطر بیندازد.
کد خبر: ۱۹۱۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۲ 03 March 2016
به گزارش تابناک قم، «ساعت حدود 20 دقیقه بامداد امروز جمعه پشت خط تلفن 115 صدای بریده بریده یک خانم و درخواست کمک او برای گازگرفتگی خود و فرزندانش....و درخواست کارشناس پرستار 115مبنی بر دادن آدرس دقیق و صحیح که متأسفانه با دادن آدرس نیمه تمام صدای خانم قطع می‌شود... با همان اطلاعات ناقص مسئول شیفت اورژانس با اعزام 3 آمبولانس به محل فرضی و نه دقیق از پرسنل اعزامی درخواست می‌کند نهایت تلاششان را برای پیداکردن ردی از منزلی که  از آنجا با 115تماس گرفته‌اند به‌کار گیرند. با پیداشدن حدود منزل، همکاران آتش‌نشانی و همسایگان نیز وارد ماجرا شده و در نهایت با پیداشدن منزل مأموران آتش‌نشانی با حضور همکاران پلیس اقدام به بازگشایی درب منزل کردند...»

این یکی از پیام‌های تلگرامی اورژانس 115 است که ماجرایی واقعی از امدادرسانی به یک خانواده را که در نهایت از دست قاتل خاموش جان به در بردند تعریف می‌کند. اصل ماجرا غفلت یک پدر 33 ساله و یک مادر 31 ساله از سیستم گرمایش خانه بود که داشت جان هر 4 عضو خانواده را می‌گرفت اما سماجت‌های مادر برای تماس با اورژانس مانع از این بروز حادثه شد.

هر چند این خانواده از مرگ نجات پیدا کردند اما موارد مشابه بسیاری ممکن است وجود داشته باشد که منجر به اتفاقات ناگواری شود. لینک آدرسی که از شماره تلفن برای دستگاه‌های امدادی ارسال می‌شود در چنین مواقعی می‌تواند بسیار راهگشا باشد چراکه دیگر نیازی به بیان آدرس توسط بیمار نیست اما مخابرات قم هنوز نتوانسته این امکان را به صورت کامل و بی‌عیب و نقص برای دستگاه‌های امدادی فراهم کند. محدودیت‌هایی که شرکت مخابرات در رابطه با ایجاد این خدمت از آنها سخن می‌گوید در مقایسه با ضرورت چنین اقدامی شاید چندان توجیه‌پذیر نباشد.

چالش تغییر نام و هم‌نامی خیابان‌ها

مشکل دیگر عوامل اورژانس اما مربوط به شهرداری است که در تغییر نام کوچه‌ها و خیابان‌ها دستی دارد و گاهی هم با انتخاب نام‌های تکراری برای معابر دردسرهایی برای دستگاه‌های امدادی ایجاد می‌کند.

قم شهر چندان بزرگی نیست. یعنی نسبت به کلان‌شهری مانند تهران، آن‌قدر بزرگ نیست که پیداکردن یک آدرس در آن کار مشکلی باشد. با این حال گاهی پیام‌هایی از سوی دستگاه‌های امدادی در فضای مجازی منتشر می‌شود یا سخنی از زبان مسئولان این دستگاه‌ها نقل می‌شود که نشان می‌دهد دردسرهای آدرس‌دهی توسط شهروندان و مشکلاتی که در یافتن آدرس به دلیل تغییر نام خیابان‌ها وجود دارد، می‌تواند جان برخی از همشهریانمان را به خطر بیندازد.

محمدرضا حسنی‌ رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه گاهی در رسیدن به آدرسی که بیماران و یا همراهان اعلام می‌کنند مشکلات زیادی به وجود می‌آید اظهار داشت: تغییرات ایجاد شده در آدرس‌ها از سوی شهرداری به خوبی به اورژانس منعکس نمی‌شود و این امر موجب اختلال در کمک رسانی می شود.

به گفته وی، اورژانس پیگیری‌های لازم را برای اعلام به موقع آدرس‌ها از سوی شهرداری انجام داده است.رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان قم بیان کرد: با تماس از طریق تلفن ثابت با مرکز اورژانس، آدرس محل سکونت مشخص می‌‌شود اما آدرس مربوط به شماره تلفن‌های ثابت نیازمند به‌روزرسانی است.

وی ادامه داد: پیگیری‌های لازم برای به‌روز‌رسانی آدرس‌های مربوط به هر شماره تلفن انجام گرفته است اما در این زمینه مشکلاتی وجود دارد.

حسنی اضافه کرد: در یکی از روزهای گذشته مادر خانواده‌ای که دچار مسمومیت با گاز منواکسید کربن شده بودند با مرکز اورژانس تماس برقرار کرد اما قبل از آدرس دادن بی‌هوش شد و متأسفانه آدرس شماره تلفنی که با آن تماس گرفته شده بود نیز دقیق نبود که این امر موجب شد در نیمه‌های شب درب منزل همسایه‌ها رفته تا منزل افرادی که مصدوم شده بودند مشخص شود.

وی با بیان اینکه در خصوص پیداکردن آدرس افرادی که با تلفن همراه تماس می‌گیرند مشکلات زیادی وجود دارد افزود: گاهی اوقات مصدومانی از جاده‌ها تماس می‌گیرند و به دلیل داشتن شرایط بد امکان آدرس دادن برای آن‌ها وجود ندارد و اورژانس نمی‌داند چگونه باید خدمت رسانی کند.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان قم در این رابطه می‌گوید: این امکان وجود داد که حتی آدرس توسط تلفن همراه هم ردیابی شود اما متأسفانه هنوز همکاری لازم توسط شرکت‌های مخابراتی برای لینک شدن به آدرس شماره‌های همراه انجام نگرفته است.

وی بیان کرد: چنانچه شرکت‌های همراه اول، رایتل و ایرانسل این امکان را به وجود بیاورند که بتوان از طریق جی‌پی‌اس مکان فردی را که با تلفن همراه تماس می‌گیرد تشخیص داد کمک رسانی سریع‌تر انجام خواهد گرفت.

حسنی با بیان اینکه این اقدامات نیازمند حمایت بخش‌های سیاست‌گذار استان است، افزود: امیدواریم بتوانیم این خدمت را به مجموعه اورژانس اضافه کنیم و به افرادی که نیازمند خدمت‌رسانی در درجه بالا هستند کمک کنیم.

وی بیان کرد: از شهرداری درخواست شده که خیابان‌های هم نام حذف شوند و خیابان‌ها با نام مشابه نام‌گذاری نشوند زیرا مشکل زیادی را در خدمت‌رسانی نیروهای امدادی ایجاد می‌کند و زمان رسیدن به محل حادثه را طولانی‌تر می‌سازد.

روان سازی آدرس‌ها

علی اکبر رحیمی، مدیر اداره ارتباطات مردمی شهرداری قم اما در این رابطه نظر دیگری دارد.وی با بیان اینکه شهرداری در راستای یکسان‌سازی و روان‌سازی آدرس‌ها در سطح شهر اقدامات خوبی انجام داده است، افزود: برای مثال در منطقه 4 ، شش خیابان با نام مفتح نام‌گذاری شده بود که برای تغییر نام این خیابان‌ها اقدام شد.

مدیر اداره ارتباطات مردمی شهرداری قم با اشاره به ایجاد شورای نام‌گذاری خیابان‌ها اضافه کرد: این شورا به منظور مدیریت بهتر در امر یکسان‌سازی و روان‌سازی آدرس‌ها ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: تغییر نام خیابان‌ها به‌سرعت به دستگاه‌های امدادرسان و شرکت‌های حفار مانند آب، برق، گاز و غیره اطلاع‌رسانی می‌شوند.رحیمی با اشاره به اینکه اسامی تکراری خیابان‌ها مانع از حضور به‌موقع دستگاه‌های امدادی در محل حادثه می‌شوند، افزود: چنانچه تعداد خیابان‌های همنام به حداقل ممکن برسند دستگاه‌های امدادی نیز می‌توانند خدمات بهتری را ارائه دهند.البته در میان تمام باید و نبایدهایی که در این زمینه وجود دارد‌ فرهنگ‌سازی هم نقشی دارد. مردم اگر بدانند که در هنگام بروز حادثه‌ حفظ خونسردی و بیان آدرس صحیح و دقیق چه نقشی در سلامت آنها و هم‌نوعانشان دارد‌ بیشتر به این موضوع حساس می‌شوند و از دستگاه‌های مربوط هم مطالبات در این حوزه را افزایش خواهند داد.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار