شاید باورش سخت باشد اما آنچنان که رئیس پلیس راهور استان کرمانشاه می گوید: نزدیک به 60 درصد از کشته های حوادث ترافیکی استان عابر پیاده هستند.
کد خبر: ۱۹۱۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷ 03 March 2016
شاید باورش سخت باشد اما آنچنان که رئیس پلیس راهور استان کرمانشاه می گوید: نزدیک به 60 درصد از کشته های حوادث ترافیکی استان عابر پیاده هستند.

این آمار در پایتخت و استان های بزرگی مانند یزد، حدود 50 درصد است؛ با این حال عوامل متعددی دست به دست هم داده که کرمانشاه به این امتیاز منفی برسد.

سرهنگ غلامرضا امیدی در گفت و گو با ایرنا افزود: متاسفانه برخی شهروندان حتی اگر در نزدیکی پل عابر پیاده باشند، به جای استفاده از پل، ترجیح می دهند از کف خیابان عبور کنند.

به گفته وی 'شهرداری برای رفاه حال شهروندان، با هزینه گزاف اقدام به نصب پله برقی هم کرده و فقط هزینه پله های یک پل عابر حدود 10میلیارد ریال است اما متاسفانه هنوز بخشی از شهروندان فرهنگ استفاده از پل عابر را ندارند.'

امیدی تاکید کرد: اگر عابر پیاده تا فاصله حدود 100 متری پل عابر، برای عبور از عرض خیابان از پل استفاده نکند، در صورت وقوع تصادف 50 درصد مقصر شناخته می شود.

وی در عین حال اظهار داشت: البته افسران راهنمایی و رانندگی شرایط جسمانی عابر تصادفی را هم در نظر می گیرند؛ به این معنی که آیا عابر پیاده توان استفاده از پل عابر را داشته است یا خیر.

رئیس پلیس راهور استان کرمانشاه، در باره دیگر دلایل آمار بالای کشته شدن عابران پیاده در استان عنوان کرد: عبور نکردن از روی خطوط عابر پیاده، عبور ناگهانی از عرض خیابان و بزرگراه و تردد شبانه با لباس تیره از دیگر عوامل تصادفات عابران پیاده است.

وی، یکی از مشکلات شهر کرمانشاه را 'مشکی پوشیدن شهروندان' در ترددهای شبانه دانست و گفت: اگر عابران لباس روشن بپوشد، با توجه به انعکاس بیشتر نور، احتمال تصادف در شب بسیار پایین می آید.

بوق زدن های دیوانه کننده

امیدی همچنین آمار خشونت و درگیری در صحنه تصادفات را زیاد دانست و گفت که گاهی با وجود اینکه تنها یک تصادف ساده رخ داده است، اما منجر به درگیری فیزیکی و مجرومیت 2 طرف می شود.

او اضافه کرد که 'بوق زدن مکرر هم از عادات بد بسیاری از رانندگان است و این کار بسیار شایع شده و دیوانه کننده است.'

به نظر می رسد در کنار انجام اقدامات تامینی همچون ایجاد پل های متعدد عابر پیاده، نصب نرده در زیر پل عابر و نصب سرعت گیر در محورهای حادثه خیز، باید یک سرمایه گذاری و تلاش همه جانبه ای هم برای تغییر فرهنگ نادرست ترافیکی استان صورت گیرد.

به اعتقاد رئیس پلیس راهور استان کرمانشاه، اکثر مشکلات ترافیکی ریشه فرهنگی دارند و نیازمند سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ ترافیکی است اما متاسفانه متولیان فرهنگ استان پای کار نیستند؛ مثلا ادارات با اینکه در بحث ترافیکی بودجه می گیرند، اقدام موثری نمی کنند.

خود را کنار کشیده و پلیس را جلو انداخته اند

به گفته امیدی، در حوزه راهور باید حدود 17 نهاد و دستگاه وارد عمل شوند اما همه خود را کنار کشیده و پلیس را جلو انداخته اند.

بنابر اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، در سال 93 از مجموع تلفات رانندگی 20.6 درصد یعنی هزار و 856 نفر عابر پیاده بوده اند.

با وجود آمار بالای تلفات عابران پیاده، تعداد کشته های حوادث رانندگی در تصادفات درون شهری استان، طی هفت سال اخیر سیر نزولی داشته است.

آمار کشته ها از 400 نفر در سال 87 به 108 نفر در پایان سال 93 کاهش یافته و با ادامه این روند نزولی، در نیمه نخست 94 هم تصادفات خسارتی و جرحی 15 درصد کاهش داشته است.

حدود 600 هزار دستگاه خودرو در استان کرمانشاه در حال تردد است و سالانه 30 تا 35 هزار خودروی جدید هم وارد استان می شود.

گزارش از عبدالله الماسی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار