مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: در سال جاری 70 هزار هکتار معادل روزانه هفت هکتار جنگل کاری در این استان انجام شده است.
کد خبر: ۱۹۲۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۴ 05 March 2016

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: در سال جاری 70 هزار هکتار معادل روزانه هفت هکتار جنگل کاری در این استان انجام شده است.

به گزارش تابناک ایلام؛ رضا احمدی روز شنبه در آیین گرامیداشت هفته منابع طبیعی در دانشگاه ایلام افزود: امسال 130 متر به سرانه جنگل استان اضافه شده و این اقدام اداره کل در توسعه جنگل های استان در کل کشور بی نظیر است.
وی یکی از مهم ترین راهبردهای سازمامنابع طبیعی و مراتع و آبخیزداری را ن حفاظت از عرصه های طبیعی با مشارکت مردم و جلوگیری از تخریب جنگل و ارتقای فرهنگ عمومی مردم در خصوص صیانت از اراضی ملی است.
وی گفت: تغییرات اقلیمی، بیابان زایی و کمبود منابع آب شیرین دنیای امروز را با چالش های زیادی مواجه ساخته است و موجب به هم ریختن مولفه های اقتصادی، سیاسی، و... در جهان شده است.
وی افزود: در استان ایلام روزگاری وسعت اراضی بیابانی 10هزار هکتار بود در حالی که اکنون گستره اراضی بیابانی استان به علت تعرض به طبیعت به 124 هزار هکتار افزایش یافته است و این بیابان ها زندگی روستاییان را تهدید کرده و موجب کوچ اجباری آنها به شهر ها و دیگر مناطق شده است.
احمدی با اعلام اینکه با کمک نیروی انتظامی هفت هزار و 500 پرونده در محاکم قضایی بر علیه زمین خواری و متجاوزان به حریم طبیعت تشکیل شده است، گفت: با همکاری مراجع قضایی و هوشیاری یگان حفاظت عرصه بر متجاوزان و متخلفان اراضی ملی استان تنگ شده است.
وی اضافه کرد: همگان تخریب اراضی ملی و طبیعی را باید جدی بگیرند و این وظیفه یک نهاد یا دستگاه دولتی نیست و باید از قطع یک نهال یا تخریب بخش بسیار کوچکی از طبیعت به علت پیامد های منفی آن مثل هجوم ریز گردها، آلودگی یا کمبود منابع آب، فرسایش خاک، و... بترسیم.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام یادآورشد: جنگل های استان ایلام پیشانی جنگل های کشور هستند و به نوعی حفاظت از جنگل های بخش های داخلی کشور منوط به حفظ، احیا و توسعه جنگل های استان است و برعکس نابودی و تخریب جنگل های استان تخریب جنگل های داخلی کشور را تسریع می بخشد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ایلام نیز در این همایش گفت: روند تخریب محیط زیست و منابع طبیعی در کشور ایران نگران کننده است در حالی که در کشور های توسعه یافته با تخریب طبیعت توسعه پایدار به دست آمد و همان توسعه پایدار نیز باعث احیای مجدد طبیعت در این کشور ها شد.
حسین مهدی زاده افزود: در حالی که در کشور ایران در ازای تخریب طبیعت در عمل چیز خاصی عاید کشور نشده است و طبیعت نیز به شدت در حال از بین رفتن است و یکی از راه های اصلی از این برون رفت آگاهی بخشی و تغییر در رفتار مردم به ویژه بهره برداران نسبت به طبیعت است.
وی یادآورشد: اکنون روش های نوین همراه با نوآوری های تلفیقی مهندسی و انسان به همراه آموزش و تبلیغات آگاهی بخش می تواند توسعه پایدار را در مجامع مختلف ایجاد کند.
این استاد دانشگاه در پایان خواستار ایجاد یک مرکز پژوهشی یا راه اندازی یک پژوهشکده و سازمان دهی تیمی پژوهشگر با محوریت منابع طبیعی و حفاطت و احیای عرصه های طبیعی با انجام برنامه ها و مطالعات بلند مدت در دانشگاه ایلام شد.
در جریان این برنامه که در محل سرسرای دانشگاه ایلام، با حضور جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی، اساتید و دانشجویان دانشگاه همزمان با روز درختکاری برگزار شد استاندار ایلام، شهردار ایلام و جمعی از مسئولان هر کدام یک نهال در محوطه دانشگاه ایلام غرس کردند.
در پایان این همایش استاندار ایلام به پاس تلاش های بی وقفه مدیریت و کارکنان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری با اهدای لوح تقدیر از پرسنل این اداره کل قدردانی کرد.
در این آیین همچنین از خردسال ترین و کهنسال ترین همیار طبیعی قدردانی شد.

 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار