سارگپه پابلند ایرانی در دامان دنا رها شد
فرهی نسب شیرین ترین خاطره خود در این عمل خیرخواهانه را زمانی عنوان کرد که یک پرنده هنگام رهاسازی در طبیعت پارک ملی دنا چند چرخ در اطرافم زد و به سوی آسمان اوج گرفت.
کد خبر: ۱۹۲۹۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۷ 05 March 2016
به گزارش  تابناک کهگیلویه وبویراحمد، یک بهله سارگپه پابلندبومی ایرانی که در اثر شلیک شکارچیان مدتها تحت مراقبت و تیمارداری دوستنداران محیط زیست دنا بود صبح امروز به دامان طبیعت دنا بازگشت،عیسی فرهی نسب دوستدار محیط زیست دنا که تا کنون ده ها پرنده و جانور شکاری دنا را تیمار داری و به دامان طبیعت برگردانده در مدت دو ماه مراقبت از این پرنده زیبا توانست حیاتی مجدد به این پرنده شکاری ببخشد.
چطور پیدایش کنیم :
۶۰ تا ۶۵ سانتی‌متر ؛ تشخیص سارگپه پا بلند از سارگپه ، که خیلی به آن شباهت دارد ، بسیار دشوار است . رنگ پرو بالش بسیار متنوع و از قهوه‌ای مایل به خرمائی پررنگ با سطح شکمی کرم رنگ و رگه‌رگه ، تا تقریبا سیاه با سطح شکمی قهوه‌ای خیلی پررنگ تغییر می کند . سر پرنده بالغ معمولا کمرنگ است و دمش اغلب دارچینی و بدن راه‌راه عرضی می باشد .اما دم سارگپه با اینکه شبیه دم این پرنده است ، به ندرت را‌هراه عرضی قابل تشخیص روی آن وجود دارد . در پرواز سطح شکمی این پرنده سفیدرنگ بنظر می اید ، ولی نوک و خم بال‌ها و رانهایش تیره‌رنگ است ، پرنده نابالغ از نابالغ سارگپه غیرقابل تشخیص است .

زیستگاه :
استپ‌ها و دشت‌های وسیع خشک و گاهی در کوهستان ، معمولا روی زمین و گاهی روی تک درخت‌ها آشیانه می سازد .
پراکندگی :
در حال حاضر این پرنده چندان فراوان نیست و در پارک ملی بافت ، پناهگاه ملی حیات وحش شیر احمد در سبزوار و دیگر نقاط مختص به زیستگاه خود یافت می شود .!


گزیده ای از عملکرد کاری فرهی نسب:

این دوستدار حیات وحش 36 ساله که از طریق شیشه بری امرار معاش می کند، با اجاره کردن یک باب مغازه جنب محل کسب خود در شهرستان دنا اقدام به پرستاری از پرندگان و پستانداران آسیب دیده می کند.
این طبیعت دوست گفت: ماهانه 15 میلیون ریال برای تامین هزینه غذا و درمان گونه های جانوری مصدوم هزینه می کند.
وی افزود: روباه، سمور، عقاب، شاهین و سارگپه از جمله پرندگانی است که بر حسب میزان جراحت بین 20 روز تا یک سال پرستاری و به بازگشت سلامتی آنها کمک شده است.

وی بیان کرد: گونه های نادر مصدوم بدن آنها ضعیف شده و برای بهبود نیازمند تغذیه مقوی و صرف هزینه های تامین گوشت تازه است.
وی علاقه به بقای گونه های نادر حیات وحش را مهمترین دلیل تلاش برای بازگشت سلامتی این گونه ها ذکر کرد.
فرهی سقوط از ارتفاع، تیر خوردگی و خوردن غذاهای ناسالم را مهمترین عامل مصدوم یا بیماری این گونه های نادر دانست.
فرهی گفت: شیرین ترین خاطره خود در این عمل خیرخواهانه را زمانی عنوان کرد که یک پرنده هنگام رهاسازی در طبیعت پارک ملی دنا چند چرخ در اطرافم زد و به سوی آسمان اوج گرفت.

مشکلات فرهی نسب در این عرصه:

از جمله مشکلات فرهی نسب در این عرصه از زبان خودش:تامین مواد غذایی این جانوران که بیشتر گوشت خوار هستند و هزینه نگهداری ی آنها که گاهاً تا مبلغ 15 میلیون ریال و 20 میلیون ریال می رسد شرایط نگهداری را برای فرهی نسب دشوار نموده.فرهی نسب در ادامه عنوان کرد:اگر چه از روی میل و علاقه خود این کار را انجام میدهم ولی از مسئولین مربوط به این عرصه نیز درخواست همکاری و کمک مالی دارم ،چرا که این پرندگان اغلب گوشت خوار بوده و تامین گوشت مورد نیاز برای طول درمان آنها به سختی کار اینجانب اضافه می شود.


گزارش و عکس:علیرضا جانی پور
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
والا مردم بیکارن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار