کارشناس غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: استفاده نابجا و بدون آگاهی از مواد شوینده و پاک کننده شیمیایی می تواند خطرات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.
کد خبر: ۱۹۴۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۶ 10 March 2016
کارشناس غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: استفاده نابجا و بدون آگاهی از مواد شوینده و پاک کننده شیمیایی می تواند خطرات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

به گزارش ایرنا،دکتر مجید حنیفه افزود: به افراد توصیه می شود تا در هنگام استفاده از فرآورده های شیمیایی و شوینده در نور کافی برچسب روی بسته بندی را مطالعه کرده و سپس نسبت به استفاده از آن اقدام کنند.

وی تصریح کرد: در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده های شوینده و پاک کننده، پنجره ها را باز کنید تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد چرا که بسیاری از این ترکیبات بخارات سمی ایجاد می کنند که به مخاط دهان، بینی و ریه صدمه می زند.

وی ادامه داد: در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک کننده از دستکش لاستیکی ، کفش جلوبسته و درصورت امکان، ماسک استفاده کنید.

وی اضافه کرد: از ترکیب مواد شیمیایی مانند جوهر نمک و مواد سفید کننده و لک بر خودداری کنید چرا که بخارات گازهای ناشی از این اختلاط بسیار سمی و خفه کننده است.

وی بیان کرد: بسیاری از داروها و محصولات خانگی مانند جوهر نمک، مواد شوینده و لک بر، لاک پاک کن، سموم حشره کش و جونده کش (مانند مرگ موش)، تینر، ضدیخ، بنزین و نفت می توانند در صورت بلعیده شدن و تماس با پوست و چشم و یا در صورت تنفس، بسیار سمی باشند.

دکتر حنیفه با بیان اینکه همیشه پس از استفاده از مواد شیمیایی فوری درب آن را ببندید عنوان کرد: افراد دقت کنند که هیچ ظرف دربسته ای از دسترسی کودکان در امان نیست.

وی عنوان کرد: کیف دستی، ساک خرید و کیسه های نایلونی را باید دور از دسترس کودکان قرار داد چرا که ممکن است داخل آنها وسایلی باشد که توسط کودک بلعیده شود و یا کودک ضمن بازی آنها را روی سر خود کشیده و سبب خفگی وی شود.

حنیفه گفت: در صورتیکه کودک ماده ای غیر خوراکی را بلعید، باید با مرکز اورژانس 115 و یا مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم 1490 تماس گرفت.

وی اذعان کرد: محصولات شیمیایی و شوینده، نفت و بنزین و داروها بویژه شربت ترک اعتیاد متادون را باید همیشه در ظرف اصلی آن نگهداری داشت و هیچگاه این فرآورده ها را در ظرف مواد خوراکی (مانند بطری نوشابه) نگهداری نکنید چرا که این عمل سبب خورده شدن اشتباهی این مواد توسط کودکان و مسمومیت شدید آنها خواهد شد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار