مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: از شش سال پیش تاکنون به علت شوری خاک و کاهش پوشش گیاهی ۶۵ هزار هکتار به وسعت بیابان‌های همدان افزوده‌ شده است.
کد خبر: ۱۹۶۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱ 15 March 2016

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: از شش سال پیش تاکنون به علت شوری خاک و کاهش پوشش گیاهی ۶۵ هزار هکتار به وسعت بیابان‌های همدان افزوده‌ شده است.

به گزارش تسنیم،محمدرضا همتی در حاشیه مراسم گردهمایی آبخیزداران، بهره‌برداران و همیاران منابع طبیعی در روستای محمودند اظهار داشت: نزدیک به 100 هزار هکتار از مراتع همدان در اختیار عشایر است که آنها مجازند 45 هزار واحد دامی را به این مناطق وارد کنند درحالی‌که بر اساس آمار ما بیش از 450 هزار دام وارد منطقه می‌کنند.

وی گفت: تاکنون با اجرای قانون و انجام کارهای فرهنگی و برپایی اکیپ‌های گشت و بازرسی در فصل بهار توانسته‌ایم اقدامات خوبی در راستای جلوگیری از روند بی‌رویه ورود دام‌ها انجام دهیم.

همتی افزود: در هفته منابع طبیعی امسال بیش از 50 هزار اصله نهال در بین مردم توزیع شد و یک‌صد هزار نهال در این هفته توسط مردم و انجمن‌ها و نهادهای حامی طبیعت و محیط‌زیست نیز کشت‌شده است.

وی اظهار کرد: درحالیکه استان همدان و برخی از نقاط آن در منطقه‌ای سردسیر و کوهستانی قرار دارند از شش سال پیش تاکنون به علت شوری خاک و کاهش پوشش گیاهی 65 هزار هکتار به وسعت بیابان‌ها افزوده‌ شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: در سال‌های اخیر استفاده بیش‌ازحد توان اکولوژیک عرصه‌های طبیعی، کاهش سطح آب، افزایش دام و چرای مفرط، کاهش بارندگی و وجود خشک‌سالی، فرسایش خاک و از بین رفتن مراتع، از تهدیدها و چالش‌های مهم پیش روی منابع طبیعی است.

همتی اظهار کرد: درحالیکه کل مراتع استان همدان ظرفیت تعلیف پذیرش 600 هزار واحد دامی مجاز را دارند ولی هم‌اینک بیش از دو میلیون واحد دامی از مراتع همدان تعلیف می‌کنند که این در بیابانی شدن مراتع تأثیر زیاد و مستقیمی دارد.

وی بیان کرد: در چند سال اخیر بیش از 6 هزار پرونده علیه متخلفین به عرصه‌های مختلف منابع طبیعی تشکیل‌شده و 1500 پرونده آن حکم به نفع منابع طبیعی صادر شده همچنین 780 هزار هکتار از عرصه‌ها این استان دارای سند مالکیت به نام دولت است و سنددار کردن 100 هزار هکتار از اراضی استان باقی‌مانده است.

همتی اظهار داشت: تاکنون بیش از یک هزار و 400 گونه گیاهی بومی استان همدان شناسایی‌شده که 400 گونه گیاهی موجود در استان همدان داروئی، غذایی و صنعتی هستند که به همین منظور این مجموعه موظف به حفظ ذخایر ژنتیکی و برنامه‌ریزی برای تجدید نسل این‌گونه های گیاهی می‌باشد.

همتی افزود: از کل اراضی ملی و منابع طبیعی در سطح استان همدان نزدیک به 830 هزار هکتار مساحت کل مراتع و بیش از 42 هزار هکتار اراضی جنگلی و جنگلی دست کاشت و 41 هزار هکتار اراضی شور و بدون پوشش می‌باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: در حال حاضر نزدیک به 7 هزار همیار طبیعت در استان با این اداره کل و ادارات تابع منابع همکاری زیست‌محیطی انجام می‌دهند.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم، در شهرستان نهاوند 22 هزار و 154 هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت و 93 هزار و 581 هکتار مرتع وجود دارد بیشترین جنگل‌ها در منطقه سراب فارسیان با 15 هزار یک هکتار و مابقی با 295 هکتار در گاماسیاب و 310 هکتار در گیان قرار دارد همچنین شش هزار و 367 هکتار مراتع نهاوند از نوع درجه‌یک هستند


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار