کد خبر: ۱۹۷۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۱ 14 March 2016

جشنواره هفت سین دانش آموزی با شعار فاطمی زندگی کنیم و بهاری بمانیم با هدف گسترش فرهنگ غنی اسلامی - سنتی ایرانی در مدارس ناحیه یک کرج اجرا شد.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: هر ساله در آستانه سال نو جشنواره هفت سین در مدارس کشور برگزار می شود تا دانش آموزان با فرهنگ اسلامی - ایرانی آشنایی بیشتری پیدا کنند و به همین دلیل این جشنواره در مدارس ناحیه یک کرج برگزار شد.

وحید یعقوبی اظهار کرد: نوروز یکی از آئین های مردم ایران است که قدمتی کهن دارد و هر سال بهار برای ما پیام هایی چون نو شدن ، تغییر و تحول ، رویشی دوباره ، خانه تکانی خانه و دل ، مهربان بودن و عشق ورزیدن ، دست دیگران را گرفتن ، متواضع بودن ، انصاف و عدالت داشتن ، احترام به بزرگترها و تازه شدن دید و بازدید ها را به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه عید که نزدیک می شود همه ایرانیان نوروز را که آئینی باستانی - ملی است را جشن می گیرند خاطر نشان شد: مردم ایران در این آئین شکرانه یک سال زندگی کردن را با ذکر صلوات، دعا و قرائت قرآن کریم در سر سفره هفت سین به جای آورند.

یعقوبی گفت: دانش آموزان باید با رسوم نوروز باستانی ایران آشنا شوند که جشنواره هفت سین این فرصت مناسب را برای دانش آموزان که همانند بهار شور و نشاط برای یادگیری به ویژه فرهنگ غنی اسلامی - سنتی ایران را دارند ، گامی مهم است که باید به آن توجه شود.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج اجرای جشنواره هفت سین دست ساز دانش آموزی در مدارس را نشانه خلاقیت و علاقه دانش آموزان پایه های مختلف تحصیلی به رسوم کهن ایرانی دانست و بیان کرد: جشنواره هفت سین امسال که در مدارس این ناحیه با مشارکت 53 هزار دانش آموز برپا شد به دلیل ایام فاطمیه حال و هوا و سیمایی فاطمی داشت.

یعقوبی ادامه داد: این جشنواره با همفکری دانش آموزان ، همراهی اولیاء و راهبری معلمان در کلاس ها کلید خورد که ظرف مدت یک هفته سفره های هفت سین دست ساز دانش آموزی آماده و در قالب یک نمایشگاه برای بازدید به نمایش گذاشته شد.

وی افزود: در این جشنواره معلمان پیام های آموزشی ویژه آداب و رسوم نوروز از دیدگاه علوم اسلامی - اجتماعی را در قالب فعالیت های گروهی و فردی به دانش آموزان انتقال می دهند تا آنان با فرهنگ غنی اسلامی - ایرانی آشنا تر شوند و در حفظ این رسوم بکوشند تا از نظر روحی و جسمی شاداب باشند.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج ضمن پرداختن به اینکه هفت عدد مقدسی از دیدگاه ایرانیان باستان می باشد خاطر نشان شد: هفت عدد مقدس و نشانه مبارکی است و امروز هفت سین نوروز را از بینش و اعتقاد نیاکانمان داریم چراکه هفت سینی که هر جزءآن می تواند برایمان پیام آور رخدادی خارق العاده باشد که در این جشنواره دانش آموزان این هفت سین را با خلاقیت ویژه ای به نمایش گذاشتند که نشان از علافه درونی آنان به فرهنگ غنی اسلامی - ایرانی دارد.

معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش ناحیه یک کرج نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: هر سال عید که به عید نوروز نزدیک می شویم دانش آموزان همانند بزرگترها و همه عالم به وجد می آید تا بهاری تازه را تجربه کنند و با توکل به خدا گام های استواری را در سنگر علم و دانش با درس آموزی از معلمانشان بردارند.

فرزاد شعبانی اظهار کرد: در آستانه سال نو دانش آموزان ضمن برگزاری جشنواره هفت سین به یاد بانوی دو عالم و تزئین این سفره ها به نام حضرت فاطمه زهرا (س) ، با اقدامی خودجوش بار دیگر در برگزاری این جشنواره که نماد رویشی دوباره و شکر گزاری از خداوند سبحان می باشد ، مشارکت کردند.

وی با اشاره به اینکه دانش آموزان در این جشنواره مفهوم واقعی بهار را درک می کنند ادامه داد: با کمک معلمان و اولیاء دانش آموزان با فلسفه هفت سین آشنا می شوند و می آموزند که تغییر و نو شدن فقط در ظاهر نباید رخ بدهد ، بلکه این درون انسان است که باید نو و تغییر کند.

وی نو شدن دل ، جان و باطن را کار دشواری دانست و بیان کرد: برای نهادینه کردن آموزه های دینی - سنتی در ذهن و دل فرزندان در خانه و اجتماع باید از روش های مختلفی بهره بگیریم که یکی از این راهها برگزاری برنامه های فرهنگی - آموزشی همچون جشنواره هفت سین در مدارس است تا دانش آموزان با مفهوم تغییر آشنایی عمقی ، حسی ، عملی و درونی پیدا کنند.

وی از کتاب مقدس قرآن کریم به عنوان صدر نشین سفره های هفت سین خانه های ایرانی یاد کرد و خاطرنشان شد: دانش آموزان ناحیه یک کرج در جشنواره امسال سفره های هفت سینی را پهن کردند که در صدر آن قرآن کریم ، نام حضرت زهرا (س) و روایاتی در خصوص آن حضرت به ویژه از رسول نبی اکرم (ص ) ، ماهی های قرمز در تنگ آب ، گندمی که سبز شده بود به چشم می خورد که هر کدام نمادی از ایرانی بودنمان که نوید بخش زندگی ، امید ، خرمی و شادورزی است به چشم می خورد.

معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش ناحیه یک کرج افزود: در این جشنواره دانش آموزان هفت سین های دست ساز خود را که شامل سمنو، سیب ، سنجد ، سبزه ، سماق ، سکه ، سیر و همچنین آینه ، اسپند، نان و شمعدان می باشد را به نمایش گذاشتند تا فرهنگ اسلامی - سنتی ایران زنده بماند و بهاری شوند.

شعبانی گفت: در این جشنواره کارشناسان برای دانش آموزان هفت سین ها را که هر کدام نمادی از تازگی ، سلامتی، عشق، شادابی ، برکت، روشنایی، پاکی است را به زبان ساده تشریح کردند.

وی تهیه روزنامه دیواری با موضوع نوروز باستانی ، داستان کوتاه ، شعر ، مقاله ، عکس و خاطره نویسی را از دیگر بخش های جشنواره هفت سین در مدارس ناحیه یک کرج ذکر کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار