تمدن هزاران ساله ایلام از روزگاران گذشته تاکنون مهد خلق آثار صنایع دستی بوده که با دستان هنرمند زنان و دختران عشایرنشین این استان جان گرفته اند و اکنون پس از سالیان دراز به تولید آثاری منحصربفرد رسیده است.
کد خبر: ۱۹۸۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷ 16 March 2016

تمدن هزاران ساله ایلام از روزگاران گذشته تاکنون مهد خلق آثار صنایع دستی بوده که با دستان هنرمند زنان و دختران عشایرنشین این استان جان گرفته اند و اکنون پس از سالیان دراز به تولید آثاری منحصربفرد رسیده است.


به گزارش تابناک ایلام، یکی از مهمترین و اصیل ترین صنایع دستی استان ایلام که به دست هنرمندانه دختران و زنان این دیار بافته می شود گلیم نقش برجسته است که تلفیقی از سادگی و سبکی گلیم و زیبایی و ظرافت قالی را دارد.
بافت گلیم و زیراندازهای سنتی، پیشینه ای درخشان و کهن از نیاکان و سنت هزارساله اجدادی مردمان سخت کوش استان ایلام است.
در حین بافت گلیم ساده، خانم بافنده ای از روستای زنجیره از توابع استان ایلام در قسمتی از گلیم خود موفق به اجرای نقش برجسته با استفاده از گره قالی شد که پس از ارسال این گلیم به سازمان صنایع دستی ایران، مورد استقبال قرار گرفت.
در این نوع گلیم، زمینه بافت، گلیم (صوفی بافی) و نقوش آن گره کامل قالی است که بعد از بافت نقوش آن برجسته تر از زمینه است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام در این باره گفت: گلیم نقش برجسته از نظر اصالت و تولید مهمترین و شاخص ترین صنعت دستی و بومی استان ایلام است.
عبدالمالک شنبه زاده افزود: جدید و امروزی بودن گلیم نقش برجسته و زیبایی تلفیق هنر گلیم بافی با فرش بافی، استفاده از رنگ ها و نقوش زیبای ایرانی، ارزان بودن نسبت به فرش، گلیم و جاجیم و سبک بودن و موارد استفاده های زیاد از مهمترین عوامل اهمیت و جذابیت گلیم نقش برجسته است.
وی اظهار کرد: این محصول هولوگرام سوغات ملی دریافت کرده و به عنوان سوغات و برند اختصاصی استان ایلام ثبت شده است و ایلام به عنوان استان ابداع کننده گلیم نقش برجسته می تواند مکانی جدید برای سرمایه گذاری بخش خصوصی و ایجاد بازار باشد.
وی ادامه داد: گلیم نقش برجسته همواره مورد توجه و استقبال گردشگران و مهمانان نوروزی استان ایلام در ایام تعطیلات نوروز قرار می گیرد.
شنبه زاده تاکید کرد: در نمایشگاه های صنایع دستی و سوغات محلی استان ایلام، گلیم نقش برجسته و دیگر صنایع دستی استان با تخفیف 15 تا 25 درصد به گردشگران عرضه می شود.
اکنون 33 رشته فعال صنایع دستی از جمله گلیم، معرق، جاجیم، کارهای سفال، چوبی، گیوه بافی، سیاه چادر، لباس محلی، تزئینات شیشه، سنگ قیمتی و ... در استان وجود دارد که این رشته ها در 45 کارگاه فعال استان با حضور 570 نفر صنعتگتر فعال دارای کارت شناسایی در حال تولید است.
قالی بافان استان ایلام سالانه سه هزار متر مربع گلیم نقش برجسته تولید می کنند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار