پلیس‌‌راهی‌ها از منظر یک روحانی
خدمت به امام رضا علیه السلام منحصر به داخل حرم نیست و چه شایسته است اگر تولیت محترم جدید آستان قدس به خادمین غیر رسمی و بیرون از حرم آقا که خدمت‌رسان زائران هستند نیز عنایت ویژه داشته باشند.
کد خبر: ۱۹۹۵۵۶
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۳ 18 March 2016
حدود یک سال است که به عنوان طلبه وظیفه عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی در قرارگاه پلیس راه استان خراسان مشغول خدمت هستم و هم اکنون آخرین روزهای خدمت را سپری میکنم.
تا قبل از ورود به جمع پلیس راهی ها در مسافرتهای مختلف بارها از کنار پاسگاه های پلیس عبور کرده بودم بدون اینکه خبر داشته باشم در آنها چه می‌گذرد.
به نظر من یکی از مشاغل سخت همین پلیس راه است و البته سربازی در پاسگاه های پلیس راه هم یکی از دشوارترین خدمت‌هاست. دقیقا در زمان‌های تعطیلی که همه مردم به اتفاق خانواده برای تفریح و مسافرت از شهر خارج می‌شوند مهلت کوتاه کنار خانواده بودن پلیس‌راهی‌ها تمام می‌شود. دقیقا هنگامی که ما از رانندگی زیر نم نم باران لذت می‌بریم استرس پلیس راهی‌ها به اوج می‌رسد که امروز چه حادثه‌ای رخ خواهد داد!
یک ماه قبل از اینکه ما برای سوگواری امام رضا علیه السلام کاروان پیاده راه بیاندازیم آن‌ها به امنیت ترافیکی جاده‌ها می‌اندیشند. پنجشنبه‌ها برای زیارت اهل قبور راهی بهشت رضا علیه السلام می‌شویم آنها آماده باش هستند و تا پایان شب آواره جاده‌ها.
روزهای پایان سال که ما سرگرم خانه تکانی و برنامه ریزی تعطیلات هستیم خانواده های پرسنل پلیس راه باید بدون پدر خرید بروند و یا با خلف وعده‌های اجباری پدر آنقدر خرید را به تعویق بیاندازند که دیگر سال تحویل شده باشد چون برنامه ریزی جهت هرچه بهتر اجرا شدن طرح نوروزی پلیس راه از ابتدای اسفند اوج می‌گیرد و پس لرزه های نوروز در پایان فروردین به طرح سفرهای تابستانه متصل می‌شود و خلاصه تا اواسط مهرماه ادامه پیدا می‌کند و هنوز نفسی نکشیده تصادفات ناشی از برودت هوا و بارش برف و هوای مه آلود زمستان از راه می‌رسد و باز به عقیده من پلیس راه استان خراسان سختی و حساسیت خاص خود را دارد. حجم بالای زائر در نوروز، تابستان، ولادت امام رضا علیه السلام، روز زیارتی مخصوص حضرت، ایام پایان ماه صفر و شهادت حضرت، رفت و آمد فراوان مسولین به مشهد و ... بر سختی ها و حساسیتهای ذاتی کار پلیس راه در خراسان می افزاید.
و همه این سختی‌ها نه تنها کار کادری‌های پلیس راه را می‌تواند به فهرست مشاغل سخت کشور اضافه کند بلکه همه اینها به اضافه کمبود سرباز ، خدمت وظیفه‌های پلیس راه را نیز دشوار نموده فشار کاری را افزایش داده و استراحت‌ها و مرخصی‌ها را به حداقل می‌رساند.

خادمی امام رضا(ع) در پلیس راه
از باورهای بسیار ارزشمند مردم ما احترام ویژه به منتسبین حضرات معصومین علیهم السلام است. احترام به سادات و خادمین مشاهد اهل‌بیت در خون ملت ماست. اما آنچه از طرف مردم گاهی نسبت به آن کم مهری وبی توجهی شده است و هم از طرف مسولین دستگاههای مرتبط مثل آستان قدس رضوی ، این نکته است که خدمت به امام رضا علیه السلام منحصر به داخل حرم نیست و اصلا اگر خدمات خادمین مردم در پلیس راه‌ها و نهادهای امدادرسان مانند اورژانس و هلال احمر در جادها نباشد و زائر به سلامت به مشهد نرسد دیگر طعم شیرین زیارت و خدمت خادمان آستان قدس هم چشیده نمی‌شود! و چه شایسته است اگر تولیت محترم جدید آستان قدس به خادمین غیر رسمی و بیرون از حرم آقا که خدمت‌رسان زائران هستند نیز عنایت ویژه داشته باشند.
مردم عزیز نیز با عنایت به این دیدگاه خصوصا در ایام نوروز از تشکر و خداقوت به این خادمین امام رضا علیه السلام غافل نشوند.
من غربت این خادمین غریب الغربا را هنگامی که برخی کم لطفی‌ها و بی‌اطلاعی‌ها به آن‌ها روا می‌شود دیده‌ام و این‌که چگونه گاهی خستگیشان، با ناسزا و متلک و به سخره گرفته شدن مضاعف می‌شود!
هرچند یقینا در بسیاری از صنوف گاهی برخی برخوردهای ناروا توسط برخی افراد کوته فکر و مردم آزار یا به‌اصطلاح بی‌جنبه پیش می‌آید که البته عین بی انصافی است اگرخطای بعضی را به کل ، سرایت بدهیم و همه را به یک چوب برانیم.
و البته من معتقدم که غالبا ریشه بسیاری از بد رفتاری ها و بداخلاقی های همان عده محدود گاهی شاید فشارهای زیاد کاری، خشکی ذاتی فضای نظامی، برخوردهای بد بعضی از مردم و همچنین عدم برخورداری از معیشت متناسب با سختی کار، باشد و رفع این معضل نیازمند همکاری و توجه بیشتر مسولین کشوری است.
حتما وجود روحانیان باسواد والبته خوش بیان و عامل چه به عنوان کادر یا وظیفه در پاسگاه‌ها و با رفت و آمد هر روزه خواهد توانست در بالابردن روحیه معنوی و معنویت بخشیدن به خدمت عزیزان پلیس راه، تاثیر بسیار زیادی داشته باشد که این امر همت مدیران عقیدتی و عنایت ویژه ایشان به این قشر مظلوم،پرنیاز و زحمتکش را می‌طلبد.
در خاتمه لازم می‌دانم برحسب وظیفه طلبگی‌ام و به نمایندگی از جمعی از طلاب، سخنرانان و فعالان فرهنگی مشهد از مدیریت قوی فرمانده محترم پلیس راه استان خراسان رضوی دوست و برادر پرتلاش، معتقد ، خدوم و دغدغه‌مندم جناب سرهنگ امیدوار نهایت سپاس و قدردانی را داشته و ضمن خسته نباشید به ایشان و تمام همکارانشان در قرارگاه و پاسگاه‌های استان، موفقیت روز افزون ایشان را از درگاه احدیت مسالت نمایم.
سید مصطفی هاشمی محجوب / مشهد مقدس / در آستانه بهار 1395

چرا کار ماموران پلیس‌راه جزو مشاغل سخت نیست؟! / پیشنهاد معرفی خادمان خارج از محل حرم رضوی به تولیت جدید آستان قدس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار