کد خبر: ۱۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۲ 31 January 2015
همایش ملی کاربردهای بالینی تصویربرداری از عملکرد مغز و تصویربرداری از راه های عصبی با حضور 150 نفر از متخصصان و کارشناسان در شیراز برگزار شد .
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروز در نخستین همایش DTI و FMRI، دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان دومین دانشگاه علوم پزشکی دارنده این دو روش جدید تصویربرداری از عملکرد مغز و سیستم های عصبی در کشور، به کارشناسان، اساتید و متخصصان این حوزه معرفی شد.
دبیر علمی این همایش یک روزه، در حاشیه بـرگـزاری این همایش گفت: روش های DTI و FMRI،
دو تکنولوژی جدید تصویربرداری از مغز، اعصاب و نخاع است که از سه ماه گذشته تاکنون در شیراز، به عنوان دومین دانشگاه علوم پزشکی کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

دکتر مجیدرضا فرخی افزود: بسیاری از ضایعات مغزی و نخاعی، ناشی از نارسایی خون به مغز ، التهابات مـغزی ، مراحل ابتدایی بیماری MS و آلزایمر، با روش های معمولی MRI قابل تشخیص نیستند، اما به کمک این روش تصویربرداری، پیش از آنکه تصویربرداری معمولی ثبت شود، این ضایعات به کمک روش DTI، قابل رویت هستند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، آغاز به کار استفاده از این روش در دانشگاه علوم پزشکی شیراز را حاصل تلاش و همکاری مرکز تحقیقات علوم و اعصاب دانشگاه، بخش رادیولوژی، تیم جراحی مغز و اعصاب و مسئولان بیمارستان شهید دکتر فقیهی بیان کرده و گفت : تاکنون، 20 بیمار در شیراز به کمک این روش مورد تصویربرداری قرار گرفته اند.
دکتر فرخی افزود: در تصویربرداری عملکردی مغز، قسمت های بسیار حساس مغز مانند تکلم، شنوایی، بینایی و مرکز حرکتی مشخص شده و به جراح کمک می کند هنگام جراحی، حدود دقیق ضایعه را از این مراکز حساس جدا کند و بیمار از عوارض ناخواسته احتمالی در جراحی، مصون بماند.
دبیر علمی نخستین سمینار کشوری کاربردهای بالینی تصویربرداری از عملکرد مغز و تصویربرداری از راه های عصبی استفاده از نرم افزارهای دقیق و دقت در تفسیر نتایج و زمان بر بودن این فرآیند را از جمله محدودیت های این روش دانسته و اظهار کرد: اما در این روش، از همان دستگاه MRI، بدون دارو یا حاجب استفاده می شود که در نتیجه، برای بیمار کاملا ایمن بوده و تشخیص به کمک نرم افزارهای خاص تجزیه و تحلیل، توسط متخصصان علوم اعصاب یا مهندسی پزشکی انجام می گیرد.

وی این روش را بر پایه MRIبرشمرد و گفت: FMRI روشی جدید برای کمک به جراح در تشخیص بهتر مغز و DTIنیز روشی جدید برای تصویربرداری از راه های عصبی و آکسون های دورن مغز و نخاع است که نشان می دهد، چه میزان از راه های عصبی در اثر یک بیماری خاص مانند MS، تومور، خونریزی مغزی و نخاعی و حتی آلزایمر، درگیر شده اند.

دکتر فرخی با اشاره به نادر بودن استفاده از این روش در دنیا، آن را نقطه عطفی در تقویت جایگاه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در کشورهای منطقه خواند و افزود: همچنین، برای خریداری تعدادی دستگاه مانیتورینگ حین عمل جراحی در دانشگاه نیز اقدامات لازم صورت گرفته که گام موثری در تکمیل این تکنولوژی های جدید تصویربرداری و توسعه فرآیند درمان بیماران در شیراز است که ضمن امکام جراحی دقیق، موجب کاهش عوارض احتمالی جراحی و در نتیجه طول عمر بیشتر بیماران می شود.

این جراح مغز و اعصاب استفاده از دخانیات، الکل و مواد غذایی حاوی برخی سموم را سبب تخریب کارکرد مغز و کاهش استرس به کمک ورزش، تغذیه مناسب و تقویت اعتقادات دینی را در بهبود عملکرد مغز موثر دانست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار