کد خبر: ۲۰۱۷۸۵
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۵ 24 March 2016
مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا گفت: غذاهایی تحت عنوان «لَوَنگی یا شکم پر جوجه محلی و ماهی سفید» در اقصی نقاط کشور، به خصوص شهرستان‌های استان گیلان سرو می‌شود که هیچ یک از آنها طعم و شکل لونگی جوجه و ماهی آستارایی‌ها را ندارد.

پردل امیری نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، اظهار کرد: «لونگی» نام نوعی غذای محلی است که برای تهیه آن از چند نوع سس محلی مخصوص استفاده می‌شود و پس از پخت میوه‌های کوهستانی، کوهپایه‌ای و جلگه‌ای به دست می‌آید.

وی ادامه داد: از زمان‌های قدیم و در قالب یک فرهنگ دیرینه، ابتدا بومیان منطقه از نخستین ساعات صبح، به اتفاق خانواده های خود برای جمع آوری و چیدن میوه‌هایی مختلف از قبیل ازگیل، آلوچه، به، خرمالو و انار که به صورت خودرو در مناطق مختلف شهرستان می‌روید، می‌رفتند و پس از جمع‌آوری، برای پخت به منازل منتقل می‌کردند.

وی با بیان اینکه، پخت این میوه با هدف تبدیل به «رب» به شکل گروهی و با کمک همسایه‌ها صورت می‌گیرد، افزود: پس از پخت رب و با توجه به نوع میوه‌های چیده شده، طعم‌های مختلفی از قبیل ترش، شیرین و ملس استحصال می‌شود. اکثریت شهروندان آستارایی از طعم «ملس» رب ازگیل، آلوچه و انار برای پخت لونگی‌های جوجه محلی و ماهی سفید استفاده می کنند.

امیری نژاد با بیان اینکه چند سالی است با همکاری رستوران داران و هتل داران سطح شهرستان بندر آستارا این غذا در اکثر غذاخوری‌های منطقه سرو می‌شود، خاطرنشان کرد: این غذا بومی آستارا و مناطق تالش زبان جمهوری آذربایجان است.

وی توضیح داد: در مناطق غربی شهرستان تالش در استان گیلان، نوعی دیگر از این غذا با بهره مندی از رب ترش انار، دانه‌های انار و مقداری سبزی های معطر (خالی واش و چوچاق)، تحت عنوان مرغ و ماهی شکم پر تهیه می‌شود.

به گزارش ایسنا، مرغابی باستیرما ، مسما، بورانی پلو، قورما، چغیرتما و آش دوغ از دیگر غذاهای بومی شهرستان مرزی بندر آستاراست. براساس یک سنت دیرینه، شهروندان آستارایی برای شب چهارشنبه سوری «لونگی ماهی سفید» و برای شب عید «مسما و یا لونگی جوجه محلی» تهیه می‌کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار