در روزگار ما دغدغه ازدواج جوانان جور دیگری شده است، بسیاری از جوانان باوجود بالا رفتن سن و ورود به دهه چهارم زندگی هنوز شغل و مسکن مناسب ندارند، با این مشکلات ترجیح می‌دهند ازدواج نکنند.
کد خبر: ۲۰۲۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۱ 26 March 2016

تا دنیا، دنیا بوده، ازدواج آرزوی جوان‌ها بوده، سوای اینکه به کدام قشر وطبقه اجتماعی متعلق‌اند: روشنفکر یا سنتی، پولدار و سرمایه‌دار یا کارگر و فقیر، فرقی نداشته.

به گزارش تابناک همدان؛ ازدواج و تشکیل زندگی زناشویی همیشه ذهن دخترها و پسرها را مشغول می‌کرده است. دختران با هزاران آرزو مرد موردعلاقه خود را انتخاب می‌کرده اند و پسران به دنبال تشکیل زندگی و چشیدن طعم خوب آرامش و استقلال بوده‌اند.

اما در روزگار ما دغدغه ازدواج جوانان جور دیگری شده است، بسیاری از جوانان باوجود بالا رفتن سن و ورود به دهه چهارم زندگی هنوز شغل و مسکن مناسب ندارند.

همه دولت‌ها ادعا می‌کنند مشکل اشتغال جوانان حل خواهد شد درحالی‌که متأسفانه نه‌تنها این شعار عملی نشد بلکه متأسفانه آمار و ارقام دقیق نشان می‌دهد که معضل بیکاری، تورم و مشکلات اقتصادی مردم پیچیده‌تر شده است.

پس بااین‌وجود جوان بیکار چگونه و با چه پشتوانه‌ای ازدواج کند؟ آیا دولت پاسخ مناسبی برای این سؤال و معضل پیداکرده است که برای کاهش جمعیت ابراز نگرانی می‌کند؟

جوانان ما استعدادهای فراوانی در حوزه اشتغال دارند اما به دلیل ساختارهای پیچیده اداری و نبود سیستم‌های حمایتی بسیاری از این پتانسیل‌ها به هدر می‌رود و تا زمانی که فکری برای این مسائل نشود، نمی‌توان انتظار داشت با طرح‌های سطحی، مشکل ازدواج جوانان کم شود.

بیش از ۵۰ درصد ادارات استان همدان خود را مکلف به ایجاد شرایط ازدواج‌کرده‌اند اما تاکنون هیچ‌کدام گام‌های محکمی در جهت رفع مشکلات جوانان درزمینه ازدواج برنداشته‌اند.

به گفته مسئولین پرداخت وام ازدواج یکی از برنامه‌هایی بود که تا حدودی توانسته جوانان را به ازدواج ترغیب کند.

از سویی برخی جوانان گرفتن وام ازدواج را امری دست‌نیافتنی می‌دانند به طوری که وقتی زوج‌های جوان به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات ازدواج مراجعه می‌کنند با سختی‌های فراوانی روبرو می‌شوند که در بسیاری از موارد عطای گرفتن وام را به لقایش می‌بخشند.

در استان همدان تاکنون ۴۰ درصد سهمیه ابلاغی وام ازدواج پرداخت‌شده و ۶۰ درصد باقی‌مانده است.

رئیس بانک ملی همدان گفت۶۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه ازدواج به تعداد ۲۰ هزار فقره طی امسال پرداخت‌شده است.

محمد طوماسی به وضعیت پرداختی وام ازدواج در سیستم بانکی اشاره کرد و اظهار کرد: شاید تصور بر این باشد که به دلیل سود بانکی اندک وام ازدواج، بانک‌ها نسبت به پرداخت آن تعلل می‌کنند اما واقعیت این است که استان از نرخ سود تسهیلات و تمام‌شده پول ۱٫۵ درصد فاصله دارد.

وی ادامه دادبانک ملی بیشترین پرداختی وام قرض‌الحسنه ازدواج را داشته است، ۶ هزار و ۴۰۰ فقره وام به مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال از سوی این بانک پرداخت‌شده است.

همچنین بانک کشاورزی ۴ هزار و ۱۷۶ فقره وام قرض‌الحسنه ازدواج به مبلغ ۱۲۵ میلیارد ریال، بانک ملت ۲ هزار و ۲۵۸ فقره وام قرض‌الحسنه به مبلغ ۶۷ میلیارد ریال، بانک تجارت یک هزار و ۶۹۸ فقره وام ازدواج به مبلغ ۵۱ میلیارد ریال، صندوق کارآفرینی امید یک هزار و ۴۵۸ فقره وام قرض‌الحسنه ازدواج به مبلغ ۴ میلیارد و ۳۷۰ میلیون ریال و بانک صادرات هزار و دویست و چهل و دو فقره وام ازدواج به مبلغ ۳۷ میلیارد و ۲۵۱ میلیون ریال پرداخت کرده است.

نیکبخت، استاندار همدان خواستار پرداخت هرچه سریع‌تر وام ازدواج جوانان از سوی بانک‌ها شد.

وی با تأکید به پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه ازدواج از سوی بانک‌ها گفت: نباید این پرداخت‌ها نسبت به سال گذشته کمتر باشد و باید اوایل سال ۹۵، ۱۱۸ میلیارد تومان پر شود.

نیکبخت از اختصاص ۲۰۰ مورد وام ازدواج با همکاری صندوق کارآفرینی امید به دانشجویان خبر داد و افزود: مشکل ازدواج جوانان به بیکاری آنها برمی‌گردد که امیدواریم با به ثمر رسیدن برجام و لغو تحریم شاهد رفع این مشکلات باشیم.

وی بابیان اینکه مشکل شغل، سربازی و... باعث شده که متوسط سن ازدواج مردان به ۳۲ سال برسد، گفت: باید با رفع مشکلات آن را به کمتر از ۲۰ سال رساند.

بانک مرکزی بدون توجه به منافع مالی خود باید راهی برای پرداخت وام ازدواج به جوانان در نظر بگیرد، هرچند مشکل جوانان فقط وام ازدواج نیست. رقم این وام حتی در صورت پرداخت آن‌قدر پایین است که مشکلی از مشکلات جوانان حل نمی‌کند.

همچنین تا زمانی که اشتغال جوانان سامان نیابد و موضوع مسکن جوانان حل نشود مشکل ازدواج رفع نخواهد شد چطور می‌شود جوانی که فاقد مسکن است را به امر ازدواج ترغیب کنیم. با دو میلیون و سه میلیون تومان وام ازدواج چطور می‌توان مشکل مسکن را حل کرد؟!


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار